| کد خبر: 227115 |

آغاز نهضت پارکینگ سازی در پایتخت

عضو شورای شهر تهران گفت: پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند.

تین نیوز

عضو شورای شهر تهران گفت: پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، محمد سالاری در توضیح طرح یک فوریتی کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه مبنی بر «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: ما موضوع این طرح را طی چندین ماه گذشته مورد بحث و بررسی قرار دادیم، نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابان‌های شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: تهران، شهری خودرو محور است و تعداد قابل توجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این موضوع موجب شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر چالش‌های شهر تبدیل شود و عملاً بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها تبدیل به توقفگاه شده‌اند و تردد در آنها به سختی صورت می‌گیرد.

سالاری با اشاره به تصمیمات خوب اتخاذ شده توسط شورای پنجم برای رفع این معضل، اظهار داشت: ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تامین پارکینگ‌های محله‌ای اقدام کند و برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان‌هایی که امکان تامین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفاً در این حوزه هزینه کند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات خوبی که صورت گرفته ما در حوزه شهرسازی و معماری اینست که پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند نیز برای آنها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم کرده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع ۲۵۰ متری این کسری را جبران کند اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه امروز پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل توجهی برای خرید فروش آن مطرح می‌شود، گفت: اکنون هم سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول مانده از جمله فضاهای زیر سطحی را دارد که می‌تواند آنها را بالفعل کند. کشورهای توسعه یافته از فضاهای زیر سطحی برای تامین سرانه‌های خدماتی و پارکینگ استفاده می‌کنند.

سالاری با اشاره به طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به عنوان یکی از پارادایم‌های شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیر سطحی شهر است.

یک فوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.