| کد خبر: 192817 |

شهرداری به ارایه لایحه فرایند صدور پروانه ساخت و ساز ملزم شد

شهرداری به ارایه لایحه فرایند صدور پروانه ساخت و ساز ملزم شد.

تین نیوز

 اعضای شورای شهر تهران با ۱۷ رای طرح الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمانی را تصویب کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح توضیح داد و گفت: این طرح در اردیبهشت ۹۸ با امضای ۱۶ نفر از اعضای شورای شهر تقدیم هیأت رئیسه و پس از ارجاع به کمیسیون معماری و شهرسازی در صحن ارائه می‌شود.

وی افزود: در بحث صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های صادر شده هم اکنون فرآیند به تصویب شورا نرسیده لذا ما در حوزه نظارتی به عنوان نمایندگان مردم مبنا و معیار روشنی نداریم تا گام‌های مختلف فرایند را بررسی کنیم و ببینیم در مناطق این روند براساس مبنای مشخص طی می‌شود یا خیر؟

وی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق مختلف وحدت رویه نیست و در برخی از بخش‌ها فرایند غیرشفاف صورت می‌گیرد.

اعطا خاطرنشان کرد: از طرفی در شورای شهر نیز روشن نیست که کمیسیون توافقات کجای فرآیند صدور پروانه قرار دارند و یا در چه مرحله‌ای شوراهای معماری ورود می‌کند و حدود اختیارات آنها چیست.

عضو شورای شهر تهران افزود: فرایند صدور پروانه که محل مراجعه بخش عمده‌ای از شهروندان است تحت عنوان یک ماده واحده و یک تبصره باید در شورای شهر به تصویب برسد.

وی گفت: رویکردها باید به گونه‌ای باشد که زمان بندی مشخص وجود داشته باشد و بخش‌های زائد حذف شود و از اعمال سلیقه جلوگیری به عمل آید.

اعطا تاکید کرد: تفسیرپذیری از این فرآیند باید حذف شود و همه گواهی ساختمانی و پروانه‌ها همچنین مقاوم‌سازی و گواهی پایان کار و عدم خلافی فرآیند آن باید به تصویب شورا برسد.

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران هم در این جلسه اظهار داشت: صدور پروانه ساختمانی برای همه ساختمان‌ها در شهر و حریم آن یک الزام قانونی است اما در سالهای گذشته چون شهرداری خود مجری و ناظر بوده ضوابط ملی در ساختمان‌سازی را در ساختمان‌های خود رعایت نکرده است.

وی افزود: ما در مناطق مختلف مناطق شهرداری تهران ابلاغ کردیم تا از این پس کلیه ساختمان‌هایی که برای شهرداری تهران را یا با مشارکت آن ساخته می‌شود دارای پروانه ساختمانی باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: صدور پروانه برای آغاز عملیات است و اگر در سالهای قبل ساخت و ساز انجام شده است، در قالب دیگری باید این فرآیند اصلاح شود.

وی ادامه داد: به‌دنبال حذف نیروی انسانی در فرآیند صدور پروانه ساختمانی و الزام به کنترل پذیری آن هستیم.

ارائه خدمات صدور پروانه باید شهروند محور باش

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارائه خدمات صدور پروانه باید شهروند محور باشد تا شهروند از طریق سامانه درخواست دهد و از طریق سامانه پروانه را دریافت کند و دیگر نیازی به مراجعه به شهرداری و دفاتر نباشد و دفاتر در کنار شهروند قرارگیرند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های شهرداری تهران که موجب فساد، رانت و نارضایتی عمومی شده حوزه شهرسازی و معماری است.

سالاری ادامه داد: اگر به سابقه تاریخی نحوه صدور پروانه نگاه کنیم متوجه می‌شویم، وضعیت نسبت به امروز بسیار بهتر بوده است در حالیکه آن زمان نه سامانه برخط و نه خدمات هوشمند وجود داشته است. شورای شهر تهران در دوره دوم تصمیم گرفت، مشکل حوزه شهرسازی و معماری را با یک تصمیم اساسی و مبنایی حل کند تا تصدی گری های ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری، مانند سایر حوزه‌ها به بخش خصوصی برونسپاری شود و در همین راستا، دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران ایجاد شد.

عضو شورای تهران ایجاد دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان دولت و پلیس +۱۰ را تجربه موفقی دانست و اظهار داشت: متأسفانه تصمیم شورای شهر در خصوص دفاترخدمات الکترونیک شهر به صورت کامل توسط شهرداری اجرا نشد و صرفاً ۱۲۳ دفتر ایجاد و حدود ۱۸۰۰ نیرو بکار گرفته شد اما خدمات شهرسازی و معماری بصورت کامل به این دفاتر واگذار نشد، در حالیکه قرار بوده حوزه شهرسازی مناطق تعطیل شوند و فقط ستاد باقی بماند.

سالاری عنوان کرد: قرار بود فقط موضوع حاکمیتی بر و کف و طرح تفصیلی در مناطق بماند و مابقی اقدامات به بخش خصوصی واگذار شود اما این اتفاق نیفتاد و نه تنها حوزه شهرسازی تعطیل نشد، بلکه چندین برابر نیرو هم اضافه شد، لذا شهروندانی که از شهرداری خدمات دریافت می‌کردند باید به دفاتر نیز مراجعه کنند یعنی یکسری اقدامات موازی در حال انجام است.

بیشترین نارضایتی مردم، از حوزه شهرسازی است

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی است و بیشترین نارضایتی نیز از حوزه شهرسازی و معماری است.

وی گفت: شهرداری باید تکلیف این فرایند را مشخص کند، این فقط یک رویکرد و تصمیم شجاعانه است و نیاز به پول ندارد.

سالاری ادامه داد: ما در دوره گذشته این موضوع را پیگیری کردیم، در یک مقطعی هم شهردار وقت تصمیم گرفت اقدامات را به صورت کامل برونسپاری کند اما منصرف شد، اکنون ما باید یک تصمیم شجاعانه بگیریم.

عضو شورای شهر با اشاره به پیشنهاد شهرداری در خصوص اضافه شدن مشاور همراه در فرایند صدور پروانه بیان کرد: می‌گویند، شهروند در فرایند دریافت پروانه، یک مشاور همراه داشته باشد اما این اقدام، مشکل را حل نمی‌کند.

وی گفت: طرح تفصیلی تهیه شد تا تمام بخشنامه‌ها جمع آوری و امضاهای طلایی جمع شود اما متأسفانه هر روز این امضاها و تصمیمات سلیقه‌ای افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بر اساس آمار شهرداری تهران، اکنون در منطقه یک، میانگین زمان صدور پروانه ۵۴۱ روز و در منطقه ۲، ۲۹۱ روز و… است و جالب اینکه با دستکاری در سیستم، تقصیر طولانی شدن زمان صدور پروانه را به گردن شهروند می‌اندازند.

سالاری با بیان اینکه ما در کمیسیون شهرسازی و معماری در راستای رفع مشکلات موجود، این طرح را ارائه دادیم گفت: اکنون که شهرداری تهران به لحاظ سامانه شهرسازی و هوشمندسازی رتبه اول کشور را دارد، تبلور عینی آن باید در همین فرایندهای صدور پروانه و ارائه خدمات باشد.

در نهایت با ١٧ رأی کلیات طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمانی تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.