| کد خبر: 206425 |

هفته سختی در پیش است

دیروز و در دهمین روز هجوم کرونا به ایران سخنان مسئولان کمی رنگ‌وبوی متفاوتی داشت و از آن خونسردی و کم‌توجهی روزهای گذشته خبری نبود.

تین نیوز

دیروز و در دهمین روز هجوم کرونا به ایران سخنان مسئولان کمی رنگ‌وبوی متفاوتی داشت و از آن خونسردی و کم‌توجهی روزهای گذشته خبری نبود. صبح دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از پایان پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، از هفته سخت پیش‌روی ایرانیان سخن گفت و پیک اصلی بیماری را چند روز آینده دانست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، این سخنان در روزی اعلام شد که آمار مبتلایان قعطی حدود ۶۰ درصد و آمار جان‌باختگان هم نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به روز پیش از آن افزایش پیدا کرده بود؛ به‌عبارت‌دیگر تا ظهر دیروز ۳۸۸ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد که ۳۴ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. شیب مثبت آمار مبتلایان و قربانیان منجر به تصمیمات تازه‌ای در جلسه دیروز ستاد مقابله با این ویروس شد که براساس این تصمیمات، دانشگاه و مراکز علمی تا پایان هفته و مدارس، مهدهای کودک و مراکز روزانه بهزیستی تا دوشنبه تعطیل خواهند بود. در سمت دیگر هم مردم این ویروس مرموز را جدی‌ گرفته‌اند و خیابان‌‌های ایران خلوت شده و مراقبت بیشتر کم‌کم جای ترس و اضطراب را گرفته است؛ هرچند همچنان نگرانی‌های زیادی هم وجود دارد.

‌‌ پیک بیماری در راه است

سخنان هشدارآمیز وزیر بهداشت دیروز و در پایان پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شد و به نظر می‌آید چنین هشداری از اطلاعات مطرح‌شده در جلسه حکایت دارد. نمکی در این روز با تشکر از رهبر معظم انقلاب و همچنین تشکر از تمامی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی گفت: «اگرچه در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی را آماده کرده‌ایم و تمامی امکانات را به میدان آورده‌ایم اما باید بگویم که هفته نسبتا سختی را در پیش داریم». او همچنین پیک بیماری را مربوط به روزهای آینده دانست اما مدعی شد که این به‌معنای وحشت نیست: «پیک اصلی بیماری در هفته آتی و روزهای آینده است اما این به معنی وحشت نیست و قرار نیست اتفاقات حادی بیفتد؛ چراکه با هوشمندی مردم شریف و همه دست‌اندرکاران و خبررسانی‌ که انجام می‌شود، همچنین با همکاری همه دستگاه‌ها و مدیرانی که در همه عرصه‌ها حضور دارند، خیز بیماری را تحت کنترل قرار می‌دهیم. مردم باید در جریان روند آتی بیماری باشند. به همین دلیل از مردم تمنا می‌کنم بیشتر از قبل همراهی کنند و در کاهش آلودگی به ما کمک کنند و از ترددها خودداری کرده و هر دستوری را که ابلاغ می‌کنیم، تبعیت شود».

‌‌شیب صعودی کرونا و بی‌اعتقادی مسئولان به قرنطینه

درحالی‌که دیروز کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در صفحه شخصی توییتر خود از شیب صعودی ابتلا به کرونا در ایران خبر داد، همچنان خبری از قرنطینه شهرهای پرخطر ایران نیست. جهانپور دراین‌باره نوشت: «شیب نمودار ابتلا به کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود، در خانه ماندن، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت‌و‌آمدها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، تنها راه‌های کنترل بیماری کووید_۱۹ در هفته‌های آتی خواهد بود». این هشدار سخنگوی ستاد مقابله با کرونا و همچنین سخنان هشدارآمیز وزیر بهداشت در حالی است که نمکی دیروز بار دیگر تأکید کرد قرنطینه‌ای در کار نخواهد بود.

وزیر بهداشت در‌این‌باره گفت: «مقرر شد در ترددها سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کنیم ما همچنان به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم اما درصدد هستیم کنترل بر ترددها را تشدید کنیم و افرادی که به مسافرت می‌روند، این ترددها را به حداقل برسانند و با اطمینان کامل از اینکه مورد مشکوکی در بین آنها نیست سفر کنند، اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه می‌بریم و در آنجا ۱۴ روز نگهداری می‌شوند». نمکی همچنین از همکاری با ارتش برای مقابله با این ویروس سخن گفت: «با نیروهای مسلح به جمع‌بندی رسیدیم که مانند گذشته با آنها همکاری داشته باشیم تا بتوانیم در ایجاد فضا و تخت‌های تکمیلی برای موارد اورژانسی و ظرفیت‌سازی جدید، ضدعفونی معابر عمومی و امکاناتی که نیازمند هستیم، استفاده کنیم. همچنین مقرر شد نیروهای بهداشت و درمان مسلح همکاری لازم با نیروهای پزشکی و پرستاری داشته باشند.

همچنین قرار است مجوزی برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شود تا برای گرفتن نیروی جدید مشکلی نداشته و با دورزدن قوانین دست‌وپاگیر و تشکیل سریع کمیسیون سه‌نفره هم بتوانند خرید‌های لازم را انجام دهند و هم از بین داوطلبین برای مدت کوتاهی نیرو جذب کنند». این تصمیمات مسئولان خط مقدم مقابله با کرونا در حالی است که همچنان کارشناس فراوانی از لزوم قرنطینه شهرهای حساس می‌گویند اما تصمیم‌گیران اعتقادی به این کار ندارند و باید منتظر بمانیم و ببینیم این بی‌توجهی به قرنطینه تا کی ادامه پیدا می‌کند. 

‌‌ از تأمین ماسک چه خبر؟

در یازدهمین روز حمله کرونا به ایران حالا کمتر شهروندی است که از نبود یا کمبود مواد موردنیاز بی‌اطلاع باشد. در داروخانه‌ها خبری از ماسک و الکل ضدعفونی نیست و وعده‌های مسئولان مبنی بر توزیع رایگان هم تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. این اخبار البته به گوش مسئولان هم رسیده و دیروز وزیر بهداشت در این باره وعده تازه‌ای را مطرح کرد. نمکی در این باره گفت: «قرار شد ماسک و مواد ضدعفونی نیز با توجه به تسریع توزیع آن، بعد از برطرف‌شدن نیاز بخش دولتی، آزاد شده و داروخانه‌ها و... ماسک و الکل را در اختیار داشته باشند و با نظارت تعزیرات در اختیار مردم قرار دهند. امروز یک هواپیما حامل ماسک N95 و لوازم دیگر در حال بارگیری از خارج از کشور است». در این باره البته ویدئوهایی هم از قم منتشر شده که نشان می‌دهد در برخی مناطق ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

‌‌تهرانی‌ها از مترو و اتوبوس استفاده نکنند

سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران که در روزهای گذشته بی‌خبر بود، دیروز توضیحاتی به مردم ارائه کرد. «رضا کرمی‌محمدی» در یک نشست خبری اینترنتی با اشاره به برگزاری اولین جلسه وزارت بهداشت با شهردار، معاونان و مدیران شهرداری تهران گفت: «از وزارت بهداشت درخواست کردیم تا دستورالعمل سطح‌بندی شیوع ویروس کرونا را آماده کنند و همچنین درخصوص احتمال شیوع از طریق حیوانات و ضرورت جمع‌آوری بازار فروش احشام و طیور سؤالاتی مطرح شد. به‌علاوه از وزارت بهداشت درخصوص ضرورت تشدید نظارت بر امحای زباله‌های بیمارستانی از طریق نظارت بر مجتمع آرادکوه درخواست‌هایی شد».

او همچنین درباره شرایط بی‌خانمان‌های پایتخت گفت: «درباره معضلات نگهداری معتادان و بی‌خانمان‌ها هم قرار است به گونه‌ای تصمیم گیری شود که مشکلی متوجه آنها و شهروندان نباشد». کرمی‌محمدی درباره ضرورت سم‌پاشی خیابان‌های تهران در این شرایط گفت: «متخصصان مربوطه اثر این کار را بسیار اندک می‌دانند؛ ضمن اینکه حجم مواد ضدعفونی لازم برای آن بسیار زیاد خواهد بود و با کمبود فعلی این مواد این اقدام امکان‌پذیر هم نیست».

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران درباره ضدعفونی‌نشدن همه اتوبوس‌های پایتخت هم گفت: «درخصوص نظارت بر عملیات ضدعفونی باید بگویم که حدود شش هزار اتوبوس عمومی و خصوصی داریم که حجم زیادی از مواد ضدعفونی برای این منظور نیاز است. در دو، سه روز اول مواد ضدعفونی در دسترس بود اما چندروزی است که با کمبود مواد ضدعفونی مواجه شده‌ایم، در نتیجه اکنون بهترین توصیه این است که شهروندان فعلا از مترو و اتوبوس استفاده نکنند و اگر اجباری هم برای استفاده از این اتوبوس‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، از تماس با سطوح و تردد در مکان‌های شلوغ خودداری شود».

‌‌ قم در آستانه  ایجاد بیمارستان صحرایی

اخبار رسیده از قم به عنوان شهری که کرونا از آن منتشر شد و به دیگر نقاط کشور رسید، نشان می‌دهد که میزان ابتلا در این شهر بالاست و دو بیمارستان کامکار و فرقانی دیگر جوابگو نیست. در این باره دیروز مسئولانی از احتمال ایجاد بیمارستان صحرایی در این شهر گفتند. در این باره «علی ابرازه» قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ورود کاروان‌های زیارتی به‌ویژه کاروان‌های خارجی به قم ممنوع است، گفت: «در صورتی که مسائل بهداشتی به درستی در قم رعایت نشود، شاید نیاز به تخت به دو تا سه هزار هم برسد».

او ادامه داد: «در صورتی که بیماری کرونا در قم به اوج خود برسد، یک بیمارستان صحرایی را آماده خواهیم کرد. در صورت نیاز سپاه و ارتش هم بیمارستان‌های خود را در قم مستقر خواهند کرد». این توضیحات در حالی است که پس از ابتلای محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به بیماری کرونا، هم‌اکنون دو معاون وی و ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران قم هم گرفتار این بیماری شده‌اند.

‌‌ پنجمین بسته سازمان جهانی بهداشت در راه ایران

در ادامه تجهیز آزمایشگاه‌های ایرانی برای تشخیص کرونا دیروز سازمان جهانی بهداشت پنجمین محموله خود را به کشور ارسال کرد که تعدادی کیت آزمایش را دربر می‌گیرد. علاوه‌ بر این رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز در این باره در توییتر خود نوشت: «کیت تشخیص قطعی کووید_۱۹ با تلاش فناوران وزارت دفاع، پس از تأیید نهایی به‌زودی و ظرف هفته آتی، تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود». او پیش از این هم گفته بود که تعداد آزمایشگاه‌ها‌ از ۱۵ مورد به زودی به ۲۲ مورد افزایش خواهد یافت و دیگر نگرانی درباره انجام آزمایش و تشخیص بیماری وجود نخواهد داشت؛ شرایطی که به قطعیت باعث افزایش شیب مبتلایان خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.