| کد خبر: 207368 |

همراهی مردم، رمز عبور از معضل کرونا

شیوع ویروس کرونا در جوامع پدیده نوظهوری است که در ۲ ماه اخیر بیشتر کشورهای دنیا را درگیر خود کرده و ایران نیز از این ویروس در امان نمانده و تعداد مبتلایان روز به روز بیشتر می شود و پیشگیری و مقابله با آن در کنار اقدامات دولت ها نیازمند همراهی مردم است.

تین نیوز

شیوع ویروس کرونا در جوامع پدیده نوظهوری است که در ۲ ماه اخیر بیشتر کشورهای دنیا را درگیر خود کرده و ایران نیز از این ویروس در امان نمانده و تعداد مبتلایان روز به روز بیشتر می شود و پیشگیری و مقابله با آن در کنار اقدامات دولت ها نیازمند همراهی مردم است.

ویروس کرونا که گفته می شود برای اولین بار در شهر «ووهان» چین آشکار و از این شهر به سایر نقاط دنیا منتشر شد، اکنون به معضلی برای دولتمردان و مردم دنیا تبدیل شده و سرعت بالای شیوع آن از فردی به فرد دیگر و آمار زیاد مرگ و میر بیماران مبتلا به این ویروس نوعی ترس و واهمه فراگیر در جوامع دنیا و ایران به وجود آورده است.

استرس حاکم بر مردم در ارتباط با شیوع این ویروس موجب شده تا مردم از شیوه های مختلفی که در فضاهای مجازی منتشر می شود برای پیشگیری از این ویروس استفاده کنند که برخی از این شیوه ها مبنای علمی نداشته و تاثیری در پیشگیری از شیوع این بیماری ندارد و افزایش آگاهی مردم در ارتباط با راه های انتقال و پیشگیری از شیوع این ویروس می تواند زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کند و آمار ابتلای مردم به این ویروس سیر نزولی به خود بگیرد.

اهمیت همراهی مردم به عنوان رمز عبور از شیوع کرونا زمانی دوچندان می شود که بدانیم آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی تنها در یک روز گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته که دلیل اصلی آن عدم رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی از سوی شهروندان بوده است. 

در تبین این موضوع، اشاره به انتشار فیلمی از پخش شیرینی در بازار تبریز در ۲ روز قبل و هجوم  مردم برایی گرفتن آن خالی از لطف نیست، اتفاقی که انتقاد گسترده افکار عمومی و مسوولان امر را به دنبال داشت و صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، هشدار داد که بدون شک این قبیل رفتارهای غلط اجتماعی موجب بالا رفتن آمار مبتلایان خواهد شد.

اتفاقا این پیش بینی درست از آب درآمد و آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی با افزایش بیش از ۳۵ نفری در طول یک شبانه روز به ۱۷۵ نفر و تعداد فوتی ها نیز از ۱۲ به ۱۷ نفر رسید. 

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تقویت اقدامات قرارگاه پدافند زیستی استان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و پشتیبانی همه دستگاه‌های اجرایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه، آگاه‌سازی جامعه و جلب همراهی مردم و تشکل‌های مردمی را لازمه موفقیت در مدیریت و مهار این پدیده می داند.

محمدرضا پورمحمدی، وی افزاید: تاکنون در تمامی بحران‌ها و مشکلات با همراهی مردم توانسته‌ایم موفق باشیم و این بار نیز با آگاه‌سازی مردم و جلب همراهی آنان خواهیم توانست به سلامت از این پدیده عبور کنیم.

وی با تاکید بر اقدامات جدی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، اظهار می کند: اولین قدم در این زمینه، آگاه‌سازی و بالا بردن اطلاعات مردم است و از همه مردم می‌خواهیم با رعایت دقیق اصول بهداشتی، در صورت داشتن علایم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

استاندار آذربایجان شرقی می گوید: پرهیز از تجمعات غیرضروری و ضدعفونی کردن تمام مراکزی که محل مراجعه عمومی هستند از دیگر کارهای ضروری است که باید از سوی دستگاه‌های مسوول جدی گرفته شود.

پورمحمدی، با تاکید بر تامین امکانات و نیازهای بهداشتی مردم و اینکه نسبت به سلامت مردم، هیچ تعارفی نداریم، ادامه می دهد: دستگاه قضایی به صورت جدی با کسانی که نسبت به انجام وظایف خود در قبال سلامت مردم کوتاهی می‌کنند یا نگرانی مردم را وسیله سودجویی قرار داده‌اند برخورد کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز می گوید: از نظر امکانات درمانی در استان مشکلی نداریم و بیمارستان امام رضا مرکز تبریز مرکز اصلی برای پذیرش بیماران کرونا در نظر گرفته شده است.

محمدحسین صومی، با تاکید بر تداوم اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا بویژه ضدعفونی کردن فضاها و سطوح تماس در اماکن عمومی و ادارات، می افزاید: با اطلاع‌رسانی‌های خوبی که انجام شده است مردم آگاهی نسبتا خوبی نسبت به علایم این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن دارند که این اطلاع‌رسانی‌ها نیز باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت خدمت دهندگان برای ما حیاتی بوده و امکانات لازم در سطوح مختلف مهیا شده است، اظهار می کند: بر اساس آموخته ها امروز موظف هستیم خودمان بهداشت فردی را به فراخور سطوح مواجهه کاملا مراعات و پروتکل ابلاغی محافظت فردی را به خوبی عملیاتی کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید: کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند چه مهمان خارج از استان باشند یا منسوب درجه اول نیاز به همراهی ما دارند و باید صبورانه با رعایت احتیاطات علمی در کنارشان باشیم و با آرامش خود، فرد مبتلا و اطرافیان وی را تا التیام کامل یاری کنیم.

صومی، با اشاره به اینکه وظیفه شهروندی دوستی و محبت است، ادامه می دهد: انتظار می رود مردم با رعایت آگاهانه اصول بهداشتی، با سربلندی و بدون دلهره خادمان ملت را در انجام وظایف محوله یاری کنند تا به لطف الهی روزهای سخت با همدلی به پایان برسد و دوباره روزهای خوش فرا رسد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه ترویج آموزش‌های خودمراقبتی و پیشگیرانه امنیت روانی مردم را حفظ می‌کند، می گوید: افکار عمومی به عنوان یک دارایی محسوب می شوند و رسانه‌ها افسران صیانت از این دارایی هستند.

محمدباقر آقایی، می افزاید: مدیریت افکار عمومی باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و این مستلزم تشکیل تیم های تخصصی است تا در این کارزار با استفاده از این ظرفیت‌ها فعال عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه با افرادی که مغرضانه و عمدا جان و امنیت روانی مردم را هدف قرار دهند به صورت جدی برخورد می شود، اظهار می کند: در این خصوص با هیچ کس تعارف وجود ندارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی می گوید: آموزش و اطلاع‌رسانی در قالب‌های مختلف به وفور وجود دارد و مشکل اساسی در شرایط کنونی در زمینه آرامش بخشی به مردم است.

آقایی، ادامه می دهد: رصد و پایش تهدیدات ویروس جدید کرونا توسط کارگروه رصد، پایش و هشدار سریع به صورت مستمر انجام شود تا اخبار صحیح در اختیار مردم قرار گیرد و آرامش روانی مردم مختل نشود.

وی با تاکید بر جلوگیری از انتشار شایعات در فضای مجازی خواستار مدیریت افکار عمومی در حوزه مسائل زیستی شد و یادآوری کرد: مدیریت افکار عمومی توسط صدا و سیما به عنوان رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی در این شرایط حساس بسیار مهم و ضروری است.

آقایی، با بیان اینکه در زمان کنونی تنها دستگاهی که آخرین اطلاعات و اخبار موثق و صحیح را می تواند ارائه دهد دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، می افزاید: شایعات موجود باید در جامعه احصا و با ترویج آموزش‌های خود مراقبتی و همگانی پیشگیرانه امنیت روانی مردم حفظ شود.

وی تلاش و جدیت بیش از پیش را لازمه مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دانسته و می گوید: همراهی مردم و آموزش همگانی اولویت اصلی در این زمینه است.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه با برهم زنندگان سلامت عمومی و امنیت روانی جامعه به شدت برخورد می‌شود، می گوید: توجه به مصالح و مناقع اجتماعی مهمترین رویکرد دستگاه قضایی استان برای مقابله با ویروس کرونا بوده و ما همواره در کنار بهداشت عمومی مردم، رسانه ها و دانشگاه علوم پزشکی هستیم تا اجازه ندهیم مشکلی در حوزه سلامت روانی و جسمانی مردم آذربایجان شرقی به وجود آید.

محبوب علیلو، با تاکید بر لزوم مدیریت افکار عمومی و همراهی مردم برای پیشگیری از شیوع این بیماری می افزاید: اولویت اصلی و محوری دستگاه قضایی استان حفظ سلامت مردم و البته سلامت روانی جامعه است و در این رابطه باید منافع و مصالح اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار می کند: در کنار رعایت موازین و مقررات بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می شود، آحاد مردم نیز نسبت به انتشار اخبار و اطلاعات دقیق از سوی مراجع ذی صلاح حساسیت داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی می گوید: در این شرایط حساس همه باید در کنار هم برای گذر از وضعیت کنونی دست به دست هم دهند تا با کمترین مشکل این موضوع مدیریت شده و  به اتمام برسد.

علیلو، با انتقاد از انتشار برخی اخبار و شایعات مربوط به کرونا در فضای مجازی، ادامه می دهد: دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در این زمینه وارد عمل شده و با همکاری پلیس فتا با مخلان امنیت روانی و سلامت روانی جامعه به شدت برخورد می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.