| کد خبر: 131352 |

◄ حمل‌ونقل، دستمایه‌ای برای انتقاد به دولت

تین نیوز

معاون سابق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور از ضرورت توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی به عنوان یک نیار در شهر و سراسر کشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تین‌نیوز، علی نوذرپور که در جمع زیادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت: حمل‌ونقل بستر توسعه اجتماعی هر شهر است و دولت هم سهم زیادی در تحقق اهداف این بخش دارد.

 

وی در ادامه سخنان خود، تاکید کرد: علیرغم برخی اظهار نظرات من با خصوصی‌سازی حمل‌ونقل عمومی مخالف هستم زیرا، این بخش جایگاهی است باید از آن در تحقق اهداف عدالت اجتماعی استفاده شود.

 

این جامعه شناس با بیان این مطلب که «استفاده کنندگان از حمل‌ونقل عمومی اقشار کم‌درآمد جامعه هستند»، افزود: نمی‌توان با خصوصی‌سازی و آزاد سازی قیمت در بخش حمل‌ونقل عمومی، گفت که جامعه به سمت عدالت محوری گام برمی‌دارد، از این‌رو شورای اسلامی شهر نیز به دلیل مسئولیت تعریف شده برای آن، وظیفه تهیین نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی را بر عهده دارد.

 

نوذرپور با تاکید بر این نکته که دولت‌ها به منظور حفظ منافع عمومی در بخش حمل‌ونقل عمومی ورود پیدا می‌کنند، افزود: در قوانین جامع کشور در ارتباط با حمل‌ونقل عمومی شاخص و هدف معرفی می‌شود به‌طوری‌که در د. برنامه جامع چهارم و پنجم حمل‌ونقل عمومی و اهداف آن به خوبی دیده شد.

 

وی در ادامه سخنان خود اشاره‌ای داشت به توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی در قانون جامع حمل‌ونقل کشور و گفت: بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی باید بیش از 75 درصد از جابه‌جائی مسافر توسط حمل‌ونقل عمومی صورت بگیرد، تعیین سهم شده برای ریل 10 درصد، اتوبوس40 درصد و برای تاکسی‌ها  25 درصد که باید در سطح کشور به اجرا گذاشته شود.

 

کارشناس امور شهری در توضیح این‌که این سهم در تهران به گونه‌ای دیگر تعیین شده است، یادآور شد: مترو در تهران به نسبت نیاز کاملا مشخص شده که متاسفانه به دلایلی محقق نشده و مردم از این رهگذر با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 

نوذرپور گفت: دولت 2 هزار میلیار تومان به منظور نوسازی و خرید اتوبوس‌های گز سوز تخصیص داد ولی شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران چندان از این موضوع به دلایلی که از پیش در ذهن انها شکل گرفته بود، با همکاری خوبی همراه نشد و لذا، نوسازی و توسعه در این بخش به تاخیر افتاد که این امر دستمایه‌ای شد تا مخالفان بگویند دولت با شهرداری در ارتباط با خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی همراهی نمی‌کند.

 

معاون سابق شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با یادآوری این موضوع که، نوسازی در ارتباط با تاکسیرانی از سوی دولت به خوبی شکل گرفت، گفت: در سالی که گذشت از مجموع 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور قریب به 48 هزار داستگاه را نوسازی کردیم و در تهران 12 هزار دستگاه تنها در تهران در این طرح تبدیل به احسن شدند.

 

به گفته وی، برخلاف دولت دهم که از موجودی خزانه بسیار بالائی برخوردار بود، دولت یازده به رغم کسری بودجه توجه خوبی به بخش حمل‌نقل عمومی معطوف داشت ولی واقعیت این است که سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه کل کشور کاهش پیدا کرده و این امر تنها به علت خالی بودن خزانه هنگام تحویل  به دولت یازدهم بود که به یادر از دولت دهم باقی مانده بود.

 

رقم 45.2 دهم درصدی در حال حاضر سهم حمل‌ونقل عمومی از بودجه در برنامه دولت است که با کاهشی 10درصدی همراه شده، این گفته است که نوذرپور در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد و افزود: این عدد نشان می‌دهد که این کاهش جدی است و شهرداری‌ها باید آن را جدی بگیرند اما، سهم شهرداری تهران که باید با احتیاط از ان سخن گفت، رقمی است 65 درصدی که باید در حمل‌ونقل عمومی طبق آن به وظایف خود عمل کند.

 

نوذزپور در پایان تاکید کرد: براساس پیش‌بینی در برنامه پنجم توسعه اهدافی که در این طرح برای شهرداری تهران در ارتباط با حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شد تا به امروز محقق نشده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.