| کد خبر: 105372 |

گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره آلودگی هوا

آلودگی هوا، سالانه چند نفر را در ایران و جهان می‌کشد؟

هفته‌نامه حمل ونقل|

بانک جهانی، چندی پیش گزارش منتشر کرد که در آن از مرگ سالانه ۵,۵ میلیون نفر به خاطر آلودگی هوا در سرتاسر جهان خبر داده بود. براساس این گزارش، آلودگی هوا، چهارمین علت مرگ‌ زودرس در جهان معرفی شده که سهم قابل توجهی هم در ایران دارد.

مطابق با این گزارش، مرگ‌ ناشی از آلودگی هوا در ایران از ۱۷ هزار نفر در ‌سال ۱۹۹۰ به بیش از ۲۱ هزار  نفر در ‌سال ۲۰۱۳ افزایش یافته که خسارت هنگفتی به اقتصاد کشورها وارد می‌کند. چین هرساله باید رقمی معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای آلودگی هوا هزینه کند و این امر در ایران نیز معادل ۲,۳ ‌درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است.

نشریه گاردین نیز به تازگی به نقل از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که چین پرتلفات‌ترین کشور جهان از نظر آلودگی هوا در فضاهای باز محسوب می‌شود. پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود ذرات معلق هوا که عمدتا در نتیجه فرآیند احتراق سوخت در اتومبیل‌ها، نیروگاه‌های برق و دیگر منابع آلاینده تولید می‌شوند عامل مرگ سالانه بیش از سه میلیون نفر در جهان است.

اما اکنون سازمان بهداشت جهانی، تعداد قربانیان آلودگی هوا را تا ۵,۵ میلیون نفر در سال اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، سه کشور چین، هند و روسیه بیشترین قربانیان ناشی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که از مجموع قربانیان آلودگی هوا فقط یک میلیون نفر هر ساله در چین، ۶۰۰ هزار نفر در هند و ۱۴۰ هزار نفر در روسیه جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین کشورهای جزایر کوچک اقیانوس آرام شامل برونئی، فیجی، وانواتو و دارالسلام کمترین تلفات ناشی از آلودگی هوا را دارند. در مطالعه سازمان بهداشت جهانی اطلاعات مربوط به ۱۸۴ کشور جهان جمع‌آوری شده و ایران نیز با ۲۶ هزار و ۲۶۷ نفر مرگ مرتبط با آلودگی هوا در سال ۲۰۱۲ شانزدهمین کشور جهان از نظر آلودگی هوا معرفی شده است. این مطالعه نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، هر ساله ۳۴ نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند.
لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.