| کد خبر: 221050 |

حدس و گمان درباره جانشینی ارزهای دیجیتال با حقیقی

به اعتقاد یک کارشناس ارزهای دیجیتال،‌ تبادلات مالی و انجام تراکنش‌های مختلف با رمزارزهای دیجیتال بسیار کم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی گذشته است، با وجود این،‌ همچنان درباره جانشینی انواع ارز دیجیتال با ارزهای حقیقی حدس و گمان مطرح است.

تین نیوز

به اعتقاد یک کارشناس ارزهای دیجیتال،‌ تبادلات مالی و انجام تراکنش‌های مختلف با رمزارزهای دیجیتال بسیار کم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی گذشته است، با وجود این،‌ همچنان درباره جانشینی انواع ارز دیجیتال با ارزهای حقیقی حدس و گمان مطرح است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ارز دیجیتال پدیده‌ای نوظهور در ایران است و قدمت آن به چهار تا پنج سال پیش برمی‌گردد و همچنین بینش و آگاهی عمومی جامعه در سطح مبتدی است و تمامی زوایای این تجارت برای عموم شناخته شده نیست. مهم‌تر از آن مبحث اعتمادسازی این تجارت است که در میان سطوح مختلف جامعه دیده نمی‌شود. در چند سال گذشته، قدم‌های موثری در راستای شناخت و معرفی و همینطور ورود این نوع ارز به بازار و همچنین ارائه خدمات برداشته شده اما کافی نیست.

در این باره رهام پناهی - کارشناس - خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قانون و مقررات این نوع ارزها به‌صورت کامل و شفاف وضع نشده، خرید و فروش ارز خارج از مجاری رسمی و قانونی صورت می‌گیرد و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد گستردگی و جلب رضایت عموم باشیم. مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال در غیرمتمرکز بودن آن است. یعنی هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد.

فرایند استخراج ارز دیجیتال دشوار است

این کارشناس ارزهای دیجیتال عنوان کرد: روش انجام معاملات ارز دیجیتالی ساده و در عین حال بسیار ایمن است. در این روش خریدار و فروشنده ارز دیجیتالی اطلاعات خود را ارائه می‌دهند، اطلاعات ارائه‌شده توسط ماینرها بررسی و تایید می‌شود و پس از تایید صحت اطلاعات شروع به فرایند استخراج ارز دیجیتال مربوط به آن معامله با استفاده از دستگاه ماینر می‌کنند. فرایند استخراج ارز دیجیتال بسیار سخت بوده و با روش‌های پیچیده، توسط افرادی که این وظیفه را بر عهده گرفته اند با استفاده از دستگاه ماینر صورت می‌گیرد.

پناهی افزود: به دلیل معامله شدن این ارزها به‌صورت غیرمتمرکز و استفاده نکردن از هیچ واسطه‌ای در این نوع معاملات انجام آنها بسیار راحت‌تر و با پیچیدگی کمتر صورت می‌گیرد؛ در این معاملات از رمزهای بسیار پیچیده و غیر قابل تغییر استفاده می‌شود که در نتیجه از ایمنی به شدت بالایی برخوردار بوده و امکان تقلب در آن وجود ندارد.

این کارشناس ارزهای دیجیتال بیان کرد: به دلیل طولانی بودن اطلاعات موجود در این رمزها در صورتی که شخصی قصد کپی کردن آنها را داشته باشد ، حتی اگر یک حرف یا علامت را اشتباه وارد کند کل ساختار رمز یادشده تغییر می‌کند، در نتیجه امکان انجام معاملات تکراری وجود ندارد. 

انجام معاملات ارز دیجیتال مشمول مالیات نمی‌شود

پناهی گفت: انجام معاملات ارز دیجیتال مشمول مالیات نمی‌شود، به همین دلیل به ویژه برای معاملات با حجم بالا بسیار به‌صرفه است و به دلیل استفاده از رمزگذاری‌های بسیار پیچیده و پیشرفته این نوع معاملات از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و امکان تقلب و تکراری بودن آنها بسیار پایین است.

وی یادآور شد: به این دلیل که در انجام معاملات هویت شخص خریدار و فروشنده نامشخص است در نتیجه امکان پیگیری تراکنش‌های این نوع معاملات در هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد.

این کارشناس ارزهای دیجیتال با بیان اینکه استفاده از انواع ارز دیجیتال برای تراکنش‌های مالی مختلف از نقاط گوناگون دنیا مقدور است. اظهار کرد: برای انجام هرگونه تراکنش با ارز دیجیتالی در بستری گسترده نیاز به کلیدهای عمومی و خصوصی وجود دارد. این کلیدها، امنیت فعالیت با رمزارزهای دیجیتالی را بالا می‌برند. در واقع، عملیات تراکنش با ارزهای دیجیتال به کمک فرایندهای رمزگذاری مسیر تراکنش انجام می‌شود.

پناهی عنوان کرد: در روش‌های قبلی که نسبت به تراکنش با ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین، سنتی محسوب می‌شوند، مبلغ زیادی به عنوان کارمزد در جابجایی ارزها و معاملات از سوی موسسات مالی واسطه و بانک‌ها دریافت می‌شود. اما انجام فعالیت‌های گوناگون با انواع ارز دیجیتال دیگر چنین مشکلی ندارد. یعنی به ازای مبلغ بسیار اندکی از کارمزد، امکان تراکنش‌های مالی وجود دارد.

ارز دیجیتال پدیده‌ای نوظهور در ایران است

وی در عین حال بیان کرد: این روزها که اوضاع ارزهای دیجیتال مطلوب است و به عنوان پدیده‌ای نوظهور با کاربردهای فراوان از آنها یاد می‌شود، نیاز به شناخت و کسب آگاهی درباره‌شان بیش از هر زمانی است. بانک‌ها، موسسات مالی، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران زودتر از باقی افراد، متوجه این ارزها شده‌اند. اینها علاوه بر اینکه به اهمیت و ظرفیت ارز دیجیتال پی برده‌اند، از حضور این بازیگر تازه‌وارد در بازار کمی احساس ترس و دل‌نگرانی هم پیدا کرده‌اند.

کارشناس ارزهای دیجیتال افزود: تبادلات مالی و انجام تراکنش‌های مختلف با رمزارزهای دیجیتال بسیار کم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی گذشته است. در نتیجه، بدیهی خواهد بود که موسسات مالی و بانک‌ها کمی احساس خطر کنند. البته با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره جانشینی انواع ارز دیجیتال با ارزهای حقیقی مطرح می‌شود، همچنان، همه چیز درباره این ارزها در حد حدس و گمان است و حتی دولت‌ها، مهندسان، کارشناسان و افراد خبره در دنیای اقتصاد، تجارت و بازارهای مختلف از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند.

پناهی در ادامه تاکید کرد: یکی از دلایل عمده‌ این موضوع، تخصصی بودن بیش از حد ساز و کار انواع ارزها است. در واقع، دانش دولت‌ها، کارشناسان و… بسیار کمتر از آن است که بتوانند این پدیده تازه را به خوبی تحلیل کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.