| کد خبر: 253630 |

افزایش میانگین ۴۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس برای سال آینده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی نهایتا با افزایش میانگین ۴۰ درصد برای نرخ بلیت اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

تین نیوز

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی نهایتا با افزایش میانگین ۴۰ درصد برای نرخ بلیت اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر بررسی لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در دو بخش اتوبوس و تاکسی را در دستور کار داشتند در بررسی نرخ بلیت اتوبوس در خطوط مختلف نهایتا با اکثریت آرا افزایش میانگین ۴۰ درصد را به تصویب رساندند.

در همین راستا تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در جلسه گذشته نرخ کرایه بلیت مترو با افزایش متوسط ۲۵ درصد به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید و تعرفه نرخ کرایه در دو بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی باقیمانده بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در بحث تعیین نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی با یک پارادوکس مواجه هستیم به شکلی که مردم شرایط خوبی ندارند و باید نرخ کرایه ها در پایین ترین حد ممکن باشد و شورا و شهرداری نیز می خواهد با پایین نگهداشتن نرخ کرایه ها نسبت به ترغیب شهروندان برای حمل و نقل عمومی اقدام کند اما از طرف دیگر بحث تورم و هزینه های تمام شده برای رانندگان باید به گونه ای باشد که امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات توسط آنها فراهم شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح نرخ کرایه بخش اتوبوسرانی گفت: در ماده ۱۰ لایحه شهرداری تهران عنوان شده نرخ کرایه اتوبوسرانی، مینی بوسرانی و سرویس های دربستی از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده افزایش پیدا می کند. به این ترتیب تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی تغییری نخواهد کرد.

وی افزود: در خصوص بخش اتوبوسرانی ورودی ۱۰ هزار ریال تا پنج کیلومتر در نظر گرفته شده و بالاتر از پنج کیلومتر به ازای هر پنج کیلومتر ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب هر کیلومتری ۱۲۰ تومان برای اتوبوس های تندرو در نظر گرفته شده اما با توجه به اینکه سامانه های نصب شده در خطوط اتوبوسرانی امکان ثبت ابتدا و انتهای مقصد و محاسبه طول پیمایش را ندارند، لذا در حال حاضر تا زمان اصلاح سامانه و امکان ثبت ابتدا و انتها و محاسبه طول پیمایش محاسبه خطوط بر اساس طول خط انجام خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص اتوبوس های عادی ورودی ۱۸۰۰ تومان تا ۲.۵ کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده و به ازای هر ۲.۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان افزایش پیدا می کند که به این ترتیب هر کیلومتر ۱۶۰ تومان هزینه پیمایش با اتوبوس های عادی خواهد شد.همچنین نرخ کرایه مینی بوس با همان طول پایه ورودی و پیمایش اعلام شده برای اتوبوس های عادی ضربدر ۱.۲ محاسبه خواهد شد.

به گفته تشکری هاشمی، درباره اتوبوس های دربستی نیز از حداقل ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۵۰ هزار تومان محاسبه و برای اتوبوس های تشریفات مبلغ ورودی ۷۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان و به ازای هر ساعت ۳۹۰ هزار و ۶۲۵ تومان محاسبه خواهد شد. برای مینی بوس های ویژه دربستی نیز قیمت ورودی ۴۰۰ هزار تومان و برای هر ساعت ۱۷۰ هزار تومان پیش بینی شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای میدل باس نیز ورودی ۴۵۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: همچنین درخواست هایی برای اتوبوس های خارج از شهر تهران و حومه وجود دارد که ۲۵ درصد برای خدمت در خارج از شهر تهران به اعداد اعلام شده اضافه خواهد شد. به این ترتیب افزایشی معادل میانگین ۴۰ درصد در خطوط اتوبوسرانی نسبت به سال جاری در سال ۱۴۰۲ را خواهیم داشت. این در حالیست که وزارت کشور افزایش کرایه حمل و نقل عمومی را تا میزان نرخ تورم مجاز دانسته است. البته برآورد شهرداری تهران بیش از این بوده و تعیین نرخ های فعلی نیز باز هم موجب ابراز نگرانی آنها خواهد بود.

بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جریان بررسی نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی در تهران گفت: مشکل اول نبود اتوبوس برای جابجایی است و مشکل دوم بحث کرایه و بالا بودن کرایه ها. بنابراین ۴۰۰۰ دستگاهی که می خواهیم خودمان در شهرداری تهران و هر دستگاه را به مبلغ هفت میلیارد تومان خریداری کنیم، در شرایطی است که از ۷۰۰۰ دستگاه مورد نیاز تهران تنها ۲۰۰۰ دستگاه توسط وزارت کشور داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر فردی اتوبوسی را خریداری کند و بخواهد در خطی کار کند نرخ بلیت اتوبوس ۲۲ هزار تومان خواهد بود. یعنی فقط فرد اتوبوس را بخرد و پول خود را جابجا کند. بر همین اساس اگر عددی را تعیین کنیم که قیمت طوری باشد که استفاده کننده به راحتی بتواند با این قیمت کنار بیاید ولی اتوبوسی برای استفاده نباشد کار مناسبی نخواهد بود. نگاه پیمایشی به محاسبه نرخ کرایه اتوبوس ها ما را به سمت هوشمندسازی سوق خواهد داد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: باید تدبیری کنیم که از مردم پول نقد نگیریم و با بحثی که در کارت بلیت ها در نظر گرفته شده و تا خرداد ماه سال آینده به پایان می رسد شفافیت خوبی در حوزه بلیت اتوبوس شکل خواهد گرفت. تغییری در سیستم بلیت الکترونیک خواهیم داشت و محاسبه نرخ کرایه بلیت بر اساس پیمایش انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت با ۲۰ رأی موافق با برداشته شدن سقف و کف افزایش نرخ کرایه ها و برداشته شدن تفاوت نرخ اتوبوس های تندرو و معمولی و همچنین برداشته شدن تفاوت خطوطی که اتوبوس ها در آنها نوسازی شده با سایر خطوط با افزایش متوسط ۴۰ درصدی برای نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی در تهران موافقت کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.