| کد خبر: 127701 |

صداقت در ارائه آمارهای دولت

تین نیوز| علی طیب‌نیا*: انسان عاقل هیچ منبع ارزشمندی را تلف نکرده و بی‌استفاده قرار نمی‌دهد. درحال‌حاضر اطلاعات یک منبع ارزشمند است و در دنیای امروز اهمیت اطلاعات حتی از آب و سرمایه بیشتر است.

بخش آمار اقتصادی از زمان تولد اقتصاد کلان و برنامه‌ریزی توسعه اهمیت یافت. قبل از آن تصور این بود که مکانیزم بازار می‌تواند تعادل برقرار کند. البته رکود و کسادی و تورم به معنی امروز خود وجود نداشت اما از اوایل قرن ۲۰ مشخص شد مکانیزم بازار قادر نیست خودبه‌خود تعادل ایجاد کند و نیازمند دخالت دولت با سیاست‌های پولی و مالی و سنجیده است.سپس بحث حسابداری ملی مطرح شد که متغیرهای مختلف اقتصادی تعیین شد. بدون دسترسی به آمار و اطلاعات اقتصادی امکان سیاست‌گذاری وجود ندارد در نتیجه قرار دادن اطلاعات درست و بهنگام از عوامل ایجاد ثبات در اقتصاد است.دسترسی به اطلاعات از ضرورت‌های مورد نیاز بخش خصوصی است، تعدد قوانین و داشتن اطلاعات از قوانین موجود از دیگر مسائل بخش خصوصی است که باید مجموعه‌ای از قوانین در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. 

همچنین ارائه اطلاعات از سیاست‌های دولت درباره موضوعات مختلف مانند تعرفه‌ها و... در یک مجموعه مشخص از دیگر ضرورت‌هاست که باید در دستور کار قرار گیرد. در این زمینه دولت نیز باید از اتخاذ تصمیمات چندگونه خودداری کند تا بخش خصوصی با تعدد اطلاعات روبه‌رو نشود. تمام پیش‌بینی‌های دنیا با ضریبی از خطا همراه است؛ مهم این است که روندها همسو باشد. گاهی گفته می‌شود که چرا فلان شاخص ازسوی مرکز آمار و بانک مرکزی متفاوت ارائه می‌شود؟ پاسخ این است که گاهی در روش، سبد، سال پایه و... تفاوت وجود دارد و بعضی‌ها برای خطاهای محاسباتی است.من هرگز استقبال نکردم از اینکه یکی از مراکز آماری از ارائه آمار صرف‌نظر کند، چراکه امکان مقایسه را فراهم می‌کند. من به هر دو مرجع نزدیک هستم و با قطعیت می‌توان گفت که آمارهای تهیه شده با صداقت ارائه می‌شود و حتی در دولت قبل نیز که برخی کارشناسان اقتصادی نقدهایی به آمارها وارد مَی‌کردند نظر من این بود که چنین نکنند چراکه با زیر سوال بردن آمارهای رسمی کشور سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. البته ممکن است برخی انتقادها به شیوه محاسبه وجود داشته باشد.
*وزیر امور اقتصادی و دارایی

منبع: گسترش صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.