| کد خبر: 179673 |

گزارش به شهروندان:

◄ حال هوای پاییز خوب بود؛ فکر زمستان باشیم

مقایسه نتایج گزارش‌های کیفیت هوای شهر تهران برای پاییز امسال نسبت به سه سال قبل از آن نشان می‌دهد که تغییرات کیفیت هوا و کاهش میزان آلاینده‌ها به‌مراتب بیشتر از تأثیر عوامل جوی بوده و سیاست‌های معطوف به کاهش آلایندگی خودروها به طرز ملموسی نتیجه داده است.

تین نیوز

مقایسه نتایج گزارش‌های کیفیت هوای شهر تهران برای پاییز امسال نسبت به سه سال قبل از آن نشان می‌دهد که تغییرات کیفیت هوا و کاهش میزان آلاینده‌ها به‌مراتب بیش‌تر از تأثیر عوامل جوی بوده و سیاست‌های معطوف به کاهش آلایندگی خودروها به طرز ملموسی نتیجه داده است.

به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از روابط‌عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، پاییز ۱۳۹۷ در شرایطی سپری شد که در هیچ روزی از ۹۰ روز پاییز، شاخص کیفیت هوا به ۱۵۰ نرسید و هوا «ناسالم» نشد. این در حالی است که در پاییز سال قبل تهران ۴ روز ناسالم و در سال قبل از آن ۵ روز ناسالم را از سر گذرانده بود.

جدول ۱- حال هوای پاییز، به روایت شاخص کیفیت هوای شهر تهران

تعداد روزها در پاییز

پاک

سالم

ناسالم برای گروه‌های حساس

ناسالم

۱۳۹۴

۴

۵۳

۳۲

۱

۱۳۹۵

۴

۵۶

۲۵

۵

۱۳۹۶

۳

۴۴

۳۹

۴

۱۳۹۷

۷

۶۸

۱۵

۰

 

اگرچه بخشی از این تغییرات ناشی از عوامل جوی است، اما مقایسه روزهای بارانی امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که تغییرات جوی همه ماجرا نیست. در پاییز سال گذشته، تعداد روزهای آلوده (با شاخص بالاتر از ۱۰۰) ۴۴ روز بود که امسال به ۱۵ روز رسیده؛ یعنی ۲۶ روز از روزهای آلوده به‌روزهای پاک و سالم تبدیل‌شده است. حال‌آنکه تعداد روزهای بارانی در پاییز امسال ۱۶ روز بیشتر از پاییز سال قبل بوده است. این مقایسه نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوا قابل‌تقلیل به تأثیر عوامل جوی نیست و تلاش‌های صورت گرفته برای کنترل آلایندگی خودروها نیز اثر قابل‌توجهی داشته است.

از ابتدای مهرماه امسال، طبق بخشنامه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، تردد اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در تهران ممنوع شد. همچنین از ابتدای آبان ماه، اعلام شد که تردد خودروهای شخصی فاقد معاینه فنی نیز در تمام سطح شهر به‌طور شبانه‌روزی تحت کنترل دوربین‌ها قرار می‌گیرد. باآنکه پلیس راهور اعمال قانون در مورد خودروهای متخلف را بیش از یک ماه به تأخیر انداخت، اما افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی نشان داد که عموم شهروندان همراهی شایسته‌ای باسیاست‌های ناظر به کنترل آلودگی هوای شهردارند.

بااین‌حال کارشناسان معتقدند این اقدامات کافی نیست و برای حل ریشه‌ای مسئله آلودگی هوای تهران، علاوه بر کنترل شدیدتر آلایندگی خودروهای سنگین و سبک و محدود کردن استفاده از خودروهای شخصی، باید سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل نقل و عمومی و توسعه زیرساخت‌های مترو انجام شود؛ امری که نیازمند تخصیص بودجه‌های دولتی و نیز جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.