بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

جزئیات اتوبوس های خریداری شده از خودروسازان داخلی

سخنگوی شهرداری تهران درباره جزئیات اتوبوس های خریداری شده از خودروسازان داخلی، افزود: ۱۰۰۰ دستگاه از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از سبلان خودرو، ۵۰۰ دستگاه از خودروسازی اسنا و ۴۰ عدد وَن ویژه توان یابان از پارسیان موتور. هم چنین قرارداد با ایران خودرو دیزل نیز از محل قرارداد وزارت کشور در حال انجام است.

جزئیات اتوبوس های خریداری شده از خودروسازان داخلی
تین نیوز |

سخنگوی شهرداری تهران درباره جزئیات اتوبوس های خریداری شده از خودروسازان داخلی، افزود: ۱۰۰۰ دستگاه از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از سبلان خودرو، ۵۰۰ دستگاه از خودروسازی اسنا و ۴۰ عدد وَن ویژه توان یابان از پارسیان موتور. هم چنین قرارداد با ایران خودرو دیزل نیز از محل قرارداد وزارت کشور در حال انجام است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عبدالمطهر محمدخانی درباره رویکرد مجموعه مدیریت شهری برای تأمین نیاز پایتخت به وسایل نقلیه انبوه بر، بیان داشت: طبیعتاً اولویت نخست ما استفاده از توان و ظرفیت خودروسازان داخلی است. حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در حد شعار باقی نماند؛ بلکه بررسی کارنامه ۳۰ ماهه گذشته نشان می دهد مهم ترین رویکرد شهرداری تهران بوده است.

وی درباره جزئیات این حمایت ها، اظهار کرد: همان طور که می دانید شهر تهران به دست کم ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای تأمین حداقل های شهر نیازمند است. برای این منظور، مدیریت شهری ششم از نخستین روز فعالیت، برای تأمین اتوبوس های جدید با تقریباً همه خودروسازان معتبر داخلی وارد مذاکره شد. نتیجه، انعقاد قرارداد خرید بیش از ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان بود.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تا پیش از این عمده خطوط اتوبوس سازی های ایرانی عملاً راکد و از کار افتاده بود، اضافه کرد: انعقاد این قراردادها با تولیدکننده های مختلف داخلی، عملاً چرخ های تولید را به حرکت درآورده و فرصت های جدید شغلی را برای کارگران محترم هم وطن فراهم کرد.

محمدخانی درباره جزئیات اتوبوس های خریداری شده از خودروسازان داخلی، افزود: ۱۰۰۰ دستگاه از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از سبلان خودرو، ۵۰۰ دستگاه از خودروسازی اسنا و ۴۰ عدد وَن ویژه توان یابان از پارسیان موتور. هم چنین قرارداد با ایران خودرو دیزل نیز از محل قرارداد وزارت کشور در حال انجام است.

وی با بیان آنکه به نظر می رسد تقریباً خودروساز معتبر ایرانیِ دیگری که توان تولید صنعتی داشته باشد، وجود ندارد که شهرداری با آن قرارداد امضا نکرده باشد، تصریح کرد: البته مهم تر از حمایت از تولید ملی، حراست منابع بیت المال و رسیدگی به نیازهای مردم است. در همین راستا، دو قرارداد ۲۵۰ دستگاهی که با دو شرکت خودروساز دیگر منعقد شده بود، بدلیل ناتوانی تولیدکننده، به سرانجام نرسید. شهرداری در حال اقدام قضایی برای جبران ضرر و زیان بیت المال است.

سخنگوی شهرداری تهران در تشریح مدل قراردادی با خودروسازی های داخلی نیز، گفت: ۲۵درصد این قراردادها بنا به تفاهم صورت گرفته به صورت نقد پرداخت شده است. ۲۵درصد دیگر به صورت غیرنقد و املاک تسویه خواهد شد. هم چنین برای تسویه ۵۰درصد دیگر رقم قرارداد، خودروسازی با ضمانت شهرداری، به بانک معرفی شده و تسهیلات دریافت می کند. بازپرداخت اقساط این تسهیلات نیز با ما است.

محمدخانی با تأکید بر اینکه حمایت واقعی از تولید داخل با شعار دادن متفاوت است، اظهار داشت: شهرداری تهران به طور واقعی پای تولید ملی ایستاد. علیرغم آنکه در رسانه ها بخاطر ترافیک و آلودگی هوا زیر فشار بود و با وجود سرعت بسیار پایین تولیدکنندگان در تحویل اتوبوس، به قرارداد پای بند ماند. همین حالا بعد از گذشت یک سال از عقد قرارداد به طور مثال خودروسازی عقاب کمتر از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از ۱۰۰۰ دستگاه خریداری شده، تحویل داده است.

وی افزود: تازه خودروسازی عقاب یکی از مجموعه های خوشنام و خوش قول ایرانی است. سبلان خودرو پس از یک سال کمتر از ۳۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه تحویل داده، اسنا کمتر از ۱۰۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه و پارسیان موتور هم تنها ۱۰ عدد ون فیات تحویل شهرداری داده است. با این همه شهرداری تهران با تزریق اعتبارات نقدی و کارسازی تسهیلات بانکی، بدنبال ایجاد تحرک در بدنه خودروسازی کشور است.

سخنگوی شهرداری تهران درباره خرید اتوبوس های برقی هم بیان داشت: برای برقی سازی ناوگان عمومی هم اولویت نخست ما تولیدکنندگان ایرانی بود. با این همه هیچ خودروسازی که بتواند به صورت صنعتی در مقیاس انبوه، اتوبوس برقی تولید کند، در کشور وجود نداشت. اگرچه مجموعه مدیریت شهری باز هم با هدف حمایت از تولید ملی، با خودروسازی شتاب (وابسته به مپنا) برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بست.

محمدخانی با یادآوری آنکه مجموعه شتاب تا این لحظه هیچ اتوبوس برقی به ما تحویل نداده، اضافه کرد: در بهترین حالت دوستان اعلام کردند تا پایان امسال می توانند در حد چند دستگاه تولید کنند! همان طور که روشن است امکان گره زدن نیاز فوری پایتخت به اتوبوس های برقی به تولیدکنندگان داخلی وجود نداشت. برای همین شهرداری تهران بامجوز وزارت صمت، به سراغ واردات مستقیم از چین رفت.

وی با اشاره به آنکه واردات اتوبوس از چین کاملاً مسبوق به سابقه است، بیان داشت: همین اتوبوس های دوکابین که در خطوط بی آرتی مشغول فعالیتند در سنوات گذشته از شرکت king long چین خریداری شده اند. با این همه در این دوره مدیریتی، باتوجه به توان تولید داخل، شهرداری مطلقاً به دنبال خرید «اتوبوس های دیزل» از خارج نرفت. بلکه تنها برای واردات اتوبوس های برقی اقدام کرد.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهری تنها برای تأمین اتوبوس های برقی (نه دیزل) بدنبال واردات از چین است، اضافه کرد: در سفر شهردار محترم تهران به چین، قرارداد خرید و واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به قیمت هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو (باهزینه باربری، تحویل بندرعباس) نهایی شد. پس از تأیید مراجع ذی صلاح در کشور، بانک مرکزی هم برای تخصیص ارز موردنیاز این قرارداد اعلام آمادگی کرد.

محمدخانی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با ورود این ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان عمومی پایتخت (۲۵۰۰ دستگاه از منابع داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه برقی از چین)، روح تازه ای به شبکه حمل ونقل شهرمان تهران دمیده شده و موجبات کنترل آلودگی هوا، کاهش ترافیک و جلب رضایت شهروندان فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.