| کد خبر: 208075 |

یافته‌های جدید درباره احتمال انتقال بیماری کووید - ۱۹ از انسان به حیوانات خانگی و بالعکس

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پی بروز برخی شبهات و نگرانی‌ها از احتمال انتقال بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ از انسان به حیوانات خانگی و بالعکس، جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی در این خصوص را ارائه کرد.

تین نیوز

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پی بروز برخی شبهات و نگرانی‌ها از احتمال انتقال بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ از انسان به حیوانات خانگی و بالعکس، جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی در این خصوص را ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو خورشیدی، در مورد شبهات و نگرانی‌ها در خصوص وجود سند و مدرکی دال بر انتقال ویروس جدید کرونا از حیوانات خانگی به انسان گفت: دپارتمان کشاورزی، شیلات و محافظت از منابع هنگ‌کنگ برای نخستین بار در ۷ اسفند ۱۳۹۸ از یک سگ خانگی که گفته می‌شود یک پورمنیایی ۱۷ ساله است، نمونه‌گیری و یک روز بعد،  SARS-CoV-۲ را در نمونه‌های جمع‌آوری شده شناسایی می‌کنند. این دپارتمان دوباره در تاریخ‌های ۹، ۱۲ و ۱۵ اسفند ماه ۹۸ نمونه‌گیری را تکرار و نتایج آن بصورت 'مثبت ضعیف' تایید شد.

وی در تشریح ویژگی نتیجه 'مثبت ضعیف' تشریح کرد: این به معنای آن است که مقدار کمی از RNA SARS-CoV-۲ در نمونه‌ها دیده شده و نمی‌تواند تفریق کند که این نمونه‌ها آیا حاوی خود ویروس هستند یا فقط قطعات RNA  از RNA SARS-CoV-۲ ویروس هستند.

ماکنعلی با بیان اینکه آزمایش (RT PCR) توسط آزمایشگاههای دپارتمان کشاورزی، شیلات و محافظت از منابع هنگ‌کنگ و دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه این کشور انجام شده است، تصریح کرد: 'آزمایشگاه دوم یک آزمایشگاه مرجع معتبر برای WHO جهت انجام آزمایش SARS-CoV-۲ است و البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که آزمایش RT PCR یک تست حساس و ویژه است و با سایر ویروس‌های کرونا در سگ و گربه واکنش متقاطع  ندارد. نتایج آزمایش از هر دو آزمایشگاه نتایج مشابهی به همراه داشته است '

این مقام صاحب‌نظر در سازمان دامپزشکی کشورمان با بیان اینکه کارشناسان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ، کالج پزشکی دامپزشکی و علوم زندگی از دانشگاه شهر هنگ‌کنگ و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) معتقدند سازگاری و پایداری نتایج نشان می‌دهد سگ خانگی ممکن است از نظر ویروس، سطح پایینی از آلودگی را داشته باشد، اظهار کرد: در حالی که مراجع ذیصلاح هنگ‌کنگ اظهارکرده اند این ممکن است یک مورد انتقال انسان به حیوان باشد، اما این هنوز حدس و گمان است و آزمایش‌های بیشتری جهت اطمینان خاطر انجام خواهد پذیرفت.

وی افزود: این سگ خانگی، یکی از ۲ سگ خانگی است که در اتاق‌های جداگانه در یک مرکز در بندر هنگ‌کنگ پل هنگ کنگ- ژوآی- ماکائو تحت قرنطینه است. سگ خانگی دوم از نظر آلودگی به ویروس  'منفی' بوده است.

ماکنعلی با بیان اینکه سگ‌های خانگی مورد مراقبت قرار گرفته اند و هیچ علائمی از ابتلا به بیماری COVID-۱۹  را نشان نداده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر این، کارشناسان بیماری‌های عفونی و سازمانهای بین‌المللی بهداشتی در زمینه حیوانات اعتقاد دارند هیچ مدرکی در این مرحله از زمان وجود ندارد که نشان دهد حیوانات اهلی می‌توانند COVID-۱۹ را به حیوانات دیگر یا انسان منتقل کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا SARS-CoV-۲  می‌تواند حیوانات خانگی را آلوده کند، چنین پاسخ داد: 'در حال حاضر پاسخ روشنی به این پرسش وجود ندارد و هیچ مدرکی مبنی اینکه حیوانات خانگی به این بیماری مبتلا بشوند به دست نیامده است. و کارشناسان بیماری‌های عفونی و همچنین مراجع ذیصلاح بین‌المللی بهداشت اعم از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE )، سازمان جهانی بهداشت (WHO ) و مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC)  اعلام کرده اند هیچ مدرکی دال بر اینکه سگ و گربه‌های خانگی می‌توانند منشاً یا عامل پخش  SARS-CoV-۲ باشند، وجود ندارد. با این وجود تحقیقات بیشتری در حال انجام است و هرچه اطلاعات بیشتری کسب شود، اطلاع‌رسانی صورت خواهد پذیرفت. با این حال  از آنجا که حیوانات می‌توانند بیماری‌های دیگری را به مردم منتقل کنند و انسانها نیز می‌توانند بیماری‌ها را به حیوانات منتقل کنند، ضروری است که انسانها همیشه( قبل و بعد از تماس با حیوانات)، دستان خود را بشویند.'

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.