| کد خبر: 134216 |

◄ ویژگی‌های مدیرعامل هما از نگاه کارشناسان هوانوردی

این روزها و به دنبال خبرهایی که از عضویت مدیرعامل فعلی هما در شورای حکام انجمن بین‌المللی حمل‌‌ونقل هوایی (یاتا) منتشر شده، گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص جانشین احتمالی وی در این شرکت، آغاز شده است.

تین نیوز

 این روزها و به دنبال خبرهایی که از عضویت مدیرعامل فعلی هما در شورای حکام انجمن بین‌المللی حمل‌‌ونقل هوایی (یاتا) منتشر شده، گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص جانشین احتمالی وی در این شرکت، آغاز شده است.

 

اما پرسشی که برای کارشناسان حوزه هوانوردی در این مورد مطرح است که سکاندار این شرکت مهم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بر این اساس برخی کارشناسان هوانوردی در یک گروه تلگرامی به بیان ویژگی‌های مورد نظر خود برای مدیرعامل هما پرداختند.

 

این کارشناسان ابتدا تعدادی ویژگی‌ را به طور گسترده پیشنهاد و مورد بررسی قرار دادند که در این زمینه به اعتقاد آنان مدیرعامل هما باید از  درون مجموعه صنعت هوایی بوده و شخصیت هوانوردی خود ساخته داشته باشد. دارای شناخت کامل از روابط بین‌المللی و نهادهای صنعت بوده و بلند پروازی، شجاعت، جسارت، جرات، قاطعیت وحسن روابط و حسن خلق داشته باشد.

 

معتقد به مدیریت شرکت هواپیمایی بر مبنای اقتصاد هوایی و رویکرد تجاری و بازرگانی همچون اداره یک شرکت خصوصی نوین و برخوردار از دور اندیشی و تفکر استراتژیک باشد.

 

مدیرعامل هما باید دارای قابلیت مدیریت در تراز ملی و بینشی فراتر از هوانوردی بوده و به شرایط و الزامات مدیریت در فضای بین‌المللی آگاه باشد.قدرت چانه زنی در ارکان نظام و شناخت نسبت به ارکان صنعت  و ساختار کسب و کار ایرلاین داشته و به الزامات ایمنی و امنیت هوانوردی آشنا باشد.

 

 از مهارت برنامه ریزی برخوردار بوده و دارای برنامه جهت ارتقا هما، قایل به استفاده از مشاورین خبره و مستقل، دارای نگرش سیستمی و آگاه به علم مدیریت و برخوردار از هنر مدیریت در سطح جهانی باشد. از تفکر اعتدالی و اصلاح طلبی و قدرت رهبری و هدایت شرکت برخوردار بوده و تحولگرا ، قادر به اصلاح ساختار، معتقد به ارتقاء بهره وری، کارایی و اثربخشی و معتقد به آموزش  در سطوح تخصصی و مدیریتی باشد.

 

مدیرعامل هما باید به‌دور از ویژگی گروه گرایی بوده و به شایسته سالاری، مشورت با خبرگان و تجربه به کارگیری خبرگان، جوانان، تلاشگران، دلسوزان و خوشفکران و به چابک سازی، برونسپاری فعالیت های جانبی و واگذاری بخش‌ها به بخش خصوصی و مشورت پذیری داخلی و بین المللی معتقد باشد.

 

از نظر این کارشناسان همچنین مدیرعامل هما باید از تحصیلات آکادمیک مناسب و قابلیت مدیریت سرمایه انسانی برخوردار بوده و معتقد به تصویر سازی و برندینگ شرکت، دارای تیم حرفه‌ای مبرز در سطح بین‌المللی و مهارت تجزیه و تحلیل مالی، سوابق اجرایی سالم، شفافیت مالی و عدم پیگیری منافع شخصی در مسند دولتی باشد.

 

پس از ارایه این ویژگی‌های کلی، در نهایت اعضای این گروه  به بیان خلاصه‌ای از ویژگی‌های مورد نظر خود برای مدیرعامل هما پرداختند.

 

خلاصه این ویژگی‌ها این بود که مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر دارای  شخصیت ملی تحول‌گرا و سوابق مدیریتی درخشان بوده و شناخت کافی از شرایط و الزامات مدیریت در فضای بین‌المللی داشته باشد.

 

از نظر این کارشناسان مدیرعامل هما همچنین باید مسلط به مبانی بنگاهداری نوین تجاری در فضای رقابتی بود و از دوراندیشی و تفکر استراتژیک برخوردار باشد.

 

شناخت از الزامات و بایدهای اصلی صنعت حمل و نقل هوایی شامل ایمنی، امنیت، نظم، کیفیت خدمات، توسعه اقتصادی و پایدار آن و همچنین دارا بودن شجاعت، جسارت و قاطعیت و رویکرد سیستمی و معتقد بودن به شایسته سالاری نیز از دیگر ویژگی‌هایی بود که کارشناسان این گروه به عنوان ویژگی‌های مدیرعامل هما بر آن اتفاق نظر داشتند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    دامن زدن به شايعات رفتن مديران كه به منظور فشار به دولت صورت مي گيرد كار شايسته اي نيست از تين نيوز بعيد است كه وارد بازي مشتي افراد ... شود

  • اميري 0 0

    با سلام واقعا نكات ارزشمندي به عنوان شرايط لازم براي مديرعاملي شركت هما احصا شده است و ايكاش دولت به نظرات كارشناسان توجه كند ، تشكر از كارشناسان و تشكر از شما براي انجام رسالت رسانه اي خود

  • ناشناس 0 0

    هرچه صفت خوب بوده برای مدیر عامل هما ذکر شده. متخصصین هوانوردی متاسفانه در ابرها سیر میکنند و چیزی هم از آنها در نمی آید. ببخشید اسمشان متخصص است. خودشان اکثرا افراد شکست خورده و ناومفقند که ساعتهای زیادی از وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.با این نظرات چنین مدیری را آفرید. اما در کشور چه داریم؟ ظرفیت ها و قابلیت های در دسترس چیست؟