| کد خبر: 190715 |

غرامت مضاعف

شکارشدن پهپاد متجاوز امریکایی هیمنه نظامی ایالات متحده را فرو ریخت.

تین نیوز

علی شمخانی گفت:تهران به هیچ‌کس حمله نخواهد کرد ولی در صورتی‌که به ما حمله شود متجاوز پشیمان خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، فرمانده کل سپاه‌ پاسداران افزود: مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند، نابود خواهد شد.

ساعات پایانی روز چهارشنبه با جمله‌ای خاص از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گذشت.

جمله‌ای که بعد از ماجرای انفجار دو نفتکش «فرانت آلتر» و «کوکوکا کوریجس» در دریای عمان و همزمان با نخستین حضور شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تهران بعد از 41 سال می‌توانست مثال آب سردی باشد بر روزها جنگ سرد بین تهران و واشنگتن تا شاید دوباره اوضاع رنگی دیگر به خود گیرد.

شمخانی در جریان سفر خود به اوفا روسیه به منظور شرکت در دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورها در اظهاراتی تاکید کرده بود که: «برخلاف جوسازی‌ها علیه ایران از سوی برخی، جنگی رخ نخواهد داد؛ چرا که دلیلی ندارد جنگی رخ دهد».

اظهارات سردار تاکیدش بر نبود دلیل برای جنگ اگر در کنار خبر لغو مجوز «استفاده از نیروی نظامی» توسط رییس‌جمهوری امریکا توسط مجلس نمایندگان این کشور که نخستین بار در سال 2001 و بعد از حملات 11 سپتامبر به رییس وقت کاخ سفید اهدا شد، قرار می‌گرفت، می‌توانست بیش از پیش امیدها را برای کاهش فضای تنش یا همان «جنگ روانی» مدنظر مسوولان ایرانی، زنده کند ولی تنها 14 دقیقه از آغاز سی‌ام خرداد ماه گذشته بود که آسمان خلیج نیلگون فارس جرقه آغاز تنشی جدید را به چشم دید.

دوربردترین هواپیمای بدون سرنشین عملیاتی جهان 14 دقیقه بامداد پنجشنبه از پایگاهی در جنوب خلیج فارس (امارات متحده عربی) در حالتی کاملا استتار شده به هوا برخاست و مشغول گشت‌زنی یا در عبارتی صحیح‌تر، جاسوسی روی آب‌های خلیج فارس شد.

پهپاد غول‌پیکر گلوبال هاوک با قدرت تجسس هوایی و ثبت تصاویری باکیفیت و همچنین شنود در شعاعی بیش از 500 کیلومتر در مسیر گشت‌زنی هوایی خود وارد آب‌های مرزی ایران شده و آخرین اخطار خود را در ساعت 3 و 55 دقیقه بامداد، یعنی بعد از حدود 4 ساعت پرواز در منطقه یاد شده دریافت کرد.

اخطاری که آخرین اخطار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به این غول 222 میلیون دلاری بود و RQ4 یک ساعت بعد و در ساعت 4 و 55 دقیقه در حوالی کوه مبارک بندر جاسک حوالی هرمزگان منهدم و تکه‌هایش در آب‌های مرزی ایران کشف و ضبط شد. حدود یک ساعت بعد از این انهدام و در ساعت 6 و 20 دقیقه صبح خبر رسمی این موضوع روی پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه نیوز) قرار گرفت تا تهران رسما از انهدام پهپاد امریکایی با موشک زمین به هوای سوم خرداد پرده‌برداری کند.

10 هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر و در واشنگتن در ابتدا انهدام پهپاد گلوبال هاوک تکذیب و تاکید شد گلوبال هاوک در زمان مذکور توسط ایران پروازی نداشته و پهپاد منهدم شده نورثروپ گرومن ام‌کیو-4سی تریتون است ولی این تکذیب ساعاتی بعد تکذیب شد و منابع دولتی در واشنگتن انهدام گلوبال هاوک توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را تایید کردند.

انهدام یک پهپاد جاسوسی امریکا بر فراز آب‌های مرزی ایران در نگاه اول همان دلیلی است که شمخانی از نبودش برای آغاز درگیری نظامی بین ایران و امریکا سخن گفت؛ جنگی که مسوولان ایران صراحتا آن را بدون پیروز خوانده و تاکید می‌کنند که صرفا آغاز این جنگ برعهده واشنگتن است. خبر این انهدام به سرعت به تیتر نخست رسانه‌های داخل و خارج از مرزهای ایران تبدیل شد. شبکه‌های اجتماعی نیز به میدان آمدند و کاربران یکی پس از دیگری از ترس خود برای روزهای آینده گفتند و به نوعی خواستار خویشتن‌داری مقامات دو کشور شدند.

سابقه یک انهدام

واکنش شبکه‌های اجتماعی به خبر انهدام یک پهپاد امریکایی در آب‌های بین‌المللی- به زعم امریکا و در آب‌های ایران- به زعم مسوولان ایرانی- به گونه‌ای بود که گویی این مهم برای نخستین‌بار است که اتفاق می‌افتد ولی واقعیت چیز دیگری است به طوری که اگر اعلام‌های رسمی مسوولان در ایران و امریکا مدنظر قرار گرفته شود، غول‌پیکر گلوبال هاوک در عمل پنجمین پهپاد امریکایی است که در پی تجاوز به حریم مرزی جمهوری اسلامی توسط نیروهای مسلح ایران منهدم شده و در موزه تنش ایران و امریکا قرار می‌گیرد.

نخستین‌بار در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما با مشی به مراتب متفاوت نسبت به دونالد ترامپ بود که خبر انهدام با کمترین خسارت پهپاد RQ170 بعد از تجاوز 225 کیلومتری به خاک ایران به تیتر رسانه‌ها بدل شد، پهپادی که بعد از انهدام با مهندسی معکوس در ایران ساخته و بعضا امکانات جدیدی نیز به آن اضافه شد.

دقیقا یک سال و یک روز بعد از این خبر یعنی در چهاردهم آذرماه سال 91 بار دیگر خبری در ارتباط با پهپادی امریکایی و البته نیروهای نظامی ایرانی در رسانه‌های جهانی منتشر و برای چند روز تنش‌های موجود در روابط دو کشور را به بالاترین سطح خود رساند.

این بار اما یک تفاوت وجود داشت و آن هم عدم انهدام پهپاد امریکایی بود. پهپاد اسکن ایگل که مشغول گشت‌زنی در آب‌های عمومی خلیج‌فارس بود، به محض ورود به حریم هوایی ایران در تور نیروهای پدافندی ایران گرفتار و غنیمت گرفته شد.

بعد از این دو مهم، یک فروند پهپاد MQ1 پرداتور و یک فروند پهپاد RQ7 یا همان شادو 200 شد که قصد جاسوسی از حریم هوایی ایران را داشتند توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی شکار و منهدم شدند ولی تاریخ دقیق این دو موضوع هرگز اعلام نشد.بعد از این 4 شکار روابط تهران و واشنگتن با وجود افزایش تنش‌های بعضا لحظه‌ای و مواضع خصمانه مقامات دو کشور نسبت به یکدیگر نه تنها رنگ و بوی جنگ نظامی به خود نگرفت بلکه در نهایت به میز مذاکره منتهی به برجام ختم شد.

میزی که حالا امریکا بیش از یک سال است به آن پشت‌پا زده و از همان لحظه تاکنون، روابط دو کشور بیش از پیش دچار تنش و جنگ‌های لفظی و روانی شده است.

شطرنج بر مزار یک پهپاد

تشکیل جلسه 90 دقیقه‌ای بدون صدور بیانیه پایانی در کاخ سفید و نامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از جمله اقدامات دو طرف بعد از انتشار خبر انهدام پهپاد امریکایی بر فراز آب‌های خلیج فارس بود.

اقداماتی که در کنار واکنش‌های بعضا تند و تیز داخلی هر یک از کشورها، خبر از شطرنجی دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن دارد. هر چقدر که اخبار رسانه‌های بین‌المللی از تندی واکنش‌ها در امریکا و کاخ سفید حکایت دارد، در تهران اوضاع رنگ دیگری است.

مسوولان نظامی تا لحظه نگارش این گزارش کار دیپلماتیک را به دیپلمات‌ها و محمدجواد ظریف و یارانش واگذار کردند و خود به ارایه جزییات فنی از انهدام گلوبال هاوک بسنده کردند. وزیر امور خارجه در توییتر خود نخستین نقشه نظامی را از ورود این پهپاد غول‌‌پیکر به خاک ایران منتشر کرد ولی با این حال آنچه در بین اظهارات مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی بیش از هر نکته دیگری به وضوح به چشم می‌خورد، پاسخ قاطعانه به هر گونه تجاوزی به مرزهای رسمی ایران بود.

در این بین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی ضمن محکومیت اقدام امریکا در نقض حریم هوایی ایران با استفاده از پهپاد جاسوسی غول‌پیکر خود، خواستار اقدام حقوقی ایران در برابر امریکا شد.

او در همین زمینه بیان کرد: «دولت باید به فوریت از امریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند. تجاوز پهپاد امریکایی به خاک ایران نقض منشور ملل متحد و حاکمیت ملی کشورمان است. این اقدام خصمانه به حساب می‌آید که در قالب مقررات فصل ۷ منشور ملل مبنی بر پایبندی به امنیت ملی کشورها محکوم است.»

او در ادامه اظهارات خود برنامه تهران در این شطرنج دیپلماتیک را بیشتر عیان کرد و خبر از اقدامات حقوقی رو به افزایش تهران برای مقابله با اقدامات «تحریک‌آمیز» امریکا داد و افزود: «با توجه به حساسیت منطقه خلیج فارس باید از امریکا شکایت رسمی شود تا در قالب فصل ۷ منشور سازمان ملل ثبت شود. این اقدام مکمل اقدامات قبلی امریکا در اعزام ناو به منطقه و تحرکات جنگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است». پیشنهاد فلاحت‌پیشه برای شکایت ایران از نقض حریم هوایی‌اش توسط امریکا ساعاتی بعد علاوه بر وزیر امور خارجه، توسط کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی نیز بیان شد.

او در جریان اظهاراتی که اسپوتنیک آن را منتشر کرد، ضمن آنکه دفاع از مرزهای ایران را حق طبیعی کشورمان برمی‌شمارد، گفت: «تهران از امریکا به دلیل تجاوز نظامی، به سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد. نیروهای مسلح ایران بر اساس ماموریت ذاتی خود از مرزهای هوایی کشور دفاع کرده‌اند و به تجاوز پهپاد امریکایی پاسخ داده‌اند.»

در این بین فعالیت‌های دپلماتیک نیز ادامه داشت و مراتب اعتراض رسمی ایران به امریکا بابت نقض حریم هوایی خود به اطلاع سفیر سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع واشنگتن توسط سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه رسید تا شطرنج دیپلمات‌ها دوباره گامی رو به جلو برداشته باشد.

کیشِ حریف

برخلاف آنچه اصولا در تهران اتفاق می‌افتد، در ماجرای انهدام دوربردترین پهپاد امریکایی در خلیج‌فارس، تقسیم کار بین دیپلمات‌ها و نظامیان به وضوح دیده و از سوی متولیان رعایت می‌شد.

اگر مسوولیت دیپلمات‌های ایرانی هشدارهای دیپلماتیک بود، بالطبع اظهارات مقامات نظامی رنگ‌ و بوی جدی‌تر و البته تهدیدآمیزتری برای «متجاوزان» به خاک ایران داشت

علی شمخانی، دبیر و نماینده رهبر انقلاب اسلامی که در زمان انهدام این پهپاد در روسیه به‌سر می‌برد، در اظهارات کوتاهی در جمع خبرنگاران با انتقاد از نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی توسط پهپاد امریکایی، مرزهای ایران را «خط قرمز جمهوری اسلامی» نامید و تصریح کرد: «ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش که عملا نخستین واکنش رسمی یک مقام عالیرتبه ایرانی به موضوع انهدام پهپاد امریکایی در آب‌های خلیج‌فارس بود، با تاکید بر پاسخ قاطع ایران به هرگونه تجاوز به مرزهای خود، متذکر شد: «اف.ای.آر (مرز هوایی) ما، خط قرمز ماست و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است، به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.» موضوعی که ساعاتی بعد به زبان و لحنی دیگر توسط سردار حسین سلامی که در اوج بحران‌های بین تهران و واشنگتن مسوولیت فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عهده‌دار شده، در جریان همایش گرامیداشت یاد و خاطره 5400 شهید استان کردستان بیان شد.

عالی‌ترین مقام نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اظهارات صبح پنجشنبه خود همچون شمخانی مرزهای ایران را «خط قرمز جمهوری اسلامی» بیان و تصریح کرد که اقدام پدافند هوایی سپاه پاسداران در انهدام پهپاد گلوبال هاوک امریکایی «شجاعانه» بوده است.

او همچنین تاکید کرد که «مشی ملت ایران در برابر دشمنان» همواره و در طول تاریخ به همین شکل و شجاعانه بوده و ایران به هر تجاوزی پاسخی قاطع خواهد داد. او همچنین صراحتا اعلام کرد که «هر دشمنی که به مرزهای ایران تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد.»

با این حال و در همین لحظات که مسوولان ایرانی نخستین واکنش‌های خود را به موضوع انهدام پهپاد امریکایی نشان می‌دادند، شبکه‌های اجتماعی در کنار برخی رسانه‌های بین‌المللی مشغول رمزگشایی از پیام این اقدام تهران برای کاخ سفید بودند؛ موضوعی که سردار سلامی نیز به آن پرداخته و «ایستادگی قاطع در برابر دشمنان» را پیام انهدام پهپاد امریکایی توصیف و تاکید کرد: «سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی امریکا، حامل یک پیام آشکار، واضح، قاطع، سریع و دقیق بود و آن اینکه مدافعان مرزهای میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه‌ای به این سرزمین عکس‌العمل‌های قاطع، تمام‌کننده و قطعی خواهند داشت.»

فرمانده سپاه ایران نیز همچون سایر مسوولان این کشور صراحتا از نفی جنگ در کنار آمادگی برای دفاع سخن گفت و تاکید کرد: «اعلام می‌کنیم، بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، اما برای جنگ کاملا آماده‌ایم و حادثه امروز نشانه روشنی از این پیام دقیق بود؛ پس ما ایستاده‌ایم.»

با همراهی هشدارهای نظامیان و اقدامات حقوقی دیپلمات‌ها، نوبت به نمایش قدرت ایران در دفاع از مرزهای خود رسید؛ موضوعی که نقطه آغاز آن را می‌توان در شبکه اجتماعی فیلتر شده توییتر و یک کلیپ دانست. در ساعت 21 و 58 دقیقه سی‌ام خرداد ماه اکانت توییتری «نیروهای مسلح ایران» که خود را غیررسمی معرفی کرده، فیلمی «اختصاصی» از لحظه شلیک موشک سوم خرداد به سمت گلوبال هاوک امریکایی منتشر کرد. در جریان این کلیپ

53 ثانیه‌ای، اندکی بعد از شلیک موشک‌، نور سرخ رنگی در آسمان دیده شده و همزمان فریاد

«الله اکبر» و «ماشالا» حاضران شنیده می‌شود که گویا حاکی از اثابت موشک شلیک شده به پهپاد استتار شده امریکایی دارد. سی‌ویکم خرداد ماه با خبر نامه تخت‌روانچی به دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد اما باتوجه به وسعت انتشار خبر انهدام غول امریکایی و تاکید تهران بر دراختیار داشتن لاشه‌های گلوبال هاوک، انتظار رونمایی از آنها طبیعی به نظر می‌رسید؛ موضوعی که چند ساعتی زمان برد و با اظهارات مقام‌های نظامی ارتش و سپاه در این زمینه همراه شد. امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) نخستین فردی بود که صراحتا از دراختیار ایران بودن لاشه هواپیمای منهدم شده سخن به میان آورد.

او گفت: «لاشه هواپیمای بدون سرنشین امریکایی از آب‌های سرزمینی ایران مقابل کوه‌ مبارک خارج و هم‌اکنون دراختیار نیروهای مسلح است. هواپیمای بدون سرنشین امریکایی از ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پنجشنبه پس از برخاستن از پایگاه الظفره امارات، در دید رادارهای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار گرفت و در مدت پرواز بارها به علت تجاوز به فضای هوایی آب‌های سرزمینی ما مورد اخطار واقع شد.» در این بین سازمان نقشه‌برداری جمهوری اسلامی نیز به تمام گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور این پهپاد در آب‌های بین‌المللی پایان داد و طی بیانیه‌ای رسما از حضور گلوبال هاوک در مرزهای ایران سخن به میان آورد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا و اعلام مختصات محل انهدام آن، در برخی محافل رسانه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه منابع امریکایی، درباره اینکه این پهپاد در مرز آبی ایران ساقط شده یا نه، سوالات و ابهاماتی مطرح شده است. براساس داده‌های دریافتی و محاسبات انجام شده توسط متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور، پهپاد امریکایی در مختصات ٤٣ً ٢٩ ٢٥ْ شمال عرض جغرافیایی و ٢٥ً ٥٢ ٥٧ْ شرق طول جغرافیایی، در ۸ مایلی خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران در سواحل هرمزگان حدفاصل «کرتان» و «کوه مبارک» منهدم شده است. محدوده دریای سرزمینی براساس کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، 12 مایل دریایی (هر مایل دریایی حدود ۱۸۵۲ متر است) از خط مبدا ساحل دریاست.»

شمخانی دیگر فردی بود که روزگذشته به برخی اخبار رسانه‌های امریکایی مبنی بر صدور دستور حمله به ایران و لغو آن توسط رییس‌جمهوی امریکا واکنش نشان داد و گفت: «سیاست‌های ایران واضح و درراستای حمایت از ثبات و امنیت است. تهران به هیچ طرفی حمله نکرده و نخواهد کرد، اما اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود متجاوز پشیمان خواهد شد. حضور ناوگان‌های نظامی بیگانه و خصوصا امریکایی در خلیج‌فارس منجر به ایجاد تنش در منطقه شده است.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز دیگر فردی بود که اظهاراتش مورد توجه قرار گرفت ولی به نظر می‌رسد این اظهارات که ایلنا آن را منتشر کرد، روز چهارشنبه و در حاشیه حیاط دولت و پیش از انهدام پهپاد امریکایی توسط ایران بیان شده است.

او در جریان این گفته‌ها در پاسخ به این سوال که آیا امریکا به دنبال 11 سپتامبر دیگری است یا خیر، شرایط فعلی منطقه را «بسیار پیچیده و مشکوک» توصیف کرده و افزود: «مجموعه‌ای از تحولات در حال وقوع است و به نظر می‌رسد همه اینها درراستای سیاست‌های کلی برای ایجاد ایران‌هراسی و ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی است.»

نمایش اقتدار

حالا نوبت به نمایش لاشه پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین دوربرد امریکایی‌ها رسید تا با اتکا به آنچه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت، مشخص شود که «شیرها دندان‌های خود را برای لبخند به نمایش نمی‌گذارند».

تنها دقایقی تا پایان ساعت 13 روز جمعه باقی ‌مانده بود که نخستین تصاویر از گلوبال هاوک منهدم شده توسط پدافند هوافضای سپاه بعد از چهار اخطار رسانه‌ای شد؛ تصاویری که هیچ نشانی از یک غول 222 میلیون دلاری در خود نداشت تا مهر تاییدی باشد بر اظهاراتی مسوولان ایرانی مبنی بر تامین امنیت مرزهای ایران در صورت هرگونه تجاوز خارجی.

مراسم رونمایی از گلوبال هاوک منهدم شده با حضور سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه - که نهاد زیر دستش اقدام به انهدام این جاسوس غول‌پیکر کرده - در حالی برگزار شد که او با صلابت در کنار لاشه‌ این هواپیما قدم برمی‌داشت و با لبخندی به لب، رضایت خود از اقدام دستگاه زیر نظرش را نشان می‌داد ولی موضوع به همین‌ جا ختم نشد و این سردار سپاه پرده دیگری از نمایش اقتدار ایران را رونمایی کرد.

او در ابتدای اظهارات خود در جمع خبرنگاران حاضر در سالن رونمایی از لاشه این هواپیما، از توان ایران برای انهدام هواپیمای همراه گلوبال هاوک سخن گفت و افزود: «همراه با پهپاد امریکایی یک هواپیمای 8-P امریکایی نیز بود که این هواپیما 35 نفر سرنشین داشت. این هواپیما نیز به مرزهای هوایی ما تعرض کرده بود و ما می‌توانستیم آن را مورد هدف قرار دهیم، اما این کار را نکردیم؛ چرا که هدف ما از سرنگونی پهپاد امریکایی اخطار به نیروهای تروریست امریکایی بود.»

هواپیمای 8- p یا همان پوسایدون که فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن اشاره کرد، یک هواپیمای گشت دریایی ساخت شرکت بویینگ بر اساس بویینگ737 است که اولین پرواز خود را در سال 2009 انجام داد تا جایگزینی برای هواپیماهای قدیمی‌تر مثل 3- p یا همان اوریون باشد. هواپیمای8- p اولین هواپیمای نظامی جهان است که به صورت خاص برای عملیات مشترک با هواپیماهای بدون سرنشین ساخته و نیروی دریایی امریکا خواهان هماهنگی این هواپیما با گلوبال هاوک شد.

در این همکاری می‌توان گلوبال هاوک را از درون 8- p یا از درون مقر فرمانده‌ای هدایت کرد و تصاویر دوربین و رادار گلوبال هاوک در8- p دریافت می‌شود. می‌توان هدف را توسط گلوبال هاوک کشف و توسط 8- p هدف قرار داد.

اینکه عالی‌ترین مقام نظامی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به موضوع توانمندی یا در عبارتی بهتر پرهیز ایران از انهدام هواپیمایی متعرض با 35 سرنشین اشاره می‌کند، به زعم برخی کارشناسان می‌تواند نشانی از حسن‌نیت تهران و خواسته‌اش برای احترام تمام کشورها به مرزهای رسمی و قانونی‌اش باشد، حسن نیتی که دولت ترامپ و کاخ سفید می‌توانند با بازگشت به میز مذاکره‌ای که خود آن را ترک کردند، به جبران آن پرداخته و در مسیر کاهش تنش‌های بین تهران و واشنگتن گام بردارد تا انهدام دوباره پهپادهای جاسوسی امریکا، به توافق بین دو کشور منجر شود.

با این حال نه مذاکره بین دو کشور قطعی است و نه جنگ، آنچه عیان است پرهیز دو کشور از درگیری نظامی است ولی باید دید سرانجام جنگ سرد تهران و واشنگتن که با جنگ نفتکش‌ها و انهدام پهپاد به مرحله تازه‌ای وارد شده، به کجا خواهد رسید.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.