| کد خبر: 127248 |

برخی‌ مانند ماشین دودی هستند و فضا را سیاه می‌کنند

تین‌نیوز| نشست‌خبری رئیس جمهور دقایقی قبل با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد.
 

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در ابتدای نشست خبری خود که صبح امروز با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار داشت: دولت یازدهم در طول تلاش‌هایش در بیش از سه سال و نیم گذشته و به ویژه در سال 95 موفقیت‌های بسیار زیادی داشته است و ما احساس می‌کنیم که با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردم در اهدافی که مد نظر داشتیم موفق بوده‌ایم.
 
رئیس جمهور ادامه داد: در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، اقتصادی و خدمات دولت طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که ما در آغاز سال پیش‌بینی می‌کردیم.
 
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: خوشحالم که بگویم حقوق اقشار کم درآمد جامعه چون بازنشستگان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش یافته است.
 
وی افزود: امسال به دریافتی مستمری‌بگیران بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق اضافه شده است که این میزان دریافتی حدودد 180 هزار تومان تا 200 هزار تومان است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه اولین دغدغه دولت زندگی افراد کم‌درآمد جامعه بوده است، اظهار داشت: دولت یازدهم اولین دولتی بود که هر ساله اضافه حقوق افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، بیش از تورم سالانه بود در حالی که در  گذشته به این صورت نبود.  
 
وضعیت کشاورزان نسبت به گذشته بهبود یافته است
 روحانی با اشاره به اینکه وضع کشاورزان که جزء اقشار پردرآمد جامعه نیستند، نسبت به گذشته بهتر شده است، متذکر شد: پول گندمی که در سال 91 به کشاورزان داده می‌شد، 800 میلیارد تومان بود در حالی که در سال 95 به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
رئیس جمهور افزود: تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال 92، 8.1- بود که در سال 95 به 2.6- رسید که این فاصله به معنای تولید بیشتر و خوداتکایی ما است.
      
رئیس قوه مجریه گفت: طبق آمار در سال 92 تولیدات کشاورزی ما حدود 97 میلیون تن بود که در سال 95 به 118 میلیون تن رسید یعنی 21 میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش یافت.
 
وی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به مسئله درمان و محیط زیست داشت، تصریح کرد: سلامت و محیط زیست با هم ارتباط تنگاتنگی دارند که جزء اولویت‌های این دولت بوده است.
 
روحانی ادامه داد:‌ برای اولین بار در طول تاریخ ایران همه مردم تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفتند به طوری که تمام حاشیه‌نشین‌ها نیز تحت بیمه درمانی و  خدمات درمانی قرار گرفتند.
 
حجت‌‌الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به این که در دولت یازدهم 21 هزار تخت درمانی اضافه شده است، گفت: پیش از این میزان تخت های بیمارستانی در ایران 80 هزار بود که این مسئله نشان‌ دهنده آن است که ما توانستیم در این مدت به میزان یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی اضافه کنیم که نشان دهنده توسعه کشور برای درمان بیماران است.
 
 به 9 هزار روستا در دولت یازدهم گازرسانی شده است
 رئیس جمهور با تأکید بر توجه ویژه دولت به روستاها تصریح کرد: تمام روستاهایی که قبل و بعد از انقلاب و تا سال 92 گازکشی شده بودند، 14 هزار روستا بود اما در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شده است.
 
رئیس قوه مجریه افزود: در این دولت تمام روستاهایی که از 10 خانوار بیشتر هستند دارای برق شدند و 5 هزار و 200 روستا هم دارای آب بهداشتی شدند که این به معنای کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه است.
 
وی با اشاره به اینکه 25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده اند، متذکر شد: یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که توانسته شبکه‌های اجتماعی اینترنت را توسعه دهد و کیفیت اینترنت را بالا برد اما قیمت‌ها را افزایش نداده است.
 
روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مدارس ما در این دولت کمتر امنیتی شده است، اظهار داشت: همه تلاش دولت این بودکه فضاها کاملا دوستانه و برادری باشد.
 
احزاب و جناح‌ها به مردم دروغ نگویند
 رئیس جمهور با اشاره در پیش بودن دو انتخابات بزرگ گفت: حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ما است و باید احزاب و جناح‌ها آمار و ارقام‌شان دقیق باشد و به مردم دروغ نگویند که خیانت به ملت است.
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: حواسمان باشد که حرف دروغ نزنیم و آمارها دقیق باشد و مخصوصا دروغی نگوییم که باعث ناامیدی مردم شود و آنها بگویند که چرا پس از 39 سال از انقلاب فداکاری‌های ما کجا رفت.
 
وی افزود: مردم ما همواره امیدوار هستند و به خوبی می‌دانند که طی کردن مسیرهای پرافتخار کشور در سایه همدلی و اتحاد امکان‌پذیر است.
 
فضای بعد از برجام برای تحرک ما بیشتر شده است
 وحانی با اشاره به اینکه در سال 95، 42 پروژه به ثمر رسید، تصریح کرد: دیروز نیز پروژه‌های متعددی افتتاح شد و به معنای آن بود که در عرصه فناوری‌ در مسیر پیشرفت هستیم و اگر بخواهیم بعد از برجام را با قبل از برجام درهر زمینه‌ای مقایسه کنیم، آمار به ما می گوید که فضا برای تحرک و پییشرفت ما بیشتر شده است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه نتیجه ایام انتخابات باید دوستی و اتحاد بیشتر و شکاف کمتر باشد، گفت: مردم ما حتما با یک حماسه بزرگ انتخاباتی قانونی و اخلاقی را خلق خواهند کرد.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه روز گذشته ابلاغیه‌ای برای تمام دستگاه‌های اجرایی تهیه شده و بنده آن را امضا کردم، گفت: امروز این ابلاغیه به همه دستگاه‌ها واصل خواهد شد که در آن برنامه امسال ما برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده است.
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: در این ابلاغیه مشخص شده که همه دستگاه‌ها چه زمانی برنامه خود را به سازمان برنامه و بودجه و ستاد اقتصاد مقاومتی بدهند و کی اجرا شود و امیدواریم تا پایان سال 96 دولت بتواند آمار افتخارآمیزی در زمینه تولید و اشتغال به ملت عرضه کند و آنچه که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود، اجرا شود.
 
روحانی درباره برنامه‌های آینده دولت بیان داشت: قصد ندارم در نشست امروز در مورد انتخابات صحبت کنم اما اینکه دولت چه برنامه‌هایی برای آینده دارد باید مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس قوه مجریه افزود: مسئله یارانه‌ها برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه بود و این دولت نیز تلاش کرد تا یارانه را طبق چارچوب قانونی در جامعه توزیع کند البته قسمتی از یارانه‌ها به بخش‌های مختلف کشاورزی و درمان اختصاص پیدا کرده که این به معنای استفاده صحیح دولت از یارانه‌ها است.
 
دولت در توزیع یارانه‌ها تابع قانون و مصوبات مجلس شورای اسلامی است
 وی تصریح کرد: دولت در توزیع یارانه‌ها تابع قانون و مصوبات مجلس شورای اسلامی است و در همان چارچوب کارها را اجرایی خواهد کرد البته این را قبول داریم که یک سری اقشار ضعیف‌تر در جامعه وجود دارند و باید به همین دلیل یارانه بیشتری بگیرند که در این خصوص در حال برنامه‌ریزی در دولت هستیم.
 
رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا می‌شود ظرف مدت چهار سال یارانه‌ها را تنظیم کرد، ادامه داد: ما باید به جایی برسیم که مردم‌مان نیازمند یارانه نباشند. کارهایی در دولت صورت گرفته تا به جای پرداخت کامل یارانه‌ها قسمتی از آن به بخش‌های خدماتی اختصاص یابد.
 
حجت‌‌الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه بدون امنیت اجتماعی و سرمایه‌گذاری امکان زندگی راحت فراهم نمی‌شود،‌ گفت: همه باید در کشور مشغول به کار باشند و درآمدی برای زندگی داشته باشند تا زندگی جریان داشته باشد.
 
برخی‌ها مانند ماشین دودی هستند و می‌خواهند فضا را آلوده و سیاه کنند
 رئیس قوه مجریه تصریح کرد: نمی‌دانم چرا برخی‌ها مانند ماشین دودی هستند و می‌خواهند فضا را آلوده و سیاه کنند. همه چیز روشن است و باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
 
وی اظهار داشت: نمی‌دانم چرا ورود هواپیماهای جدید به عده‌ای برخورد و گفتند که چرا باید هواپیمای نو سوار شویم و همان هواپیماهای کهنه هستند. من هنوز نتوانستم بفهمم که چرا این حرف‌ها زده می‌شود، خب آنهایی که می‌خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند، سوار شوند.
 
رئیس جمهور ادامه داد: مردم ما در سال 4 میلیارد هزینه برای رزرو صندلی در هواپیما خرج می‌کنند، چرا این میزان سرمایه به خود ما نرسد. همه باید برای حل مشکلات دست به دست هم بدهیم.
 
روحانی در خصوص حوزه بانکی کشور بیان داشت: در حوزه بانکی نیاز به اصلاح زیادی وجود دارد البته در سال 95 بانک‌ها با کاری بزرگ 43 درصد تسهیلات بیشتر که مبلغی بالاتر از 43 هزار میلیارد تومان می‌شود را به مردم ارائه کردند و به 24 هزار واحد صنعتی کوچک تسهیلات دادند.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه بانک‌های کشور نیاز به تحول دارند، گفت: دولت یازدهم اولین دولتی است که بدهی‌های خود به بانک‌ها را پرداخت می‌کند در حالی که دولت‌های قبلی فقط بدهی ایجاد می‌کردند که این کار باعث شده تا سرمایه بانک‌های دولتی دو برابر شود. مشکل بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم کمتر حل شده است.
 
برای مبارزه با فساد همه باید به صحنه بیایند
 وی با بیان اینکه در مبارزه با فساد حرکت بزرگی را دنبال می‌کردیم که نیاز دارد تا همه با هم به صحنه بیایند، بیان داشت: در زمینه بانک‌ها قدم هایی برداشته شده و قدم‌های بیشتری مانده است.
 
رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص حمله نظامی آمریکا به فرودگاهی در سوریه گفت: مسئله سوریه موضوع حساس ومهمی در منطقه ما هست و ما از ابتدای ماجراهای سوریه که به 46 سال قبل مربوط است همواره تأکید کرده‌ایم که کشورهای دیگر از تروریسم حمایت نکنند.
 
روحانی با ابراز تأسف از کمک‌های برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی به تروریست‌ها بیان داشت: در همان سفر اول من به نیویورک به روسای اروپایی گفتم اصلاحات باید در خود سوریه انجام شود.
 
رئیس قوه مجریه با تأکید بر این که صندوق آرا تنها مختص کشور ایران نیست، ‌خاطرنشان کرد: همه منطقه باید به صندوق رأی تکیه کنند تا مشکلاتشان کم شود.
 
وی با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با روسای جمهور سوریه و روسیه بیان داشت: در گفتگوی من با آقای پوتین تقاضای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب از سوی ما مطرح شد و هر دو بر این نکته اذعان کردیم که این کار، کاری آسان است.
 
اقدام آمریکا در سوریه با منافع منطقه و قوانین بین المللی سازگاری ندارد
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقامات روسیه گفته‌اند در طی آن حادثه چندین متر با درگیری فاصله داشتیم، اظهار داشت: کاری که آمریکایی‌ها کردند نه با منافع منطقه و نه با قوانین بین‌المللی سازگار بود و کسانی که آمریکا را تشویق می‌کنند اشتباه می‌کنند.
 
حجت‌‌الاسلام و المسلمین روحانی استفاده از سلاح شیمیایی را صرفنظر از اینکه چه کسی استفاده کرده شدیدا محکوم کرد.
 
 من نگفتم مشکلات اقتصادی را 100 روزه حل می‌کنم
رئیس قوه مجریه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پیش از انتخابات وعده حل 100 روزه مشکلات اقتصادی را داده بودید و الان می‌گویید 40 سال طول می‌کشد، گفت: از شما ممنونم که این دروغ بزرگ را بازگو کردید زیرا من چندین سال منتظر بودم که کسی در مورد این دروغ از من سوال کند و من پاسخ دهم.
 
وی با تأکید بر اینکه من هیچگاه نگفته‌ام مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم، بیان داشت: من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم در پایان 100 روز گزارش کار می‌دهم ولی برخی رسانه‌های مخرب گفتند که من وعده حل 100 روزه مشکلات را داده‌ام.
 
رئیس جمهور افزود: دولت یک سری کارهایی برای 100 روز اول داشت و در پایان 100 روز هم گفت که من این کارها را انجام داده‌ام .
 
روحانی با بیان اینکه در آن 100 روز برخی برنامه‌ها از جمله برطرف نمودن موانع پیشرفت‌های اقتصادی با تصویب قوانین در دولت انجام شد، اظهار داشت: من از ابتدا اعلام کردم که تورم را در سال 96 تک رقمی می‌کنم و فراتر از برنامه در سال 95 موفق به تک رقمی کردن تورم شدم.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز رشد اقتصادی را به بالای هشت درصد رساندیم، اظهار داشت: ما امسال در بنزین خودکفا خواهیم شد.
 
آدمی که بگوید 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم، عقل ندارد
 وی در ادامه به ابعاد دیگر پرسش این خبرنگار در خصوص وعده حل 100 روزه مشکلات اقتصادی پرداخت و گفت: بنده گفته‌ام دولتی هستم که در برنامه صد روزه‌ام اعلام می‌کنم که در پایان صد روز چه کاری انجام داده‌ام. من که نگفتم در صد روز حل می‌کنم مگر اینکه آدمی عقل نداشته باشد این حرف را بزند، زیرا مشکلات نه 100 روزه، نه 40 ساله و نه 100 ساله حل نمی‌شود بلکه قدم به قدم حل می‌شود.
 
روحانی ادامه داد: آن کسی که می گفت مشکلات را یک شبه حل می کنم، شخص دیگری بود. 
 
رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری دستگیری مدیران کانال های تلگرامی گفت: این سوال مهمی برای جوانان و جامعه ما است؛ چرا که یکی از قول های این دولت به مردم، لمس آزادی بوده است، اینکه مردم در کنار لمس بهبود شرایط اقتصادی، آزادی را هم لمس کنند، مهم است. این کشور،‌ کشور مردم سالار دینی است، حالا اینکه یک نفر از یک جناح یا حزبی طرفداری کرده معنی ندارد به زندان برود.

وی ادامه داد: یکی از شیوه هایی که برخی ها به کار می برند و امیدواریم دیگر به کار برده نشود این است که اگر کسی را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه می برند که دو شبی به قول برخی ها آب خنک مستحبی زندان را بخورد. حالا در شب تعطیلات پیش از عید، عده‌ای جوان را دستگیر کردند، من همان زمان از وزیر اطلاعات گزارشی خواستم ایشان براساس اطلاعاتی که داشتند گفتند آنها جرمی مرتکب نشده اند.

روحانی در همین راستا تصریح کرد: من دوباره تکرار کردم تا این شرایط را پیگیری کند، الان هم وزیر کشور، دادگستری و اطلاعات پیگیر این ماجرا هستند تا به من گزارش دقیقی ارائه دهند. اگر گزارش اولیه ای که وزیر اطلاعات به من دادند درست باشد، که امیدوارم درست نباشد حتما به اطلاع مردم خواهم رساند. 
 
 
برای اطلاع از تصمیمم برای ثبت‌نام در انتخابات باید دو ، سه روز صبر کرد 
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و برخی شخصیت‌های سیاسی اعلام کردند که در دور دیگر انتخابات حضور خواهد داشت و لذا سؤال بنده از شما این است که آیا جنابعالی تصمیم نهایی خود را برای شرکت در این انتخابات گرفته‌اید یا خیر، گفت: این جایی است که آدم باید دو، سه روز دیگر صبر کند، همان‌طور که شما می‌دانید از فردا ثبت‌نام افرادی که متقاضی هستند شروع می‌شود و 5 روز این فرصت برای ثبت‌نام وجود دارد و اگر 5 روز دیگر صبر کنیم معلوم می‌شود که چه کسانی ثبت‌نام می‌کنند و خود به خود همه مطلع خواهند شد که چه کسانی هستند.
 
وی اضافه کرد: ولی آنچه که بنده دلم می‌خواهد آن است که یک انتخابات بسیار پرشور با حضور مردم و حضور حداکثری آنها برگزار شود و هر کسی که مردم تشخیص دادند مسئولیت را برای 4 سال بعد بر عهده بگیرد.
 
 بعد از 26 سال توانستیم در دولت یازدهم تورم کشور را تک رقمی کنیم
رئیس جمهور درخصوص کاهش نرخ تسهیلات بانکی خاطرنشان کرد: بنده کلمه بحران را قبول ندارم، یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده همان چیزی که از ابتدا به دنبال آن بود؛ بعد از 26 سال توانستیم در دولت یازدهم تورم کشور را تک رقمی کنیم،  شرایط‌ بانک‌ها هم حتی از سال قبل بهتر است و سرمایه بانک ملی در شرایط بهتری قرار دارد.
 
وی ادامه داد: به گفته رئیس بانک ملی از تاریخ تاسیس تا به امروز این بانک چنین شرایطی مساعدی را تجربه نکرده است، در یک مورد خاص که رئیس بانک مرکزی گفته بودند که چند موسسه اعتباری در یک موسسه ادغام شدند و قاضی دستور داد که تابلوی بانک عوض شود، بنده به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ کردم که از آن قاضی به دستگاه‌های قضایی شکایت شود چراکه وی در امری دخالت کرده که به او مربوط نبوده است.
 
روحانی با بیان اینکه اگر مشکلی در جایی بوجود آمده قابل حل است افزود: ما به دنبال پایین‌ آوردن تورم، خواست‌مان از بانک‌ها این بود که تسهیلات با نرخ سود کمتری به مردم ارائه کند، برای اینکه بانک‌ها بتواند نرخ تسهیلات را پایین بیاورند سود سپرده را نیز باید کاهش دهند به این دلیل ما به صورت دستوری این کار را به بانک ابلاغ نمی‌کنیم چرا که در دولت قبلی کارهایی که به صورت دستوری به بانک‌ها گفته شد عملیاتی نشد.
 
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: کاری که بانک مرکزی انجام داد این است که سود بین بانکی را پایین آورد که این مسئله باعث شد که سود تسهیلات نیز پایین بیاید، سود بانکی حدود 28 درصد بود که به 18 درصد کاهش پیدا کرد، این امر باعث ایجاد نظم در بانک‌ها شد، همچنین علت اینکه تورم کاهش پیدا کرد نظامی بود که این دولت اجرا کرد به این دلیل که از بانک مرکزی پولی برداشت نکرده و وامی نگرفته‌ایم.
 
روحانی تصریح کرد: علت آنکه دولت پیشین تورم 45 درصدی را تجربه کرد این مسئله است که 45 هزار میلیارد پول برای پروژه مسکن مهر از بانک مرکزی برداشت کرد، این مسئله سبب بروز تورم 45 درصدی شد، بنابراین خطایی که دولت پیشین انجام داد دخالت کردن در جیب مردم و برداشت کردن از بانک مرکزی است.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این اولین باری است که دولت بدهی به بانک‌ها را پرداخت می‌کند، بنابراین وضعیت بانک‌ها نسبت به دولت قبل در وضعیت بهتری قرار دارد؛ همچنین وضع تسهیلات از ابتدای آغاز به کار دولت مساعد‌تر است اما در عین حال ما باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم چراکه این یک اشکال در کشور ما است.
 
وی گفت: وقتی سود تسهیلات بالا است کسی که برای شروع یک کار اقتصادی اقدام به اخذ وام می‌کند چقدر سود برای او خواهد داشت که بخواهد یک بنگاه اقتصادی تاسیس کند؟ و باید چقدر تسهیلاتی با سود بالا دریافت کند تا در نهایت بتواند اقساط این تسهیلات را پرداخت کند؟
 
رئیس قوه مجریه گفت: یکی از تحولاتی که می‌بایست انجام شود پایین آمدن سود بانکی به خصوص در بخش تولید و سرمایه در گردش است؛ دولت در بعضی زمینه‌های تولیدی سوبسید پرداخت می‌کند به نحوی که در عین پرداخت وام به اشخاص دولت مبلغی را به عنوان سوبسید به بانک‌ها پرداخت می‌کند برای آنکه سود تسهیلات پایین بیاید. 
 
روحانی اظهار داشت: در صندوق ملی هم ما هم همین کار را انجام داده‌ایم و سود تسهیلات را کاهش داده‌ایم برای آنکه کسانی که از این صندوق استفاده می‌کنند بتوانند فعالیت تولیدی خود را به آسانی دنبال کنند.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله موشکی آمریکا به سوریه تصریح کرد: آمریکایی‌ها از گذشته هیچگاه در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل نکرده‌اند و تحریم‌هایی را هم که علیه ما انجام داده‌اند مورد تایید چارچوب‌های بین‌المللی نیست.
 
 
اساس حمله آمریکا به سوریه کاملا نادرست است 
وی بیان داشت: اساس حمله آمریکا به سوریه کاملا اشتباه و نادرست است و به نفع تروریست تمام شد، در حالی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که قصد مبارزه با تروریسم را دارند، در واقع آنها را تایید و تشویق کردند؛ اینکه مستقیما به یک پایگاه هوایی حمله کنند اقدامی بی‌سابقه بود و تکرار این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
 
رئیس جمهور تاکید کرد:  به نظر بنده پاسخ حمله آمریکا به سوریه را باید ارتش سوریه در میدان جنگ در برابر تروریست ها بدهد تا برای آمریکایی ها روشن شود این امور نمی تواند مشوقی برای ادامه حضور تروریست ها باشد، پس باید با ضربه‌هایی که به تروریست ها وارد می شود آمریکایی ها را از این کار پشیمان کرد و آمریکایی ها باید بدانند که این اقدامات به نفع تروریست ها نخواهد بود و حضور تروریست ها در ادامه برای همه یعنی حتی کشورهایی که آنها را به وجود آورده اند، ‌دردسر ساز خواهد شد.
 
روحانی با اشاره به گزارش ملی حادثه پلاسکو تاکید کرد: مسئله پلاسکو مورد توجه تمام مردم قرار گرفت و رسانه ملی به تفصیل به آن پرداخت و روزها این مسئله برای مردم گزارش می‌کرد، این مسئله برای مردم بسیار اهمیت داشت که چرا این حادثه اتفاق افتاده است مخصوصا که این حادثه باعث از دست دادن جان تعدادی از آتش‌نشانان عزیز کشورمان شد.
 
رئیس قوه مجریه افزود: ما در دولت به این نتیجه رسیدیم که این گونه حوادث که ابعاد مختلفی دارد، نیازمند گزارش ملی است، عده ای متخصص و دانشگاهی بدون نظر سیاسی و بی طرفانه باید موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به ملت گزارش دهند و دولت و دستگاه های حکومتی بهتر است در تنظیم این گزارش ها دخالت نداشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: بعد از تعطیلات نوروزی نیز گفتند که گزارش آماده است و در جلسه ای مفصل آن گزارش مطرح شد که برخی مسئولان که مورد نقد گزارش بودند در آن جلسه حضور داشتند و بعضی نیز نیامده بودند، گزارش خوبی بود و من خوشحال و امید دارم که از این به بعد همین شیوه را اتخاذ کنیم و دولت نیز در تنظیم گزارش دخالت نکند؛ البته نمی دانم انتقاد منتقدین به چیست؟ چون اصل تهیه گزارش ملی کار درستی است و حتی ما اعلام آمادگی کردیم که برای آن لایحه بدهیم. در گزارش ارائه شده نیز آن قسمت که مربوط به دولت بود مورد بررسی قرار گرفت و من دستور اجرایی شدن موارد را دادم.

رئیس جمهور تصریح کرد: این گزارش یکی از مواردی بود که منشور حقوق شهروندی به خوبی در آن اجرایی شد و اطلاعات شفافی به اطلاع مردم رسید؛ صدا وسیما بهتر است آن را منتشر کند و مردم از این کار علمی برخوردار شوند چراکه این بحثی سیاسی، حزبی و گروهی نیست. ان‌شاءالله ما دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم چون ساختمان های آسیب پذیر دیگری هم وجود دارد. 
 
 
 هیچگاه نگفته‌ام که کلید حل مشکلات کشور موضوع هسته‌ای است 
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: من هیچگاه نگفته‌ام که کلید حل مشکلات کشور موضوع هسته‌ای است بلکه کلید آن عقل، تلاش و کوششی همگانی است.
 
رئیس جمهور در خصوص راه حل مسئله هسته ای کشور گفت: کلید مسئله هسته‌ای تعامل با جهان بود که این کار صورت گرفت و در این موضوع به توافقی به نام برجام رسیدیم.
 
 آغازگر نقض برجام نخواهیم بود
وی با اشاره به اینکه امروز یک سری مشکلات در کشور و منطقه پیش روی ما است، بیان داشت: در زمینه توافق هسته‌ای هیچگاه آغازگر نقض نیستیم و نخواهیم بود و پایبند به تعهدات خود می‌مانیم به شرط آنکه طرف مقابل نیز به تعهداتش پایبند باشد؛ ما با جهان در زمینه بازطراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در حال تعامل و همکاری هستیم. اگر چیزی هم گفته می‌شود به خاطر این است که اگر روزی طرف مقابل بخواهد تعهداتش را انجام ندهد بداند که روز خوبی نخواهد بود و از به هم زدن توافق پشیمان خواهد شد.
 
رئیس قوه مجریه درباره فضای پیش روی کشور بیان داشت: طی یک ماه آینده باید فضا را آماده کنیم چرا که در دوران انتخابات قرار داریم. در این دوران حرف‌هایی به حق و یا ناحق، منصفانه یا غیرمنصفانه زده می‌شود، باید دقت شود که فضای اخلاقی در زمینه انتخابات حاکم باشد.
 
 برخی کارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی که انجام می‌شود در شأن ملت ما نیست
رئیس جمهور با بیان اینکه برخی کارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی که انجام می‌شود در شأن ملت ما نیست، افزود: در مسئله‌ای مانند یارانه‌ها اگر کسانی ادعا می‌کنند که در دولت‌شان یارانه‌ بیشتری می‌دهند ابتدا بگویند که آن را از کجا می‌آورند و موضوع اصلی این است که اصلا مگر مزایده است که چنین حرف‌هایی زده می‌‌شود.
 
وی بیان داشت: این موضوع مسئله‌ کشور داری و قانون مجلس شورای اسلامی است که تعیین می‌کند یارانه‌ها از کجا پرداخت شود؛ در دولت قبل بخشی از یارانه‌ها از منابع غیرقانونی پرداخت می‌شد که گزارشات آن در دیوان محاسبات موجود است.
 
روحانی در خصوص مسئله ایجاد اشتغال در کشور گفت: مسئله اشتغال موضوع مهمی برای ما است و یکی از اهداف دولت افزایش اشتغال خالص است. در دولت قبل میزان اشتغال خالص بسیار کم بود و جمعیت بیکار کشور که در سن کار بودند در همان سال‌ها زیاد شد.
 
رئیس قوه مجریه درباره آمار و ارقام‌های اعلام شده از سوی دولت در زمینه مسئله اشتغال اظهار داشت: در خصوص آمار اعلامی دولت باید بگویم که مرجع آنها مرکز آمار است که خوشبختانه رئیس این مرکز مانند رئیس خزانه همان‌هایی بودند که در دولت قبل نیز تصدی این سمت را داشتند.
 
رئیس جمهور افزود: اشتغال خالص ایجاد شده در تابستان سال 95 نسبت به تابستان گذشته 700 هزار نفر بوده و به طور میانگین این میزان در طول سال 600 هزار اشتغال خالص ایجاد شده است.
 
وی با قبول این موضوع که بیکاری در کشور افزایش یافته، بیان داشت: نیروی کاری که در سال 95 وارد عرصه شد جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر بود که در حدود 600 هزار نفر آنها کار پیدا کردند و مابقی آنها نیز به میزان بیکاران کشور اضافه شدند؛ در سال 96 همین موضوع وجود دارد و به همین خاطر است که ما در دولت گفته‌ا‌یم که باید بیش از 700 هزار شغل ایجاد شود که این کار ساده ای نیست.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امسال حدود 3 هزار شرکت دانش بنیان مورد تأیید قرار گرفتند که باعث شده تا 90 هزار فرصت شغلی ایجاد شود، گفت: هم بیکاری در کشور افزایش پیدا کرده و هم اشتغال پایدار در این دولت بیشتر شده اما برای از بین بردن بیکاری باید همه قوای کشور کمک کنند.
 
تنها راه حل بهبود معیشت و وضع اقتصادی کشور تولید است
رئیس جمهور در خصوص وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بیان داشت: تنها راه حل بهبود معیشت و وضع اقتصادی کشور همان فرمایشات مقام معظم رهبری یعنی تولید است. آمارهایی که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در سال 95 منتشر شده نشان از این می‌دهد که در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی رشد قابل ملاحظه‌ای رخ داده است.
 
وی تصریح کرد: وضع معیشت در آینده بهتر خواهد شد و این دولت نیز تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله دارد.
 
روحانی در خصوص روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها گفت: در رابطه با کشورهای همسایه امروزه وضع بهتری داریم که گواه آن افزایش 70 درصدی رابطه ایران و روسیه در مسائل اقتصادی است.
 
عربستان سعودی خود را برای اقدامات نادرست علیه ایران آماده کرده بود
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه مسائلی چون داعش در منطقه در روابط دیپلماتیک ایران تأثیر داشته است، افزود: با وجود همین مشکلات در کل رابطه ما با تمامی دنیا به غیر از یک یا دو کشور خوب است. این چند کشور مانند عربستان نیز خودشان از ما فاصله گرفتند. عربستان خود را به دلیل شکست‌هایی که در منطقه خورده بود آماده قطع روابط کرده بود و ماجراهایی چون حمله عده‌ای خودسر به سفارت عربستان را بزرگ کرد.
 
وی ادامه داد:‌ عربستان سعودی خود را برای اقدامات نادرست علیه ایران آماده کرده بود اما امیدواریم که دست از این کارها بردارد.  
 
روحانی در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان برای اعزام حجاج اظهار داشت: اقدامات خوبی در زمینه حجاج انجام گرفته است.  
 
رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کارهای صورت گرفته برای فرهنگیان بیان داشت: ما تلاش‌های زیادی را برای فرهنگیان در کشور انجام دادیم تا آنها بتوانند خانه‌های فرهنگی خود را باز کنند و یا کارهایی را انجام دادیم که آنها بتوانند یارانه و مجوز خود را به راحتی دریافت کنند.
 
رئیس جمهور ادامه داد: در خصوص کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها نیز تلاش کردیم تا آزادی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که 16 آذر امسال گواه این موضوع است و از سوی دیگر تلاش کردیم تا ستاره‌دار کردن دانشجویان به تاریخ بپیوندد.  
 
وی با بیان اینکه به طور کامل از کارهای انجام شد راضی نیستم چرا که برخی از کارها دست ما نبود که انجام شود، گفت: مردم درباره مسائلی که می‌بینند مورد رضایتشان نیست باید با صدای رسا حرف بزنند تا همه آنها بفهمند که این کار آنها باعث نارضایتی مردم شده است.
 
روحانی در خصوص مسئله سوریه و راه‌حل آن بیان داشت: راه‌حل نهایی در سوریه مذاکره است و باید کاری کنیم تا مذاکرات صلح گسترش پیدا کند، البته کار آمریکایی‌ها در حمله به سوریه نیز باعث شده تا به مذاکرات صلح صدمه وارد شوند و قطعا طرف‌های مقابل به دنبال داشتن دست بالا در مذاکرات خواهند بود.
 
رئیس قوه مجریه افزود: در زمینه سوریه یک همکاری خوب میان ایران، روسیه و ترکیه در جهت برگزاری مذاکرات صلح صورت گرفت و از طرف دیگر نیز یک همکاری خوب میان ایران،‌ روسیه و سوریه جهت مبارزه با تروریست صورت پذیرفت. هدف نهایی در سوریه این است که شرایطی پیش آید تا بتوانیم با گروه‌های مختلف به تفاهم برسیم. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.