| کد خبر: 179817 |

◄ واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات چگونه به وقوع پیوست؟

مهماندار با بیان این‌که حدود دو سوم اتوبوس یعنی از ابتدا تا انتهای اتوبوس کاملا در برخورد با دیواره بتنی تخریب شده و از بین رفته است خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که برخورد با پایه بتنی در تشدید خسارات این حادثه موثر بوده است.

تین نیوز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه اتوبوس حادثه دیده در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد متعلق به شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با همین دانشگاه بوده است تاکید کرد: برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسئولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است.

سردار محمدرضا مهماندار در حاشیه حضور در محل تصادف مرگبار اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با تین‌نیوز، درباره این حادثه گفت: علت این حادثه تاکنون مشخص نشده و کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در در حال انجام اقدامات کارشناسی برای یافتن علت این حادثه هستند.

وی با بیان این‌که این حادثه در معابر داخلی دانشگاه رخ داده است خاطرنشان کرد: برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسئولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به جزئیات وقوع این حادثه اظهار کرد: اتوبوس در حال حرکت مسیر سرپایینی بوده که در  یکی از پیچ‌ها از مسیر خارج شده است و حدود ۹۰ متر وارد فضای سبز و پس از برخورد با یک پایه بتنی اتاق آن تخریب و متوقف شده است.

مهماندار با بیان اینکه حدود دو سوم اتوبوس یعنی از ابتدا تا انتهای اتوبوس کاملاً در برخورد با دیواره بتنی تخریب شده و از بین رفته است خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که برخورد با پایه بتنی در تشدید خسارات این حادثه موثر بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه اتوبوس حادثه دیده نیز متعلق به شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با خود دانشگاه بوده است گفت: وظیفه تامین امنیت در معابر داخلی برعهده خود همان نهادها است اما اگر از پلیس کمک بخواهند یا درخواست مشاوره داشته باشند ما از آنها دریغ نخواهیم کرد و تمام توان خود را برای این امر انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه آیا این نقطه حادثه خیز بوده یا خیر؟ اظهار کرد: تمامی موارد از سوی پلیس در دست بررسی است و گزارش آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و بنا به گفته دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات روز گذشته نیز حادثه‌ای مشابه این اتفاق با بریده شدن ترمز اتوبوس حامل دانشجویان رخ می‌دهد که با تبحر راننده حادثه ختم به خیر می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، به دلیل شیب زیاد دانشگاه علوم تحقیقات تصمیم مسئولان وقت در سال‌های اوایل دهه هشتاد بر ساخت تله‌کابین برای جابه‌جایی مصمم می‌شود و سازه‌هایی نیز به این منظور در جای جای این دانشگاه ساخته می‌شود اما به هر دلیلی که بر همگان در مصاحبه میدانی پوشیده بود، این مد حمل‌ونقلی در این دانشگاه راه‌اندازی نشده و بودجه آن نیز مشخص نمی‌شود در کجا و صرف چه کاری می‌شود.

متاسفانه، بار دیگر حادثه ای مرگبار یاد دانش مدیریت ایمنی را زنده کرد. اگر چه علت حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات هنوز روشن نشده، اما ضرورت دقت نظر نسبت به مسائل ایمنی به ویژه کاربست علم و دانش HSE را صد چندان کرد.

به گفته یکی از اساتید این دانشگاه اگر چه حسب وظیفه حرفه‌ای و رسالت اجتماعی، با همکاری تیمی از اساتید و دانشجویان، گزارشی تحت عنوان اولویت بندی نقاط حادثه خیز واحد علوم تحقیقات تهیه کردیم، که در آبان ماه امسال به معاونت محترم پژوهشی و مدیریت طرح‌های عمرانی واحد تقدیم گردید.

در این گزارش، ریسک‌های ایمنی سایت علوم تحقیقات شناسایی و بر مبنای احتمال و اثرات وقوع، ریسک‌ها ارزیابی، رتبه بندی و پیشنهادات اصلاحی ارائه و در قالب نقشه واحد پیاده سازی شدند‌. اگر چه مثل همیشه کمبود اعتبارات عاملی برای عدم امکان اجرای سریع چنین راهکارهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز دانشجویان ورودی سال‌های گذشته این دانشگاه امروز در حاشیه این حادثه می‌گفتند: که نقطه‌ای که امروز جان چند تن از دانشجویان را گرفت، سال‌ها است بلای جان کسانی است که به این دانشگاه امد و شد می‌کنند و ناگزیر از اتوبوس‌هایی استفاده می‌کنند که اکثر آن‌ها بیش از 15 سال از عمرشان می‌گذرد.

به گفته این دانشجویان، این نقطه از شیبب بسیار تندی برخوردار است که حتی عابر پیاده نیز به سختی خود را بر روی آن کنترل می‌کند چه رسد به اتوبوسی که گفته شده از سرعت بالایی در حرکت برخوردار بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.