| کد خبر: 201612 |

الویری برای سومین بار رییس شورای عالی استان‌ها شد

حاشیه‌هایی برای یک انتخاب

پنجشنبه و در پایان دومین سال از پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها بار دیگر برای انتخاب رییس و هیات رییسه این شورا رای‌گیری شد. انتخاباتی که مانند سال‌های گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود و به مرحله دوم هم کشیده شد.

تین نیوز

پنجشنبه و در پایان دومین سال از پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها بار دیگر برای انتخاب رییس و هیات رییسه این شورا رای‌گیری شد. انتخاباتی که مانند سال‌های گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود و به مرحله دوم هم کشیده شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اعتماد،بر همین اساس در انتخابات رییس شورای عالی استان‌ها از میان ۷۱ عضو حاضر در این جلسه و ۷۱ رای ماخوذه نهایتا «مرتضی الویری» نماینده مردم تهران و «علیرضا احمدی» نماینده مردم قم که به عنوان کاندیدای ریاست ثبت‌نام کرده بودند به ترتیب ۳۵ رای و ۳۴ رای کسب کردند که به دلیل الزام کسب اکثریت مطلق اعضای شورا برای ریاست، این انتخابات در صحن شورا تکرار شد؛ تکراری که در نهایت منجر به انتخاب مرتضی الویری با ۴۰ رای در برابر 28 رای علیرضا احمدی شد. ضمن آنکه دو رای سفید نیز در این انتخابات توسط اعضای شورا داده شد.

اما همان‌گونه که گفته شد، این دوره از انتخابات شورای عالی نیز مانند دوره‌های گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود. حاشیه‌هایی که بیشتر از سوی رقیب الویری و طرفداران او نشات می‌گرفت. علیرضا احمدی، نماینده مردم استان قم در شورای عالی استان‌ها و نامزد ریاست سومین سال از دوره پنجم این شورا که به‌ شدت از نحوه برگزاری انتخابات عصبانی و گلایه‌مند بود در جمع خبرنگاران این انتخابات مهندسی و مدیریت دانست و گفت: وزارت کشور به هیات رییسه شورای عالی استان‌ها اعلام کرده بود که این انتخابات جلسه آینده برگزار شود تا 3 نفر از نمایندگان خوزستان که به تازگی معرفی شده بودند نیز بتوانند در این رای‌گیری مشارکت داشته باشند، ولی با این وجود هیات رییسه شورای عالی استان‌ها از حضور آنها ممانعت کرد.

احمدی سپس در بیان دلایل خود برای اقدامات صورت گرفته در این دوره از انتخابات گفت: چهارشنبه شب نیز در شام انتخاباتی که توسط مجموعه مدیریت شهری و شهرداری تهران در اراضی عباس‌آباد برگزار شد، هدایایی غیرنقدی به اعضای شورا که در آن جلسه حضور داشتند، اهدا شد که بهای آن به بیش از 3 میلیون تومان می‌رسید.

او همچنین با طرح ادعای خود در مورد تخلفات انتخاباتی سال گذشته گفت: در انتخابات سال گذشته هم همین مساله اتفاق افتاد. یعنی به هر یک از اعضایی که در شام انتخاباتی حضور پیدا کرده بودند، یک میلیون تومان بن دادند.

با این حال مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها عدم حضور نمایندگان خوزستان در جلسه رای‌گیری را به رای دیوان عدالت اداری مرتبط دانسته و گفت: دو عضو شورای خوزستان شکایتی به دیوان عدالت اداری داده بودند مبنی بر اینکه این سه عضو نباید در جلسه شورای عالی حضور پیدا کنند.

دیوان عدالت اداری هم این موضوع را تایید و اعلام کرده بود که این سه عضو در جلسه حضور پیدا نکنند و در عوض سه نماینده جدید معرفی شود، اما هنگامی که این سه نماینده معرفی شدند، مدیرکل بازرسی اشکالات شکلی به انتخابات آنها وارد کرد. او همچنین در این باره توضیح داد: ۱۲ آذر سال جاری مشکلات این انتخابات برطرف شد، اما ما مهلت ۱۴ روزه‌ای داریم که صحت‌سنجی این انتخابات را به عنوان یکی از مراجع تشخیص انجام دهیم. ضمن آنکه باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا اعتراضی نسبت به این انتخابات به دست ما می‌رسد یا خیر؟ برای همین از آنجایی که تا روز انتخابات نتیجه این بررسی‌ها مشخص نشده، لذا سه نماینده یاد شده در این جلسه حضور نداشتند.

الویری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور نامه‌ای به شورای عالی استان‌ها ارسال کرده که انتخابات هیات رییسه در هفته آینده برگزار شود، گفت: تاکنون چنین نامه‌ای به دست ما نرسیده و چنین موضوعی نیز مطرح نشده است .

اما ماجرای هدایای اهدایی به اعضا در شب انتخابات چه بوده است ؟ رییس شورای عالی استان‌ها در توضیح این هدایا ضمن تایید چنین رویه‌ای گفت: ما در طول سال 8 تا 10 دعوت از ناحیه شهرداری تهران، دستگاه‌های مختلف داریم و معمولا هم هدایایی به این اعضا داده می‌شود. این هم چیز عجیبی نیست و در طول سال چندین بار به صورت متداول اتفاق می‌افتد.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا شب انتخابات این دعوت انجام شده است؟ گفت: تاریخ دعوت را دستگاه‌های مختلف مشخص می‌کنند و اعضای شورای عالی هم ماهی یک‌بار دور یکدیگر جمع می‌شوند، بنابراین این دعوت ارتباطی به موضوع انتخابات ندارد.

الویری همچنین با تاکید بر صحت برگزاری انتخابات این دوره نیز گفت: در هر صورت انتخابات پنجشنبه به درستی برگزار شد و هیات رییسه شورای عالی استان‌ها به مدت یک‌سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

اعضای هیات رییسه

اما در جلسه انتخابات روز پنجشنبه اعضای هیات‌رییسه سال سوم نیز مشخص شدند.

بر اساس این رای‌گیری «عبدالرضا موسوی»، نماینده مردم فارس و «کیومرث خزلی»، نماینده مردم کرمانشاه برای نایب‌رییسی شورای عالی استان‌ها ثبت‌نام کردند که نهایتا عبدالرضا موسوی با ۴١ رای به عنوان نایب رییس انتخاب شد.

در گام بعد و در مورد انتخابات سخنگوی شورای عالی استان‌ها نیز «مرادحسین رضایی»، نماینده مردم لرستان و «مهدی عبدالرزاقی»، نماینده قزوین ثبت‌نام کردند که نهایتا عبدالرزاقی با ۴٢ رای به عنوان سخنگو انتخاب شد.

همچنین جلیل جعفری‌ از زنجان با ۴۱ رای، مهرداد امینی‌زاده از کرمان با ۳۸ رای، علیرضا ایزدی از خراسان‌شمالی با ۳۶ رای، صاحب شریفی‌اسدی از مازندران و عزیز سارانی از سیستان و بلوچستان هر یک با ۳۳ رای علی و محمد‌الله یاری از خراسان‌رضوی با ۲۹ رای به عنوان منشی‌های شورای عالی استان‌ها انتخاب شدند.

 

شایعات بدون سند

عبدالرضا موسوی، نایب‌رییس شورای عالی استان‌ها اما در گفت‌وگو با «اعتماد»، با رد هر گونه تخلف اثبات شده‌ای در فرآیند انتخابات این دوره گفت: شایعات زیاد است، ولی به شخصه تاکنون هیچ اقدام یا گزارش مستندی در مورد تخلفات احتمالی در خصوص انتخابات شورای عالی ندیده‌ام.

او در پاسخ به اظهارات احمدی که این انتخابات را مهندسی شده عنوان کرده نیز گفت: این طبیعی است که در هر انتخاباتی، کاندیداها به دنبال رایزنی برای کسب آرای بیشتر باشند. در مورد انتخابات شورای عالی استان‌ها نیز این مساله دور از ذهن نیست، ولی این رایزنی به معنای تخلف و اقدام غیرقانونی تلقی نمی‌شود. البته برخی دوستان از جمله خود آقای احمدی سال گذشته نیز در جریان انتخابات شورای عالی، چنین ادعاهایی را مطرح می‌کردند ولی هیچ‌گاه مستنداتی ارایه نکردند .

موسوی تاکید کرد: من از آقای احمدی یا هر یک از همکاران شورای عالی که گزارش‌ها و مستنداتی از تخلفات مورد ادعای‌شان دارند، می‌خواهم تا ادله‌شان را ارایه دهند تا پیگیری شود.

حاشیه بعد از حاشیه

اما در کنار موضوع شایعاتی که در زمینه انتخابات شورای عالی مطرح شد، الویری در حاشیه این جلسه در مورد عضو جنجالی شورای شهرمشهد امیرشهلا که چندی قبل از حضور در صحن شورا منع شده بود نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: او شکایتی داشت که البته در دادگاه تبرئه شد، اما دادستان اعلام کرده بود که تا تعیین‌تکلیف پرونده در جلسات حضور پیدا نکند. در این مورد هم دو ماه است که حکم اعلام برائت را گرفته‌اند اما هنوز حکم به ایشان ابلاغ نشده که در این زمینه با رییس قوه قضاییه نیز مکاتبه‌ای داشته‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.