| کد خبر: 211568 |

خوابگاه دانشگاه تهران از شنبه باز می‌شود

رییس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا با تغییر نحوه آموزش، چگونگی مقابله و مدیریت بحران کرونا آشنا شدند.

تین نیوز

 رییس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا با تغییر نحوه آموزش، چگونگی مقابله و مدیریت بحران کرونا آشنا شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، محمود نیلی احمدآبادی افزود: بیشتر دانشگاه ها در کشور با شیوع ویروس کرونا با توجه به زیرساختی که داشتند یا پس از استفاده از دیگر واحدهای دانشگاهی از آموزش مجازی استفاده کردند.

وی ادامه داد: کرونا سبب شد دانش و ارزش جدیدی در کشور خلق شود و امکاناتی در حوزه آموزش مجازی توسعه یابد که باید از این امکانات برای توسعه علم و دانش استفاده کرد البته قبول داریم که آموزش الکترونیکی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود؛ بلکه در شرایط ویژه برای افراد خاص می توانیم از آموزش الکترونیکی استفاده کنیم.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر این که آموزش الکترونیکی می‌تواند به آموزش حضوری کمک کند، تصریح کرد: آموزش الکترونیکی هر زمان قابل استفاده توسط دانشجو است؛ در حالی که آموزش حضوری این گونه نیست و اگر دانشجو در کلاس درس حاضر نشود، عملا درس را از دست داده است.

نیلی خاطرنشان کرد: آموزش مجازی کمک می‌کند بسیاری از مطالب در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجو ارایه شود، از طرفی بسیاری از دانشجویان به دلیل مشغله کاری، دوری از محل دانشگاه و هزینه‌های رفت و آمد می‌توانند از آموزش الکترونیکی به بهترین شکل استفاده کنند.

نگاه تجاری در آموزش مجازی وجود ندارد

وی همچنین درمورد آموزش مجازی و شرایط دانشجویان شهریه پرداز گفت: آموزش الکترونیکی نیازمند زیرساخت‌های لازم و صرف بیشتر وقت از طرف اساتید است و شاید متناسب با آن هزینه‌هایی نیز داشته باشد، اما به عنوان یک تجارت و کسب درآمد پذیرفتنی نیست.

رییس دانشگاه تهران افزود: ۸۵ درصد دانشجویان در کشور شهریه پرداز هستند و آموزش‌ها از شرایط رایگان خارج شده است البته در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران آموزش رایگان است و پرداخت شهریه در قبال خدمات آموزشی نیز در کشور پذیرفته شده است.

نیلی یادآور شد: دانشجویان بین الملل شهریه پرداز هستند پس در پرداخت شهریه به دلیل آموزش بحثی وجود ندارد؛ در آموزش‌های رایگان نیز حتی به صورت الکترونیکی به همان صورت رایگان آموزش ارایه می‌شود.

وی با بیان این که آموزش الکترونیکی نیازمند هزینه است، تصریح کرد: آموزش مجازی نیازمند زیرساخت‌هایی است و استاد باید وقت بیشتری را در نظر بگیرد و متناسب با آن ممکن است هزینه‌هایی نیز ایجاد شود ولی به عنوان یک تجارت از طرف دانشگاه پذیرفته نیست.

آموزش الکترونیکی فرصتی برای ارتباط بیشتر با دانشگاه‌های برتر دنیا شد

رییس دانشگاه تهران همچنین در خصوص مزیت آموزش الکترونیکی برای دانشجویان بین الملل اظهار داشت:‌ آموزش مجازی می تواند برای دانشجویان بین الملل نیز موثر واقع شود.  از دانشگاه های معتبر دنیا برای برگزاری دوره های مشترک به صورت الکترونیکی با دانشگاه تهران تماس گرفته می‌شود.

نیلی افزود: آموزش الکترونیکی ظرفیت بسیار بزرگی است تا به دور از مکان جغرافیایی، مالی و شرایط زندگی به افراد آموزش ارایه شود و یادگیری در کشور توسعه یابد.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مهرماه و سال تحصیلی آینده دانشجویان جدید جذب می شوند؟، گفت: نگرانی دانشگاه تهران این بود که اگر آموزش ترم جاری به پایان نرسد و در این شرایط عملا امکان جذب دانشجو در مهرماه میسر نیست بر همین اساس تاکید دانشگاه برای آموزش‌های مجازی بود تا دانشجویان بتوانند فارغ التحصیل شوند البته برای کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی هنوز این ابهام وجود دارد و اگر در تابستان این فرصت ایجاد شود، کلاس‌ها آزمایشگاهی و کارگاهی نیز پوشش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به هر دلیلی بخشی از دانشجویان نتوانند دوره‌های عملی را به اتمام برسانند یا خوابگاه‌ها نیز بازگشایی نشوند، ممکن است در آغاز سال جدید بعضی از کلاس‌های درس به صورت الکترونیکی برگزار شود اما امیدوارم با توجه به روند کاهش شیوع ویروس، در تابستان باقیمانده کلاس‌ها برگزار شده و دانشجویان را به صورت حضوری بپذیریم.

اصرار دانشگاه تهران برگزاری حضوری امتحانات است

رییس دانشگاه تهران در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم جاری نیز اظهار داشت:‌ در مقطع کارشناسی امتحانات میان ترم می‌تواند به صورت مجازی برگزار شود اما اصرار ما برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت حضوری است؛  زیرا معدل برای دانشجویان بسیار مهم است و این شرایط به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد.

نیلی ادامه داد: ‌در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز این امکان به دانشگاه داده شده تا با رعایت موازین بهداشتی برای برگزاری کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های اقدام کند.

وی با بیان این که جلسات دفاع از پایان نامه‌ها و دانش نامه ها مجازی است، افزود: جلسات دفاع به صورت مجازی قابل برگزاری است. هرچند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و علاقه‌مندی استاد و دانشجو نیز می‌توان این جلسات را به صورت حضوری برگزار کرد.

خوابگاه‌ها از هفته آینده برای دانشجویان دکتری باز می‌شود

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر این که خوابگاه‌های دانشجویی از هفته آینده برای بعضی از دانشجویان مقطع دکتری باز می‌شود، گفت: از هفته آتی دانشجویانی که نیازمند استفاده از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مزارع هستند و در صورتی که مشکلی پزشکی در خصوص کرونا نداشته باشند، می‌توانند در خوابگاه‌های خود حاضر شوند.

نیلی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارشد نیز متقاضی زیادی برای استفاده از خوابگاه وجود دارد که قرار شد پس از مکاتبه با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در صورتی که اجازه داده شود و آماده شدن شرایط، به تعداد محدود دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اجازه استفاده از امکانات را پیدا کنند.  

رده‌بندی جهانی دانشگاه ها دقیق نیست

وی درباره این که آیا هدف گذاری این دانشگاه بهبود جایگاه خود در رده بندی جهانی است؟، گفت: رسیدن به رتبه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا هرچند ایده خوبی است اما با توجه به اینکه سایر دانشگاه‌های برتر دنیا نیز تلاش می‌کنند، کار در این زمینه سخت است و جزو هدف گذاری ما نیست. از طرفی رده‌بندی جهانی دقیق نیست تا دانشگاه هدف‌های خود را بر اساس آن رده‌بندی قرار ندهد.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: این دانشگاه شاخص‌هایی دارد که بر اساس آن شاخص‌ها عمل می کند و نتیجه آن ارتقای جایگاه بین المللی است. اما این که عددی را مدنظر قرار دهیم و همه سیاست گذاری‌ها را رسیدن به آن عدد در نظر بگیرم، روش درستی نیست و توصیه نمی‌شود.

نیلی درباره اقدامات دانشگاه تهران در خصوص مسوولیت‌پذیری اجتماعی نیز توضیح داد:‌ مسوولیت‌پذیری اجتماعی از سال ۱۳۹۶ جزو برنامه پنج ساله دانشگاه تهران بوده و بسیار در این حوزه فعالیت داشته است به عنوان نمونه تهیه گزارش برای دلیل سیلاب‌ها و زلزله‌های کشور، آموزش مجازی، کمک به صنایع، ارایه راه حل برای مشکلات جامعه و تحویل دانشجویان کارآفرین و خلاق به جامعه از جمله مسوولیت‌های اجتماعی دانشگاه تهران است که به صورت جدی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: به زودی گزارشی از اقدامات  دانشگاه تهران در حوزه مسوولیت‌پذیری اجتماعی ارایه می شود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.