| کد خبر: 184426 |

کنترل سه‌مرحله‌ای آلایندگی خودروها

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شماره‌گذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل موتورسیکلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبک موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری زیست‌محیطی نشدند.

تین نیوز

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شماره‌گذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل موتورسیکلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبک موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری زیست‌محیطی نشدند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محمدمهدی میرزایی‌قمی با تاکید بر اینکه صدور مجوز آلایندگی برای شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌ها و نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی در زمان تولید از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اظهارکرد: به‌طور کلی شرایط آلایندگی یک وسیله نقلیه در سه مرحله کنترل می‌شود. مرحله اول این است که یک مدل خودرو، برای شروع تولید انبوه باید شرایط استاندارد را احراز و مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ کند که به آن گواهینامه تایید نوع (TA) گفته می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله دوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه مربوط به نظارت، در زمان تولید انبوه خودرو در خط تولید است که به‌صورت نمونه‌برداری تصادفی توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود. این مرحله تحت‌عنوان تطابق تولید (COP) مطرح است. مرحله سوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه نیز مربوط به زمانی است که خودرو تولید و شماره‌گذاری شده است و وارد چرخه ناوگان می‌شود. نظارت در این مرحله با استفاده از مکانیزم معاینه فنی صورت می‌گیرد و برای همه خودروها اجرا می‌شود البته این مرحله توسط نهادهای دیگر انجام شده و نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست صرفا نظارت بر مراکز معاینه فنی است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اهمیت کنترل وضعیت آلایندگی خودروها پیش از شماره‌گذاری تصریح کرد: بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ماده دو قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف شده است که مراحل اول و دوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه (فرآیندهای TA و COP) را به‌روزرسانی کند. در راستای اجرای ماده مذکور، سازمان حفاظت محیط‌زیست از ابتدای مهرماه سال ۹۷ نسبت به تشکیل «کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی» با حضور کارشناسان و متخصصان مربوطه اقدام کرده است.

به گفته میرزایی، تاکنون جلسات متعددی برای بررسی درخواست‌های مجوز خودروسازان، همچنین تدوین دستورالعمل‌های جدید جهت به‌روزرسانی فرآیندهای TA و COP تشکیل و دستورالعمل‌های جدید فرآیندهای TA و COP توسط اعضای کمیته تدوین و از سوی سازمان ابلاغ شده است که هر دو مورد در جهت شفاف‌سازی و بهبود فرآیندهای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.