| کد خبر: 186745 |

الویری:

به قانون دولتی‌شدن شهرداری‌ها برگردیم

رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر تهران معتقد است که تبعیض در توزیع درآمدهای اقتصادی مشهود است و این رویه باید اصلاح شود.

تین نیوز

رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر تهران معتقد است که تبعیض در توزیع درآمدهای اقتصادی مشهود است و این رویه باید اصلاح شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی الویری در همایش روز ملی شوراها در سمنان اظهار کرد: درحال حاضر توزیع درآمدهای اقتصادی با وجود ضریب جینی ۰.۴ در کشور، در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و شاهد تبعیض در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به تلاش شورای عالی استان‌ها برای اصلاح برخی قوانین شوراها افزود: در بودجه سال ۹۸، هشت اصلاح جدی صورت گرفته و انتظار داریم این امر سبب بهبود امور در نظام تصمیم گیری شوراها در کشور شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به نقش و جایگاه شوراها در قانون اساسی ادامه داد: جلوگیری از تبعیض‌، مشارکت در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای و نظارت سه مورد مهمی است که برای شوراها در اصل ۱۰۱ قانون اساسی در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم پرهیز حاکمیت از برخی دخالت‌ها تاکید و تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد در مواردی که حاکمیت دخالت نداشته و امور به صورت خودجوش و توسط خود مردم انجام شده، مشارکت‌های مردمی بسیار سازمان‌یافته، نظام‌مند و گسترده‌تر بوده است.

شهردار اسبق تهران از مشارکت و حضور خودجوش مردم در سیل اخیر به عنوان یکی از مصادیق گفته خود نام برد و گفت: حضور مردم در مناطق سیل‌زده برای امدادرسانی و کمک به هم‌نوعان و هم‌وطنان، یکی از نمونه‌های روشن توفیق در امور مردمی است که به صورت سازمان یافته و هدفمند انجام شده‌اند.

نماینده ادوار مجلس به ویرانی‌های ناشی از سیل در سازه‌های حریم رودخانه‌ها اشاره و اظهار کرد: با استفاده از این مشارکت عمومی سازمان یافته می‌توانیم تا حد زیادی از بروز حوادثی از این دست جلوگیری کنیم ضمن آنکه باید با بهره‌گیری از نظارت که یکی از وظایف اصلی شوراها است، از احداث منازل و معابر در مسیل رودخانه‌ها، جلوگیری کنیم.

وی از شوراها به عنوان حلقه وصل مشارکت مردم و امور اجرایی کشور نام برد و گفت: شوراهای شهر و روستا نماد مشارکت مردمی‌اند و حضور فعال و تأثیرگذار آنها در نظام تصمیم‌گیری، در نهایت می‌تواند به توسعه و سازندگی در کشور ختم شود.

الویری با بیان اینکه شوراها باید به وظایف نظارتی خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که شوراها علاوه بر برانگیختن مشارکت مردم برای اثرگذاری در امور مختلف به‌عنوان صدای مردم بتوانند در مقابل تبعیض‌ها اقدام مؤثری انجام دهند.

با تصویب طرح مجلس ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها کاهش می‌یابد

وی ادامه داد: تنها در این صورت است که شاهد ارتقا شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و متعاقب آن تحقق توسعه همه‌جانبه و پایدار در کشور خواهیم بود.

عضو شورای شهر تهران بر ضرورت تخصص‌گرایی در شوراها تاکید و اضافه کرد: متأسفانه در برخی از شهرها، افرادی به عضویت شوراهای اسلامی در می‌آیند که مهارت کافی را برای حضور در این مقام و توان تصمیم گیری‌در امور مرتبط با شهر و روستا را ندارند. از همین رو است که آموزش در حوزه قوانین و آئین‌نامه‌ها، باید برای اعضای شوراها در دستور کار شورای عالی استان‌ها و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در سال گذشته اعضای شوراهای اسلامی ۱۰ استان تحت آموزش قرار گرفتند افزود: خوشبختانه امکانات مطلوبی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم بازگشت به رویه دولتی شدن شهرداری‌ها تاکید و اظهار کرد: طرحی در مجلس در حال تهیه است که با ایجاد محدودیت‌های نادرست، بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد لذا امیدواریم با درایت نمایندگان مردم در مجلس به همان رویه دولتی کردن شهرداری‌ها و سلب اختیارات از آنها برگردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.