| کد خبر: 179844 |

◄ عامل نادیده گرفته شده در حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان

چرا تا این اندازه از سرویس مدارس استفاده می‌کنیم و دانش‌آموزان خود را در معرض خطر سوانح می‌گذاریم؟ چرا باید حمل‌ونقل دانش‌آموزی و دانشجویی داشته باشیم و بعد بگوییم اتوبوس‌ها کهنه است و تقصیر فرسودگی ناوگان است؟ ایا خرید اتوبوس دومیلیاردی برای انتقال دانشجویان و دانش‌آموزان اصلاً اقتصادی است؟

تین نیوز

محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها در خصوص حادثه رخ داده برای  دانشجویان واحد علوم تحقیقات به خبرنگار تین‌نیوز گفت: چرا ما تا این اندازه از سرویس مدارس استفاده می‌کنیم و دانش‌آموزان خود را در معرض خطر سوانح قرار می‌دهیم؟

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این جوانان اضافه‌کرد: فوت این دانشجویان حادثه غم‌انگیزی است که دل هر شهروندی را به درد می‌آورد و نمونه‌ای از حوادثی است که اخیراً در حال تکرار است و دردناک‌تر آن است که متأسفانه حساسیت‌ها نسبت به آن کاهش‌یافته است.

بخارایی گفت: اینکه به ایمنی به‌عنوان یک شاخص اصلی حمل‌ونقل بپردازیم جدی گرفته نمی‌شود؛ بدون اینکه قضاوتی در خصوص علت حادثه داشته باشم معتقدم اینکه سفرهای درون‌شهری برای انتقال دانشجو و دانش‌آموز داشته باشیم، اشتباه است. این دانشجویان مجبور بودند مسافتی را درشیب تند و در سرما و یخبندان با اتوبوس آن‌هم در شرایطی که ایمنی محور بسیار پایین است؛ طی کنند.

او گفت: اصلاً این سؤال پیش می‌آید که چرا باید کلاس‌ها و دانشگاه‌ها را بالای تپه بسازند؟ مگر قرار است آنجا مرکز تحقیقاتی باشد؟یا کوهنوردی انجام شود؟ ساخت مراکز  آموزشی در چنین مکان‌هایی نشان می‌دهد ایمنی برای طراحان و سیاست‌گذاران مهم نیست.

بخارایی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته که شاهد کاهش آمار تصادفات هستیم  فاصله مدارس و مراکز آموزشی تا محله‌های سکونت حداکثر 10 دقیقه است و دانش‌آموز و دانشجو می‌تواند به‌راحتی محل خانه تا مدرسه را  پیاده طی کند.

وی ادامه داد: چرا تا این اندازه از سرویس مدارس استفاده می‌کنیم و دانش‌آموزان خود را در معرض خطر سوانح می‌گذاریم؟ چرا باید حمل‌ونقل دانش‌آموزی و دانشجویی داشته باشیم و بعد بگوییم اتوبوس‌ها کهنه است و تقصیر فرسودگی ناوگان است؟ ایا خرید اتوبوس دومیلیاردی برای انتقال دانشجویان و دانش‌آموزان اصلاً اقتصادی است؟

او گفت: باید از ابتدای ساخت‌وساز موضوع حمل‌ونقل و خطرات و ضریب خطرپذیری را ببینیم  باید از این حوادث عبرت بگیریم و تمرکز را برای ارتقای همه‌جانبه فرهنگ ایمنی بالا ببریم.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها گفت: کسانی که طراحی مسیرها و طراحی موسسه‌های آموزشی را انجام می‌دهندباید ایمنی در حمل‌ونقل را مد نظر داشته و در طراحی  دسترسی‌ها ایمنی را مدنظر قرار دهند..

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.