| کد خبر: 133046 |

شورای نگهبان امروز نظر خود را در مورد تخلفات انتخاباتی اعلام می‌کند

نخستین سخنرانی پسا انتخاباتی رئیسی در مشهد

تین نیوز

امروز شورای نگهبان قرار است نظر خود را در مورد تخلفات انتخاباتی در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند. این شورا در شرایطی امروز نتیجه بررسی‌های خود در مورد گزارش‌هایی که از تخلفات انتخاباتی به این شورا ارسال شده است را اعلام می‌کند که این روزها بحث تخلفات انتخاباتی ازسوی رقبای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت داغ است.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری که در تاریخ 29 اردیبهشت سال‌جاری برگزار شد توانست با ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رأی، (57 درصد آرا) برای دومین بار به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود. با این حال از مجموع سخنان این روزهای بخشی از اصولگرایان که بیشتر آنها را حامیان ابراهیم رئیسی، رقیب انتخاباتی حسن‌روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل می‌دهند، می‌توان به نارضایتی آنها از نتیجه انتخابات پی برد. آنها این نارضایتی را ظرف روزهای گذشته با عناوینی چون رای حلال و حرام، تخلفات گسترده دولت وحتی فراتر از آن در خواست برای افزایش رای رئیسی در ازای کم کردن رای حسن روحانی ابراز کرده‌اند.

 

ابراهیم رئیسی در این انتخابات با کسب ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رأی (5/ 38 درصد آرا)، نتوانست کلید پاستور را به دست آورد و از همان ابتدا بحث تخلفات انتخاباتی را پیش کشید و خواستار رسیدگی شورای نگهبان به آن شد. درواقع او اولین کسی بود که طرح رای حلال را مطرح و به این ترتیب راه را برای طرح این مبحث از سوی حامیان خود هموار کرد. پس از او آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز این بحث را عینی‌تر کرد و در نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب که در تاریخ 4 خرداد برگزار شد، گفت که «آقای رئیسی 16 میلیون رای حلال داشت.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، او حتی در این نشست تصریح کرد:‌ «معتقدیم تخلفات در حدی نیست که در نتیجه کل انتخابات اثرگذار باشد، ولی ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد گزارش‌ها و تخلفات رأی آقای رئیسی از 16 میلیون به 19 میلیون افزایش و رأی روحانی نیز از حدود 23 میلیون به 21 میلیون کاهش پیدا کند، اما در هر صورت معتقدیم که آقای روحانی رئیس‌جمهوری است، ولی شورای نگهبان وظیفه دارد که تخلفات را بررسی و نتیجه آن را به مردم اعلام کند.» دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هرچند به‌دنبال انتقادهایی که از او در مورد بیان این سخنان صورت گرفت تلاش کرد در بیانیه‌ای محتوای سخنانش را نرم‌تر کند، اما باز هم در بیانیه مذکور که روز یکشنبه صادرکرد یک بار دیگر این جمله را که «همه منتظریم نظر شورای محترم نگهبان را بدانیم، چه بسا پس از تحقیقات کامل بعضی آرا کاسته و بعضی افزون شود.» تکرار کرد.

 

در کنار او احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز درنماز جمعه این هفته تهران، گفت که «گزارش‌های تخلفات در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار زیاد است.» بیان همین مطلب موجب شد تا ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای به سخنان امام جمعه موقت تهران پاسخ دهد و از سوی دیگر نامه‌ای را برای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ارسال کند.

 

اما به‌نظر می‌رسد که هیچ کدام از نامه‌های ستاد انتخابات کشور و سخنان وزیر کشور مبنی‌بر اینکه «انتخابات کاملا قانونی و با سلامت برگزار شد» نتوانسته نظر طیف حامیان ابراهیم رئیسی راجلب کند و آنها همچنان بر نظر خود مبنی‌بر تخلف انتخاباتی اصرار دارند. موضوعی که با انتقاد بسیاری روبه‌رو شده و ادامه طرح چنین مباحثی را آب به آسیاب دشمن ریختن و زیر سوال بردن وحدت ملی در کشور توصیف کرده‌اند. در همین راستا روز یکشنبه عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر و علی نجفی خوشرودی، نماینده مردم بابل نطق‌های پیش از دستور خود را به انتقاد از طرح حلال و حرام توصیف کردن آرای مردم اختصاص دادند.

 

روز گذشته نیز دو روزنامه جمهوری اسلامی و اطلاعات از زیر سوال بردن رای روحانی انتقاد کردند. روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از یادداشت خود نوشت: «اینکه آرای نامزد منتخب مردم؛ آرای سیاه، غیر‌انقلابی و حتی حرام بوده و آرای نامزد غیر‌منتخب، تماما پاک و حلال بوده! و با این حکم و استدلال، در ملاقات با شورای نگهبان درخواست کرده‌اند که دو میلیون از آرای فلانی کم کند و سه میلیون به آرای فلانی اضافه کند! واقعا این ابهامات و تشویش افکار عمومی را چه کسانی باید پاسخگو باشند؟!

 

مگر شورای محترم نگهبان مسوول کاهش یا افزایش آرای مردم است؟! یعنی به راحتی می‌توانیم به آرای مردم، دستبرد بزنیم؟!»

 

روزنامه اطلاعات نیز ضمن انتقاد ازطرح رای حلال و حرام نوشت: «این تصور نادرست و باطل و ناروا که در انتخابات اخیر بخش دین‌خواه و دین‌مدار جامعه قافیه را به بخش بیشتر سکولار طرفدار اباحه و دگراندیشی باخته است، جدا از تعارف و مماشات یک استنباط کاملا انحرافی و غلط است و هیچ مبنای منطقی و استدلالی هم ندارد.»

 

ادعای مهندسی آرا

با تمام این انتقادها، ابراهیم رئیسی از یکشنبه شب تعریف تازه‌ای را از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه کرده و مدعی مهندسی آرا در این دوره از انتخابات شده است. او در جامعه‌الحسین مشهد و در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه مهندسی کردن رای مردم امری ناپسند است، تاکید کرد: آن چیزی که بیش از همه بر جان و دل من گران آمد این بود پنج شش ساعت تعرفه‌ها را دیرتر رساندند به مراکزی که احتمال رای دادن رقیب بیشتر است، برای ما کلی عکس و فیلم فرستادند که برای شورای نگهبان هم رفته است. به گزارش «ایسنا» وی افزود‌: من از دستگاه قضایی و شورای نگهبان می‌خواهم نگذارید حق‌الناس ضایع شود.

 

نیروهای انقلابی بر خلاف فتنه‌گران پایبند به قانون هستند، اما اگر مردم احساس کنند این تخلفات مهندسی شده و سازمان‌دهی شده مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد قطعا اعتماد آنان آسیب می‌بیند و این آسیب خسارت بزرگی برای کشور خواهد بود. همچنین به گزارش الف، وی ادامه داد: مردم در 30 انتخابات شرکت کرده‌اند و سر صندوق بودن را بلد هستند و چیز تازه‌ای نیست، مردم خودشان سر صندوق‌ها بوده‌اند، ما قانون‌مدار هستیم و نیروهای انقلابی برخلاف فتنه‌گران پایبند به قانون هستند، اما تخلفات در این رابطه بی‌سابقه است.

 

روز یکشنبه نیز جبهه پایداری از حامیان ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرده بود: «اسناد این تخلفات در بیش از 3 هزار صفحه هم‌اکنون در اختیار شورای نگهبان گذاشته شده است.» با این اوصاف امروز شورای نگهبان با توجه به پایان فرصت بررسی گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری در جلسه‌ای گزارش نهایی خود را درباره این تخلفات اعلام می‌کند. چند روز پیش احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز ضمن تایید سلامت انتخابات گفته بود: «سلامت انتخابات را تایید می‌کنم که خیلی خوب بود، اما تخلفات بسیاری هم شد که بخشی از آن متوجه مسوولان بود که تخلفات بسیاری کردند.»

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.