| کد خبر: 191447 |

واکنش واشنگتن به عبور ایران از حد مجاز ذخایر اورانیوم

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده گفت که ایران در حال بازی با آتش است.

تین نیوز

 رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده گفت که ایران در حال بازی با آتش است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام ایران در افزایش سقف اورانیوم غنی شده خود گفت که ایران با آتش بازی می‌کند.

ترامپ که در «اوال آفیس» کاخ سفید صحبت می‌کرد گفت: «آنها می‌دانند که در حال انجام چه کاری هستند. آنها می‌دانند با چه چیزی در حال بازی هستند،  آنها در حال بازی با آتش هستند. بنابراین به هیچ وجه هیچ پیامی برای ایران ندارم.»

روز دوشنبه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تایید کرد که ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران از سقف مجاز در برنامه جامع اقدام مشترک عبور کرد.(جزئیات بیشتر).پس از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران با غنای 3.64 درصد از سقف 300 کیلوگرم را تایید کرد.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام ایران گفت که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است. 

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران مفاد آن را نقض می‌کرد.»

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد:«رژیم ایران گام‌های جدیدی را برای پیشبرد بلندپروازی‌های هسته‌ای خود برداشت. یک بار دیگر، رژیم از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌خواهی از جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند.به حامیان ارشد تروریسم جهان اجازه داده نخواهد شد اورانیوم را در هر سطحی غنی کنند.»

واکنش پامپئو به عبور ذخایر اورانیوم ایران از 300 کیلوگرم

 وزیر امور خارجه آمریکا به عبور ذخایر اورانیوم ایران از 300 کیلوگرم واکنش نشان داد و گفت که ایران گام‌های جدیدی را برای پیشبرد بلندپروازی‌های هسته‌ای خود برداشت.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به فراتر رفتن میزان ذخایراورانیوم غنی شده ایران از محدوده اعلام شده در برجام واکنش نشان داد.

وی در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آن را منتشر کرد مدعی شد: رژیم ایران گام‌های جدیدی را برای پیشبرد بلندپروازی‌های هسته‌ای خود برداشت. یک بار دیگر، رژیم از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌خواهی از جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند.

پامپئو در ادامه مدعی شد: «به حامیان ارشد تروریسم جهان اجازه داده نخواهد شد اورانیوم را در هر سطحی غنی کنند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است: «در هیچ توافق هسته‌ای نباید به رژیم ایران اجازه غنی سازی در هیچ سطحی داده شود. از سال 2006، شورای امنیت سازمان ملل شش قطعنامه تصویب کرد و رژیم را ملزم کرد که تمامی فعالیت‌های غنی سازی را متوقف کند. ایران این توانایی را خواهد داشت که برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را بدون غنی سازی داخلی پیگیری کند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: «رژیم ایرانی که مسلح به تسلیحات هسته‌ای شود، میتواند خطر بزرگی برای منطقه و جهان باشد. آمریکا خود را متعهد به مذاکره درباره توافق جدید و جامعی با رژیم ایران می‌داند تا تهدیداتش نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی را حل کند. تا زمانی که ایران دیپلماسی را رد کند و برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد، فشار اقتصادی و انزوای سیاسی تشدید خواهد یافت.»

ساعتی پیش نیز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و گفت که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است. 

در این بیانیه آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران مفاد آن را نقض می‌کرد.»

یک منبع آگاه دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این خبر را تأیید کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.