| کد خبر: 163388 |

رییس پژوهشکده اقلیم شناسی پیش بینی کرد

کم‌بارشی و افزایش دمای 1.5 درجه‌ای در بهار 97

رییس پژوهشکده اقلیم شناسی از بهار کم‌بارش خبر داد و گفت: میانگین بارش کشور در بهار 97 کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و از سوی دیگر در این فصل افزایش قابل توجه دما را در بخش‌های مختلف کشور تجربه خواهیم کرد.

تین نیوز

رییس پژوهشکده اقلیم شناسی از بهار کم‌بارش خبر داد و گفت: میانگین بارش کشور در بهار 97 کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و از سوی دیگر در این فصل افزایش قابل توجه دما را در بخش‌های مختلف کشور تجربه خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، مجید حبیبی نوخندان، ضمن پیش‌بینی شرایط جوی فروردین 97، اظهار کرد: در فروردین‌ماه میانگین بارش به ویژه‌ در غرب و بخش‌هایی از شمال کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود و دمای هوا افزایش نسبتا شدیدی خواهد داشت؛ به نحوی که اغلب مناطق کشور افزایش دمای یک و نیم درجه‌ای را تجربه خواهند کرد.

 

وی تاکید کرد: میانگین بارش فصل بهار در سطح کشور در مقیاس بلندمدت کمتر نرمال پیش‌بینی می‌شود که کاهش بارش در بخش‌های شمالی و غربی بیش از سایر نواحی خواهد بود. همچنین افزایش یک و نیم درجه ای دما در طول فصل بهار سال 97 تداوم خواهد داشت.

کم‌بارشی 45 درصدی در کشور

رییس پژوهشکده اقلیم شناسی در ادامه با اشاره به کم‌بارشی 45 درصدی در سطح کشور، تصریح کرد: از ابتدای سال زارعی جاری (اول مهر 96) تا تاریخ 27 اسفندماه 96 به استثنای چهار استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و گلستان بارش در سایر استان‌های کشور کمتر از حد نرمال گزارش شده است.

کم‌بارش‌ترین استان‌ها تا پایان اسفند 96

حبیبی نوخندان گفت: هر چند که میانگین کاهش بارش در سطح کشور 45 درصد است، اما استان‌های کرمان 80 درصد کاهش، سیستان‌وبلوچستان 78 درصد، خراسان جنوبی و اصفهان 69 درصد و یزد 68 درصد کمبود بارش دارند و در فهرست کم‌بارش‌ترین استان‌ها قرار می‌گیرند.

این کارشناس حوزه هواشناسی در پایان نسبت به کمبود منابع آب کشور هشدار داد و گفت: با توجه به کاهش 45 درصدی بارش سال زراعی و پیش‌بینی تداوم کم بارشی و افزایش دما در بهار 97 و همچنین عدم و جود چشم انداز روشن برای بارش پاییز 97؛ نواحی مختلف کشور در سال 97 با شرایط بحرانی منابع آبی مواجه خواهند شد. بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی، کنترل و مصرف انرژی و آب وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.