فقط ۷ درصد بودجه مصوب برای اورهال قطارهای مترو به ثبت رسیده است
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از عقب ماندگی شدید شهرداری در عمل به وعده های ارائه شده در زمینه توسعه، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۲ گفت: در ۹ ماه ابتدایی امسال، فقط حدود ۷ درصد از بودجه سالیانه مصوب شورا برای اورهال قطارهای مترو به صورت وضعیت تبدیل شده و در سامانه کنترل پروژه به ثبت رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از عقب ماندگی شدید شهرداری در عمل به وعده های ارائه شده در زمینه توسعه، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۲ گفت: در ۹ ماه ابتدایی امسال، فقط حدود ۷ درصد از بودجه سالیانه مصوب شورا برای اورهال قطارهای مترو به صورت وضعیت تبدیل شده و در سامانه کنترل پروژه به ثبت رسیده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، با وجود این که پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ و حتی در ماه های ابتدایی امسال، مسئولان مدیریت شهری پایتخت تاکید داشتند که با توجه به پیش بینی اعتبارات مناسب برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی در مصوبه بودجه امسال شهرداری توسط شورای اسلامی شهر تهران، در سال ۱۴۰۲ شاهد تحول محسوس وضعیت این ناوگان بخصوص در حوزه اتوبوسرانی خواهیم بود و براساس وعده مدیران شهری، قرار بود در سال جاری حداقل یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت شود و همچنین براساس برنامه ریزی های انجام شده، بنا بود که در طول سال جاری صدها اتوبوس بازسازی و ده ها رام قطار مترو اورهال شود و به ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری پایتخت بازگردد، ولی مطابق آمارهای ارائه شده توسط «سید جعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر، با وجود گذشت ۹ ماه از شروع سال جاری، شهرداری به قسمت اندکی از وعده های حمل ونقلی خود امسال عمل کرده است.
به نحوی که طبق گزارشی که تشکری هاشمی هفته گذشته در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت قرائت کرد، از ابتدای فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲، تنها حدود ۲۹۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران اضافه شده و برای حدود ۴۰ درصد بودجه توسعه خطوط متروی تهران قرارداد بسته شده است؛ همچنین براساس این گزارش، در ۹ ماه ابتدایی امسال، فقط حدود ۱۵ درصد از اعتبارات پیش بینی شده در مصوبه بودجه سالیانه شهرداری تهران برای بازسازی واگن های مترو اختصاص یافته و طی این مدت، تنها ۱۳ رام قطار درون شهری و ۲ واگن دوطبقه خط ۵ مترو اورهال شده اند. ضمن این که از ابتدای سال جاری تا کنون فقط کمتر از ۱۳ درصد از بودجه پیش بینی شده برای بازسازی اساسی اتوبوس ها به کار گرفته شده و تنها ۱۶۵ دستگاه اتوبوس قدیمی از طریق اورهال به ناوگان پایتخت بازگشته است.
فاصله زیاد بین وعده و عمل مسئولان شهرداری تهران در حوزه حمل ونقل عمومی
آمارهای دیگری ارائه شده توسط رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران نیز به شکل مشابهی از عقب ماندگی شدید مدیریت شهری تهران در عمل به تکالیف گوناگون تعیین شده برای شهرداری در حوزه حمل ونقل عمومی در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ حکایت دارد و در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به اظهارات مسئولان مدیریت شهری پایتخت مبنی بر این که درآمدهای شهرداری در سال جاری هم مانند سال گذشته، مازاد بر بودجه مصوب بوده است، چرا پس از گذشت بیش از ۹ ماه از شروع سال ۱۴۰۲، شاهد فاصله زیاد بین وعده های ابتدایی مدیران شهرداری تهران با میزان تحقق عملی آنها هستیم؟
پاسخ این پرسش را از سید جعفر تشکری هاشمی جویا شدیم و او نیز در همین راستا به خبرنگار ایلنا توضیح داد: وقتی شورای شهر ردیفی را برای امر مشخصی در بودجه سنواتی مدیریت شهری به تصویب می رساند، در گام نخست، معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران با واحد زیرمجموعه مدیریت شهری که قرار است آن کار را انجام دهد، موافقتنامه امضا می کند و سپس عملیات تخصیص بودجه به آن واحد انجام می شود. بعد از تخصیص بودجه نیز واحد مجری طرح موظف است که قراردادهای مربوط به اجرای آن کار را با بخش های عمومی یا خصوصی ذی ربط منعقد کند و برنامه ها را به گونه ای پیش ببرد تا بودجه مربوط به اقدام یا پروژه مد نظر در مهلت قانونی مربوطه یعنی تا پایان سال شمسی جذب شود و تکلیف تعیین شده از مجرای قانونی یعنی انعقاد قرارداد با شرکت های واجد شرایط و رعایت قانون معاملات یعنی انجام مزایده یا مناقصه طبق آیین نامه معاملاتی، اجرایی شود.
وی افزود: بررسی گزارش های ثبت شده در سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران نشان می دهد که بخش زیادی از تکالیف تعیین شده در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ مدیریت شهری پایتخت، با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از شروع سال جاری همچنان روی زمین مانده است؛ به عنوان مثال، از ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه تعیین شده برای اورهال ناوگان مترو، تنها برای ۸۸۰ میلیارد تومان از آن قرارداد منعقد شده و فقط ۱۷۴ میلیارد تومان یعنی حدود ۷ درصد از بودجه پیش بینی شده به صورت وضعیت تبدیل شده و در سامانه کنترل پروژه به ثبت رسیده است که این مساله عملا نوعی عقب ماندگی نگران کننده در حوزه بازسازی اساسی قطارهای مترو را نشان می دهد.
عملی شدن کمتر از یک پنجم وعده های شهرداری در زمینه خرید اتوبوس های جدید
تشکری هاشمی با بیان این که در یک سال گذشته، مدیران شهری پایتخت بارها شعار داده اند که سال ۱۴۰۲، سال تحول حمل ونقل عمومی تهران خواهد بود، اظهار داشت: با وجود این که در طول نزدیک به یک سال گذشته، بارها چنین وعده هایی را از زبان مدیران ارشد شهرداری شنیده ایم، ولی مشاهده می کنیم که در بسیاری از موارد مربوط به توسعه، نوسازی یا بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی تهران، هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده یا در مواردی نظیر اورهال قطارهای مترو، تنها حدود ۷ درصد از بودجه مصوب پس از گذشت ۹ ماه از شروع سال، در سامانه کنترل پروژه ثبت شده است. این اتفاق البته صرفا مربوط به اورهال قطارهای مترو نیست و بررسی ها درباره بازسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز نشان می دهد که کمتر از ۱۳ درصد بودجه سالیانه مصوب، به صورت وضعیت تبدیل شده و در سامانه به ثبت رسیده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وجود این که مسئولان شهرداری تهران وعده داده بودند که در سال جاری حداقل یک هزار و ۵۰۰ اتوبوس جدید را از مسیر تولید داخل وارد ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت خواهند کرد و با وجود این که اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سالیانه مصوب شورا حتی کفاف خرید بیش از این مقدار را هم می دهد، ولی در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ فقط ۲۹۵ اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شده است؛ به عبارت دیگر، در سه چهارم ابتدایی سال جاری، شهرداری تهران به کمتر از یک پنجم تعهد خود در زمینه خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی عمل کرده است؛ البته مسئولان مدیریت شهری عقب ماندگی در این حوزه را به گردن اتوبوس سازان داخلی می اندازند، این در حالی است که شهرداری تهران ابتدا باید توان تولید داخل را به صورت دقیق بررسی می کرد و بعد درباره تعداد اتوبوس های جدیدی که می تواند امسال وارد ناوگان اتوبوسرانی کند، وعده می داد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بستن قرارداد برای خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی نیازی به منابع مالی سنگین ندارد و شهرداری تهران می تواند در همان ماه های نخست سال، قراردادهای لازم را ببندد و حداکثر ۲۵ درصد از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به شرکت های تولیدکننده بپردازد، تا آن شرکت ها فرآیند تولید را شروع کنند و در بازه زمانی منطقی و براساس آنچه در مفاد قراردادها ذکر می شود، اتوبوس های مربوطه را به شهرداری تحویل دهند، اما به نظر می رسد بروکراسی های اداری پیچیده و طولانی مدیریت شهری و شاید جدی نبودن برخی مدیران در اجرایی کردن مصوبات شورا در حوزه حمل ونقل عمومی، باعث روی زمین ماندن بخش زیادی از تکالیف شهرداری در این حوزه در سال جاری شده است.
تغییرات مکرر مدیریتی، کمر سیستم حمل ونقل تهران را شکسته است
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر با اشاره به وضعیت بحرانی کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی تهران گفت: وقتی ناوگان مترو، اتوبوس، وَن، تاکسی و ... همگی با کمبود و فرسودگی شدیدی مواجه هستند، مدیران شهرداری باید مسائل مربوط به تامین وسایل نقلیه را خیلی جدی تر پیگیری کنند و اقدامات مربوط به این حوزه را درگیر بروکراسی های اداری و پیچیده موجود در شهرداری نکنند. به عبارت دیگر، تسریع در انجام این امور، نیاز به جدیت و قاطعیت و انجام کار جهادی توسط مدیران حوزه حمل ونقل شهرداری تهران دارد؛ البته نمی توان در این زمینه شخص مشخصی را مقصر دانست، زیرا اساسا در دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت، شاهد تعویض پیاپی مدیران حوزه حمل ونقل بوده ایم، به نحوی که می توان گفت تغییرات مکرر مدیریتی، کمر سیستم حمل ونقل شهر تهران را شکسته است.
وی در پایان تصریح کرد: در ۲۸ ماهی که از شروع دوره فعلی مدیریت شهری پایتخت می گذرد، معاونت حمل ونقل شهرداری تهران ۴ نفر مختلف را در راس خود دیده است و در شرکت کنترل ترافیک، سازمان حمل ونقل و ترافیک، شرکت واحد اتوبوسرانی و دیگر بخش های حمل ونقلی شهرداری نیز شاهد تغییرات پیاپی مدیریتی بوده ایم. این در حالی است که سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه بخش حمل ونقل شهرداری تهران، نهادهایی تخصصی هستند و مدت زیادی زمان می برد تا یک مدیر متوجه شود که چگونه می تواند به بهترین شکل، نهاد تحت امر خود را مدیریت کند، ولی در دوره کنونی مدیریت شهری، آن قدر سرعت تغییر مدیران حوزه حمل ونقل زیاد بوده است که اغلب مدیران بخش های مختلف این حوزه، نتوانسته اند آشنایی لازم با مجموعه تحت مدیریت خود را پیدا کنند و حتی اگر برنامه های خوبی هم داشته اند، اجرای ایده هایشان ابتر مانده است.