| کد خبر: 177098 |

◄ ارائه مهم‌ترین برنامه‌های آخوندی به عنوان کاندیدای شهرداری تهران

در قالب شهر پاک می‌شود طرحی را تضمین کرد که به کمک دولت و در اقدامی مشترک صرفه‌جویی در مصرف انرژی را محقق کرد و بخشی از منابع ناشی از این صرفه‌جویی را برای شهر برابر قانون هزینه کرد.

تین نیوز

استقرار نظام حکمروایی شهری با انتخاب یک شهردار مستقل برای شهر تهران میسر خواهد شد.

عباس آخوندی با اعلام این مطلب گفت: این رویکرد می‌تواند خلق منابع جدید و افزایش بهره‌وری منابع موجود را به همراه داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز، آخوندی به‌عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران با حضور در شورای‌شهر به ارائه گزارشی از برنامه‌های خود در شهرداری تهران پرداخت و تأکید کرد: اعتقاد دارم شهر، سازمان اجتماعی و سلول تشکیل‌دهنده‌ آن انسان متمدن عضو سازمان مدنی است. اگر بپذیریم که شهر سازمان اجتماعی است باید بپذیریم که این سازمان نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد که باید دارای استقلال نیز باشد و هویت آن به‌درستی تعریف شود.

او افزود: نظام ایران نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی‌های موجود در ایران همین موضوع است که نظام حکمروایی ایران حکمروایی شهری را به رسمیت نپذیرفته است. این درحالی است که یک نظام حکمروایی ملی داریم و فقط دولت مرکزی وجود دارد به‌این‌ترتیب مفهوم دولت محلی پذیرفته‌شده نیست و دولت محلی نیز وجود ندارد. این درحالی است که دولت محلی در سایر کشورها پذیرفته‌شده است و برخی از کشورها نیز نظام سه سطحی را پذیرفتند و سطح ایالتی نیز به آن اضافه‌شده است.

او با بیان اینکه در ایران در عرصه‌های مختلف از عدم تمرکز صحبت شده؛ اما شرایط به‌گونه‌ای است که دولت متمرکز به‌صورت متمرکز تصمیم می‌گیرد که برنامه‌ عدم تمرکز اجرا شود و هیچ‌گاه از این مرحله عبور نکردیم؛ یادآور شد: باید هویت مستقل شهری را بپذیریم و به سمت مفهوم حکمروایی شهری حرکت کنیم. باید این مسائل را قبول کنیم ازجمله این‌که نیاز است منافع جمعی شهری را بپذیریم. بی‌تردید باید منافع جمعی شهری هم‌راستای منافع جمعی ملی باشد؛ اما قطعاً منافع شهر تهران، کاشان و اصفهان متفاوت از یکدیگر است و همگی آنها هم‌راستای منافع ملی تنظیم خواهد شد.

آخوندی رقابت شهری را موتور محرکه توسعه در کشور دانست و گفت: در حقیقت شهرها می‌توانند منافع جمعی برای خود تعریف کنند. ما هنوز در کشورمان متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناختیم.

او درباره اینکه آیا منفعت عمومی شهری بدون هزینه امکان‌پذیر است یا خیر؟ بیان کرد: قطعاً هیچ کالایی بدون هزینه تولید نمی‌شود و در مورد تولید کالای عمومی شهری نیز بخشی از این هزینه‌های آن مالی و بخش دیگری از هزینه‌های آن اجتماعی و سیاسی خواهد بود. قطعاً حکمروایی شهر برای خلق منبع مستقل برای شهر بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه در کشور ما به آن توجه کمی شده است.

نامزد پست شهرداری تهران با تأکید بر این‌که اگر قرار است حکمروایی شهری به کارگزار دولت تبدیل شود نیاز به شورا، تشکیل جلسه و تصمیم‌گیری نیست افزود: در عمل مفهوم حکمروایی شهری در کشور ما پذیرفته‌شده نیست و باید پذیرش بخشی از استقلال برای حکمروایی شهری موردقبول باشد و بدانیم که این به معنای تضاد و ستیز با دولت مرکزی نیست. اگر گفته می‌شود حداقلی از استقلال برای حکمروایی محلی می‌خواهیم این یعنی حکمروایی محلی حداقلی از استقرار در حوزه اجتماعی و آبادانی را داشته باشد تا در سطح شهر بتواند تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد.

آخوندی با تأکید بر اینکه مفهوم استقلال حکمروایی شهری به معنای یک کتاب نیست، گفت: نظام دولت محلی به‌نظام دولت مرکزی و شهروندان خود باید پاسخگو باشد و در حقیقت پاسخگوی دوسویه‌ای داشته باشد. اولین رویکرد ما که می‌تواند الگوی محرکه توسعه برای کشور باشد تحقق حکمروایی محلی است که در ذیل آن خلق منابع جدید و افزایش بهره‌وری منابع محقق خواهد شد.

نامزد شهرداری تهران با طرح این پرسش که از شهردار تهران چه می‌خواهید؟ تأکید کرد: ازنظر من در سطح ملی و سطح محلی کلان‌شهرهای تهران چالش ریسک‌پذیری و چالش حرکت پذیری از مهم‌ترین چالش‌ها است؛ اما برای مواجهه با این دو چالش راهکارهایی همچون بازآفرینی شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. بازآفرینی باید جنبه‌های علمی و مذهبی شهروندان را مدنظر قرار دهد. همچنین باید بازآفرینی تمام شهرها را مدنظر قرار دهیم و نباید آن را به اجرای چند پروژه تقلیل دهیم.

او با اشاره به این‌که شهرداری باید به ستاد بازآفرینی شهر تهران تبدیل شود گفت: باید برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم تا امکانات شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمت رسان برای بازآفرینی محله با مشارکت شورایاری‌ها به‌صورت دقیق مشخص باشد.

آخوندی با اشاره به موضوع شهرسازی ریل‌پایه افزود: اتصال مترو تهران به ایستگاه‌های راه‌آهن و تحقق یکپارچگی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید به موضوع حمل‌ونقل چندوجهی و همچنین حمل‌ونقل حومه توجه ویژه داشته باشیم. روزانه پانصدهزار خودرو وارد تهران می‌شود و همین میزان از آن خارج می‌شود. قطعاً این میزان خودرو حجم زیادی از آلودگی و اتلاف زمان را به همراه دارد و در مسیر حل این معضل نمی‌توان حومه را از تهران جدا کرد؛ لذا ایجاد نظام یکپارچه تهران و حومه باید در دستورکار قرار گیرد.

وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به سهم 65درصدی بخش مسکن و حمل‌ونقل از مصرف انرژی کشور گفت: در قالب شهر پاک می‌شود طرحی را تضمین کرد که به کمک دولت و در اقدامی مشترک صرفه‌جویی در مصرف انرژی را محقق کرد و بخشی از منابع ناشی از این صرفه‌جویی را برای شهر برابر قانون هزینه کرد.

آخوندی در پایان افزود: باید بتوانیم شبکه‌ای از کلان‌شهرها ایجاد کنیم تا از طریق آن منابع درآمدی جدیدی فراهم شود. در حقیقت می‌توانیم شبکه شهری شهرهای واقع در حوزه تمدنی ایران را همچون شهرهای سمرقند و بخارا و لاهور تشکیل دهیم و از طریق آن گردشگری را برای آن تعریف کنیم که علاوه‌بر ایجاد منابع مالی، امنیت را نیز به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.