| کد خبر: 2460 |

◄ سیستم های حمل و نقل هوشمند

وبلاگ تین نیوز، لیلا شهبازی | حمل و نقل از احتیاجات ضروری جوامع است که به دلیل نقش پر رنگ آن فعالان این حوزه را به چاره اندیشی در ارائه راه کارهای جدید و نوین واداشته است. راه اندازی سیستم های حمل و نقل هوشمند یا ITS یکی از این چاره اندیشی های نوین می باشد. در تعریفی که دپارتمان حمل و نقل آمریکا از سیستم های حمل و نقل هوشمند ارائه داده چنین آمده است:
« سیستم های جمع آوری، نگهداری، پردازش و توزیع اطلاعات مربوط به جابه جایی کالا و مسافر» البته برنامه راهبردی ITSاسترالیا تعریف جامع تری ارائه داده است:« استفاده هدفمند از ارتباطات و فناوری اطلاعات برای خلق سیستم کارآمد و این تر حمل و نقل.»
سیستم های حمل و نقل هوشمند قرابت نزدیکی با ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد و ارتباط مناسبی بین انسان، وسیله نقلیه و جاده برقرار ساخته است؛ به عبارت دیگر سیستم های حمل و نقل هوشمند با استفاده از IT تحولی را در صنعت حمل و نقل پدید آورده است، به این جهت بازارهای بسیاری مستقیم یا غیرمستقیم با آن درگیر هستند و تبعا فرصت های شغلی زیادی نیز ایجاد می شود.
 گرچه به کار گیری و راه اندازی سیستم های حمل و نقل هوشمند برای کشورها هزینه های زیادی در بردارد؛ اما از آن سوی نیز منفعت های چشم گیری چون کاهش مصرف سوخت و انرژی و سودهای نهفته ای چون کاهش زمان موثر سفر، کاهش آلایندگی محیط زیست، کاهش سفرهای غیرضروری و ارتقای سطح ایمنی جای تردیدی را در به کار گیری این سیستم ها نگذاشته است. سیستم های حمل و نقل هوشمند را همچنین می توان به حمل و نقل جاده ای راه آهن، هوایی و دریایی تعمیم داد.
سیستم های حمل و نقل هوشمند کاربردهای متفاوتی را در زمینه های مختلف حمل و نقل خواهد داشت. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.سیستم های کنترل تطبیقی یا هوشمند چراغ های راهنمایی تقاطع ها به گونه ای عمل می کنند که حداقل تاخیرها و توقف ها و حداکثر گذردهی و ایمنی را در تقاطع ها ایجاد شود.
2.سیستم های هماهنگ یا مرکزی کنترل ترافیک؛ با ایجاد این سیستم بین عملکرد چراغ های راهنمایی تقاطع های مجاور و تولید موج سبز تاخیرها به کمترین میزان خود می رسد همچنین این امکان را به مرکز کنترل ترافیک می دهد که بر عملکرد کلیه چراغ های راهنمایی و وضعیت ترافیک شهر نظارت داشته باشد.
3.سیستم های کنترل و هدایت ناوگان عمومی؛ بااستفاده از این سیستم اطلاعات لحظه ای موقعیت مکانی و وضعیت تک تک اعضای ناوگان در مرکز کنترل جمع آوری می شود و به کمک نرم افزارهای مناسب پردازش شده و با برنامه ریزی بهتر برای ناوگان هدایت رانندگان و اطلاع رسانی به مسافران و کاربران فرستاده می شود.
4.سیستم هدایت و مدیریت پارکینگ؛ جمع آوری اطلاعات لحظه ای مربوط به ظرفیت پاركینگ ها و هدایت رانندگان به سمت پاركینگ های دارای ظرفیت خالی و نیز اعمال نرخ های متفاوت برای پاركینگ های حاشیه ای در طول شبانه روز از ابزارهایی هستند كه به بهره برداری بهینه از ظرفیت پاركینگ های موجود كمك می كنند.
از سایر كاربردهای ITS می توان به موارد زیر نیز اشاره كرد: مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیك و روان سازی حركت، مدیریت و كنترل حوادث، مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی،مدیریت اخذ الكترونیكی عوارض، هزینه پاركینگ، خرید و رزرواسیون بلیت، مانیتورینگ و كنترل حمل و نقل سنگین، مدیریت و ناوبری پیشرفته و مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و...
به نظر می رسد استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند از ضروریات عصر حاضر می باشد چرا که باازدیاد وسایل حمل و نقل شاهد معضلات عدیده ای در ترافیک هستیم بنابراین بهترین راه حل مناسب فراهم سازی زیرساخت ها و زمینه های ترویج سیستم های حمل و نقل هوشمند می باشد؛ تجربه نشان داده است پذیرش نوآوری های جدید همیشه با قبال عمومی روبرو ممی شود؛ ولی نباید فراموش کرد شتاب زدگی در رواج این تکنولوژی موجبات استفاده نادرست از آن در جامعه را فراهم نیاورد. همان گونه که مراحل مطالعه و راه اندازی سیستم های هوشمند حمل و نقل از سوی کارشناسان در دست اجرا می باشد باید به شناساندن این تکنولوژی از طریق وسایل ارتباط جمعی در جامعه توجه شود تا به تدریج که شهرها به این سیستم ها مجهز می شوند فرهنگ استفاده از آن نیز در جامعه به وجود آمده باشد.
منابع:
http://its.aut.ac.ir
/www.itsiran.com

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.