| کد خبر: 224443 |

هاشمی: پرداخت یارانه حاکی از کج مدیریتی است و منت گذاشتن ندارد

کلیات طرح هوشمند سازی ثبت مشارکت ها و تشویق شهروندان با آرا اعضای شورای شهر به تصویب رسید اما برخی اعضا نسبت به عدم مشخص بودن منبع تامین مالی آن انتقاد داشتند.

تین نیوز

کلیات طرح هوشمند سازی ثبت مشارکت ها و تشویق شهروندان با آرا اعضای شورای شهر به تصویب رسید اما برخی اعضا نسبت به عدم مشخص بودن منبع تامین مالی آن انتقاد داشتند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کلیات طرح هوشمند سازی ثبت مشارکت ها و تشویق شهروندان در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی و رای گیری قرار گرفت و در نهایت با رای موافق اعضا تصویب شد. در جریان تصویب این طرح نیز موافقان و مخالفان آن به ارائه نظرات خود پرداختند.

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران به نمایندگی از کمیسیون برنامه و بودجه، در توضیح این طرح گفت: این طرح ۶ ماده دارد که هدف آن افزایش مشارکت مردمی و کاهش نابرابری در جامعه است. این طرح باید در سال اول شورا تصویب می شد اما هنوز هم فرصت اجرا دارد و اتفاقاً اجرای آن در ماه های پایانی ما را نسبت به شوراهای دیگر متمایز می کند. این مصوبه می گوید که شهرداری تهران در بخش های مختلف ازجمله در مراکز ورزشی، حمل و نقل عمومی و غیره به شهروندان یارانه می دهد تا برخی رفتارهای زیست شهووندان در کلانشهر است، تشویق شود. اما این یارانه ها غیر هدفمند است و به دست همه افراد نمی رسد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مخالفت با این طرح گفت: این مصوبه هزینه های جدیدی را به شهرداری محول می کند و منابع بار مالی آن نیز پیش بینی نشده است. بار مالی این مصوبه باید در مرکز مطالعات مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور در حال حاضر تصویب این طرح مشکلاتی را در اجرا ایجاد می کند که بخش زیادی از آن مربوط به حمل و نقل است.

حسن رسولی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این طرح گفت: براساس آنچه ما در کمیسیون تصویب کردیم، بار مالی این مصوبه متوجه طرح نیست و اگر مواردی از طرح با مصوبات قبلی مغایرت داشته باشد، می توان آن را بررسی کرد.

وی افزود: ما باید شرایطی را برای تشویق شهروندان به مشارکت در حفظ شهر ایجاد کنیم. آنچه مد نظر این طرح است، ایجاد تمایز میان شهروندان فعال در مدیریت شهری با باقی شهروندان است. این طرح نوعی بستر سازی و فرهنگ پذیری است.

الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این طرح گفت: شهرداری تهران راهی را رفته که به ابداع این دوره نبوده است. در همین دوره از شورا متاسفانه نهادهایی که به عنوان مثال زنان سرپرست خانوار را پوشش می دادند یا بانک های اطلاعاتی غیر فعال شده است. در تمام ایام اقشار مختلف در شهر وجود داشته اند و خدماتی شهری هم به آنها ارائه می شده و می شود. زیر ساخت های موجود را در همین دوره عملاً غیر فعال کرده ایم. حال پرداختن به آنها به شیوه دیگری فایده‌ای ندارد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز در مخالفت با این طرح گفت: ما به سبک بسیار بدی در حال منت گذاری برای پرداخت یارانه به مردم هستیم این در حالی است که ما در حال به رخ کشیدن کجی مدیریت خود به مردم هستیم. چه دلیلی دارد که دلار در کشور ۲۵ هزار تومان باشد و بعد بر سر مردم منت بگذاریم که در حال یارانه دادن هستیم. این نوع شفاف سازی ها در موضوع یارانه شهری و دولتی فایده‌ای ندارد.

بهاره آروین نیز در موافقت با این طرح گفت: هدف این طرح افزایش مشارکت است. ما باید حواس مان به اقشاری که با وجود تسهیلات شهری باز هم قادر به استفاده از برخی خدمات شهری، فرهنگی و غیره نیستند توجه کنیم. این مصوبه بار مالی ندارد و تنها به دنبال ایجاد طرحی برای تشویق شهروندان مشارکت کننده در مدیریت شهر و دسترسی اقشار ضعیف از برخی خدمات بیشتر است.

در نهایت کلیات طرح هوشمند سازی ثبت مشارکت ها و تشویق شهروندان با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه نیز پیشنهاد بازگشت طرح به کمیسیون برنامه و بودجه از سوی محمد سالاری عضو شورای شهر و هیات رئیسه شورا مطرح شد و سالاری در این باره گفت: بنده ابهاماتی در این باره دارم و باید طرح به کمیسیون اصلی باز گردد تا ابهامات آن رفع شود. عنوان طرح با محتوای طرح تفاوتهایی دارد و باید این عنوان تغییر کند. موضوع بار مالی طرح نیز وجود دارد و به همین منظور طرح باید به کمیسیون اصلی بازگرداننده و بررسی شود.

وی افزود: به عنوان مثال در بند ۴ اعلام شده که شهروندان را در مدیریت شهری وارد کنیم و این امر ارتباطی با پرداخت یارانه به شهروندان ندارد.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد نیز گفت: در کلیات قانون آمده که پس از تصویب طرح نیز برای بررسی جزئیات آن امکان بازگشت طرح به کمیسیون اصلی وجود دارد.

در ادامه نیز محمود میرلوحی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: قرار نیست همیشه پیشنهاداتی روی طرح ها وجود داشته باشد و به نظر می رسد که میل آقای هاشمی در حال مدیریت جلسه و ارائه پیشنهاد بر روی این طرح است.

علیخانی در موافقت با این پیشنهاد گفت: در این طرح سوال بنده پاسخ داده نشد. به عنوان مثال وقتی می خواهیم در مبلغ ۱,۲۵۰ تومان هزینه مترو شهروندان هم تخفیف قائل شویم، بار مالی دارد و این بار مالی قرار است از کجا تامین شود. به نظر بنده طرح باید به کمیسیون اصلی باز گردد و ابهامات آن رفع شود.

بهاره آروین نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این طرح سه ماه مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شده حتی عنوان آن هم تغییر کرده است. بازگرداندن آن فایده‌ای ندارد و درباره بار مالی آن نیز اعلام کرده ایم که در بودجه ۱۴۰۰ بار مالی مربوطه دیده شود.

در نهایت این پیشنهاد با ۷ موافق، رای نیاورد.

در ادامه نیز پیشنهاد دیگری درباره حذف بند ۳ این مصوبه مبنی بر حذف استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی و پاک از این طرح از سوی محمد علیخانی مطرح شد.

علیخانی در توضیح این پیشنهاد گفت: با توجه به نرخ های پایین فعلی، نباید تخفیفی در نرخ حمل و نقل عمومی داده شود و بند مربوط باید حذف شود. البته اگر بدهی های دولت در حمل و نقل عمومی پرداخت شود می شود این تخفیفات انجام شود اما در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

وی افزود: شهرداری می تواند برای حمل و نقل عمومی تسهیلات دیگری غیر از تخفیف در تعرفه حمل و نقل در نظر بگیرد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: ما هنوز مکانیسمی برای راستی آزمایی این تشویقات در نظر نگرفته ایم به همین منظور حذف تخفیفات حمل و نقل عمومی بهتر است. به علاوه رها کردن تشویقات بدون در نظر گرفتن هیچ گونه سقفی، به ضرر ما است و به دلیل نامشخص بودن مکانیسم آن، بنده مخالف هستم.

آروین نیز به نمایندگی از کمیسیون اصلی طرح گفت: چرا بابد بند مربوط به حمل و نقل عمومی را حذف کنیم. حمل و نقل عمومی اولویت شورا است و نباید حذف شود.

در نهایت این پیشنهاد با ۱۱ موافق به تصویب رسید و بر این اساس بخش خدمات حمل و نقل عمومی از مطرح مذکور حذف شد.

در ادامه نیز نژاد بهرام پیشنهاد ایجاد سقف مالی برای تشویقات این طرح را ارائه کرد و گفت: میزان سقف مالی تشویقات در این آیین نامه رها شده و سقفی ندارد. باید برای این امر سقف گذاشته و پیشنهاد بنده این است که سقف بودجه مصوب طرح نهایتاً تا یک میلیارد تومان باشد تا شهرداری بتواند در این بخش حد مشخصی داشته باشد.

خداکرمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: شهرداری باید خود برای این موضوع لایحه بدهد و نباید سقفی برای تشویقات قرار دهیم.

این پیشنهاد با ۴ موافق به تصویب نرسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.