| کد خبر: 178664 |

تولید نفت ۲‌/ ‌‌‌۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت

اوپک بعد از دو روز مذاکرات فشرده توانست در نشست مشترک خود با کشورهای غیرعضو این سازمان در عصر روز گذشته به توافقی برای کاهش تولید دست یابد.

تین نیوز

اوپک بعد از دو روز مذاکرات فشرده توانست در نشست مشترک خود با کشورهای غیرعضو این سازمان در عصر روز گذشته به توافقی برای کاهش تولید دست یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بین کشورهای عضو، ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق معاف شده‌اند.

بر این اساس، مجموع تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۹ به مدت ۶ ماه نسبت به سطح تولید ماه اکتبر سال جاری ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. سهم یازده عضو اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه و سهم ۱۰ کشور غیرعضو ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

همچنین قرار است در ماه آوریل با برگزاری نشستی مجددا وضعیت بازار نفت و لزوم بازبینی در این توافق مورد بررسی قرار گیرد. به‌دنبال توافق برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی روز گذشته حدود ۵ درصد جهش کرد.

اما این توافق در شرایطی به دست آمد که طی دو روز گذشته حواشی بسیاری در وین رخ داد. از سفر غیرمنتظره نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به وین و دیدار او با مقامات سعودی، تلاش برخی کشورها برای حضور ایران در توافق کاهش تولید، طولانی شدن زمان نشست اوپک و کشیدن آن به روز دوم و همچنین وابستگی هرگونه توافق در اوپک به موافقت روسیه برای کاهش تولید از حواشی این نشست بودند.

با انتشار خبر حصول توافق بین اوپک و متحدانش برای کاهش عرضه، بهای نفت رو به افزایش گذاشت. قیمت نفت برنت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۸ به وقت تهران) بیش از ۳ دلار معادل ۵ درصد رشد کرد و به ۱۵/ ۶۳ دلار بر بشکه رسید. نفت‌ وست تگزاس اینترمدیت، نفت شاخص بازار نیویورک نیز حدود ۴/ ۲ دلار معادل ۶/ ۴ درصد رشد کرد و حدود ۸۵/ ۵۳ دلار بر بشکه معامله شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.