| کد خبر: 217565 |

۱۰ کارخانه اتوبوس‎سازی در کشور بیکار مانده‎اند

رئیس شورای شهر گفت: در حال حاضر ۱۰ کارخانه اتوبوس‎سازی در کشور بیکار مانده‎اند این نشان می‌دهد آنجا که باید پیگیری صورت گیرد صورت گرفته اما در حوزه اجرا اتفاقی صورت نگرفته است.

تین نیوز

رئیس شورای شهر گفت: در حال حاضر ۱۰ کارخانه اتوبوس‎سازی در کشور بیکار مانده‎اند این نشان می‌دهد آنجا که باید پیگیری صورت گیرد صورت گرفته اما در حوزه اجرا اتفاقی صورت نگرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی به ارائه عملکرد شورای شهر در دوره پنجم پرداخت و گفت: در سومین سالگرد شورای پنجم به سر می‎بریم و این درحالیست که اولین انتخابات شورا‌ها در سال ۱۳۷۷ برگزار شد و در شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود، اعضاء به جدیت در جلسات شرکت داشته اند. در این مدت ۲۳۱ طرح و لایحه به شورا ارئه شده است.

وی به بیان برنامه‌های مدیریت شهری و اقداماتی که دولت در راستای تکمیل و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید انجام دهد پرداخت و گفت: در تهران روزانه ۲۰ میلیون سفر صورت می‎گیرد که از این تعداد می‌بایست ۱۵ میلیون سفر با مترو صورت گیرد و این ایده آلی است که باید با آن برسیم.

هاشمی افزود: این در حالی است که در قانون حمل و نقل ریلی که به صراحت تاکید شده ۵۰ درصد ساخت خطوط مترو را دولت و ۵۰ درصد دیگر را شهرداری باید تامین کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حال اگر دولت یا شهرداری به وظیفه خود عمل نکردند آنان باید پاسخگو باشند. وظیفه شورای شهر سیاست‌گذاری و تذکر است نه اجرا و به عنوان رئیس شورای شهر پاسخگوی مسئولیت‎ها و وظایف شورای شهر هستم و باید بگویم تعداد تذکر‌های شورای پنجم از ۳۰۰ مورد هم گذشته است. این نشان می‌داد اعضای شورا در راستای وظایف نظارتی خود کوتاهی نکرده اند.

وی همچنین در خصوص نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: قرار بود ۹هزار اتوبوس به تهران داده شود. همزمان نیز سفارش ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی‎بوس ارائه شده که پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینی‎بوس برای تهران است. اما تاکنون اتوبوسی به تهران داده نشده است.

هاشمی افزود: این در شرایطی است که در حال حاضر ۱۰ کارخانه اتوبوس‎سازی در کشور بیکار مانده‎اند. این نشان می‌دهد آنجا که باید پیگیری صورت گیرد صورت گرفته و ما پیگیر انعقاد قرارداد‌ها بوده‌ایم، اما در حوزه اجرا اتفاقی صورت نگرفته است. از تمامی شورا‌های سراسر کشور می‌خواهم پیگیر این موضوع باشتد.

رییس شورای شهر گفت: شورا‌ها وظایف ذاتی خود از جمله نظارت و هدایت مدیریت شهری را انجام می‌دهند، اما تبلور فعالیت‎های شورای شهر در اقدامات مجریان است.

وی افزود: شما ببینید در تهران ۴ کارخانه واگن‎سازی داریم که می‎توانند ۷۰ درصد واگن‎های ما را تامین کنند، اما اکنون بیکار هستند. در این راستا شورا از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی تقاضا کرده که از دولت پیگیری این موضوع را انجام دهند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت حمل و نقل عمومی این چنین است، تصریح کرد: وقتی دولت به عنوان مجری نسبت به عملیاتی کردن قوانین مصوب اقدام نمی‌کند، نمی‌شود انتظاری جز این داشت. به عنوان مثال دولت مصوبه‎ای دارد که ۲۰۰۰ واگن برای قطار شهری بخرد که این امر به جایی نرسید. در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بنده خود در مترو فعال بودم مقرر شد یک میلیارد دلار برای مترو اختصاص دهند مصوب هم شد، اما به جایی نرسید و برای خرید ۶۰۰ واگن نیز اقدام شد که نامه این قرارداد به چین رفته است که دو سال از این قرارداد گذشته است و به علت افزایش تورم، اختلاف بر سر قیمت شکل گرفته است.

هاشمی همچنین در خصوص نقش دولت در مشکلات کنونی مدیریت شهری گفت: اینگونه نیست که دولت به علل سیاسی سنگ‎اندازی کند. مشکل اصلی ساختار و ناهماهنگی است.

وی در خصوص انتقادات به کم‎کاری شورا، افزود: یکی از سیاست‌های شورای پنجم کاهش پروژه‎های هزینه‎بر و بزرگ مقیاس و توسعه و تمرکز بر پروژه‎های محله محور است. برای نمونه چند روز چند ایستگاه آتش نشانی افتتاح شد. بیش از ۱۵ ملیون دلار تجهیزات برای آتش نشانی خریداری شده است. اقدامات مهم دیگر به صورت محله‌محوری در دست اقدام است.

 هاشمی اظهار کرد: ما خواستار این هستیم که یکبار در تلویزیون بررسی کنید که مصوبه‎ای که در صحن تصویب میشود چه تاثیری در زندگی مردم دارد.

وی گفت، افزود: بیش از ۲۰۰۰ ملک شهرداری وجود دارد که در دوره مدیریت شهری گذشته در اختیار دیگران با صورت غیرقانونی قرار گرفته است، آیا یک بار برنامه‌ای در این زمینه برگزار کرده‌اید؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.