| کد خبر: 176262 |

◄ درخواست کمک هاشمی از دولت و وزارت نفت برای توسعه مترو

درزمانی که در کشور کمتر شاهد تصمیمات عقلانی هستیم، قرارداد سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تهران و ۸ کلان‌شهر کشور که وزیر نفت مسبب آن بوده است، این قرارداد را می‌توان از عاقلانه‌ترین تصمیمات در سطح کشور به‌شمار آورد.

تین نیوز

درزمانی که در کشور کمتر شاهد تصمیمات عقلانی هستیم، قرارداد سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تهران و ۸ کلان‌شهر کشور که وزیر نفت مسبب آن بوده است را می‌توان از عاقلانه‌ترین تصمیمات در سطح کشور به‌شمار آورد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای‌شهر تهران، هاشمی در آئین انعقاد این قرارداد  که با حضور وزیر نفت و شهردار تهران برگزار شد، گفت: باید از وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تشکر شود که در مدت کوتاهی پس از آغاز به کار شورای پنجم توانستند موضوع اجرایی کردن تفاهم‌نامه وزارت نفت با شهرداری را به این مرحله برسانند.

رئیس شورای‌شهر تهران افزود: در قانونی که مصوب مجلس شورای ملی در رژیم سابق بوده است، شهرداری مسئول تأسیس شرکت راه‌آهن شهری شده و دولت نیز وظیفه پیدا می‌کند تا بودجه لازم را برای این کار اختصاص دهد؛ اما در هیئت دولت در آن زمان تصمیم گرفته می‌شود تا این شرکت بدون گرفتن بودجه از دولت، راه‌آهن شهری تهران را ایجاد کند و امروز شاهد حضور 9 شرکت و سازمان قطار شهری با بیش از 40 خط راه‌آهن شهری در ایران هستیم.

رئیس شورای‌شهر تهران گفت: امروز در شهر تهران 7 خط مترو، مشهد 2 خط مترو، تبریز، اصفهان و شیراز با یک خط درحال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند ضمن اینکه کرمانشاه و اهواز، قم و کرج نیز به‌دنبال ایجاد خطوط مترو هستند.

هاشمی تصریح کرد: در سال 83 که در مترو تهران فعالیت می‌کردم یارانه‌هایی برای تجهیز حمام‌های روستایی و بخاری‌ها ارائه می‌شد. در همان زمان عنوان شد که می‌توان کاهش مصرف سوخت را با مترو نیز ایجاد کرد و این ایده زمینه‌های انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرداری تهران و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت را در سال 83 فراهم کرد و امروز پس از گذشت 14 سال بالاخره شاهد انعقاد قراردادی برمبنای آن تفاهم‌نامه هستیم.

او ادامه داد: البته از آن تاریخ تاکنون شهرداری تهران 1100 واگن را به چرخه حمل‌ونقل شهری اضافه کرده اما یارانه دریافت نکرده است و امیدواریم با کمک‌های وزارت نفت در ساخت مترو بتوانیم هرچه بیشتر به این موضوع بی افزاییم.

رئیس شورای‌شهر تهران گفت: تهران 12 خط مترو به طول 425 کیلومتر باید داشته باشد که 4 خط آن اتصال شهر تهران به شهرهای اقماری را برقرار می‌کند. سایر شهرهای کشور نیز هرکدام 3 حداقل خط مترو خواهند داشت و مجموع طول خطوط مترو در 20 سال آینده از مرز 1000 کیلومتر عبور می‌کند و امیدواریم که تعداد مسافران ما از مرز 15 میلیون سفر در روز عبور کند که البته باعث صرفه‌جویی حداقل ده میلیون لیتر سوخت در روز می‌شود.

هاشمی اظهار داشت: اگر وزارت نفت در این زمینه کمک‌های خود را ارائه کند می‌توان شاهد جدی‌تر شدن کار باشیم و با توجه به قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی، دولت اجازه دارد 50 درصد از هزینه‌های شهرداری را تقبل کند البته این باید به تکلیف قانونی تبدیل گردد.

او تأکید کرد: ایستگاه‌های مترو از محل‌های درآمدزای مترو است ازاین‌روی بخش‌خصوصی می‌تواند آن را تکمیل کند؛ اما آنچه مهم است نیاز به تأمین تجهیزات ثابت و تجهیزات متحرکی است که شرکت‌های قطار شهری را به‌ویژه با افزایش نرخ‌های ارز دچار مشکل می‌کند.

رئیس شورای‌شهر تهران ادامه داد: شهرداری همان‌گونه که خیابان می‌سازد تونل مترو را که معادل اتوبان 50 بانده است نیز می‌سازد از طرفی در آن قانون به دولت اجازه داده‌شده است که هزینه‌های مترو را تا 50 درصد پرداخت کند ازاین‌روی خوب است که دولت هزینه تجهیزات ثابت که 25 درصد از هزینه‌ها را شامل می‌شود، پرداخت کند و وزارت نفت نیز 25 درصد هزینه‌ها که مربوط به تأمین واگن است را برعهده گیرد و فاینانس را تضمین کند. با این کار بسته ساخت خطوط مترو کامل شده و می‌توان با سرعتی بالاتر ساخت مترو در کشور را ادامه داد.

هاشمی تأکید کرد: امروز ساخت مترو در کشور بالای 80 درصد بومی‌شده است که صنعتی اشتغال‌زاست. خدمات فنی مهندسی آن توسط مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام می‌شود و قابلیت ساخت تجهیزات نیز به میزان 30 درصد مابقی در کشور وجود دارد و دلیل عدم ساخت همه تجهیزات در کشور هزینه تمام‌شده بالای آنها است.

او گفت: اگر بخواهیم هزینه‌های بالاتر را تحمل‌کنیم می‌توانیم بگوییم که ساخت مترو کاملاً بومی است ضمن اینکه این صنعت هم ایجاد اشتغال می‌کند، هم موجب صرفه‌جویی سوخت می‌شود و هم در وقت مردم صرفه‌جویی می‌کند. از طرفی دیگر در بهره‌برداری نیز مترو هم عدالت محور، هم سریع و هم امن است و مدل حمل‌ونقلی است که می‌تواند ترافیک را کاهش داده و ساخت آن وجه‌های مثبت زیادی دارد که طلب می‌کند تا همه دست‌اندرکاران کشور کمک کنند که این‌گونه پروژه‌ها در دسترس مردم قرار گیرد.

رئیس شورای‌شهر تهران ادامه داد: امروز در تهران خطوط شش و هفت مترو را داریم که حدود 90 درصد عملیات ساختمان آن تکمیل‌شده است؛ اما به‌دلیل نبود تجهیزات نمی‌توانیم از آنها بهره‌برداری کنیم. خطوط یک و دو و چهار و پنج مترو با اعزام یک قطار در 4 تا 5 دقیقه فعالیت می‌کنند، این درحالی است که سرفاصله حرکت قطارها باید 2 دقیقه باشد ضمن اینکه خط سه مترو نیز با 9 دقیقه فاصله اعزام قطار کار می‌کند و امیدواریم با کمک وزارت نفت این زمان را کاهش داده و قطارها را با سرعت بیشتری اعزام شوند.

هاشمی گفت: من از وزارت نفت خواهش می‌کنم که منتظر ورود واگن‌های جدید برای انجام کمک نباشد چراکه مترو براساس تفاهم‌نامه اولیه حدود 1000 واگن را وارد کرده و امروز تعداد سفرها در تهران به حدود یک‌میلیارد نفر در سال رسیده است و این امکان وجود دارد که راستی آزمایی ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت از هم‌اکنون شروع شود.

او اظهار داشت: مطلوب آن است که این کمک که مبنای 10 سنت را دارد به‌صورت تضامین بانکی و نه به‌صورت نقدی دراختیار شرکت قطارهای شهری قرار گیرد تا سبب شود که اعتبارات اسنادی این شرکت هرچه سریع‌تر باز شود تا از هزینه‌های جدی که در شهرها در این خصوص انجام‌شده بهتر استفاده شود.

رئیس شورای‌شهر تهران گفت: امروز خطوط شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد بعضاً دچار مشکل هستند که این شیوه می‌تواند به این خطوط و سایر خطوط کمک کند. امروز شاهد هستیم که برخی شهرها هنوز واگنی وارد نکرده‌اند اما شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان این اقدام را انجام داده‌اند و می‌توان با نگاهی مثبت بسیاری موضوعات را در این زمینه حل کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.