| کد خبر: 183121 |

لزوم انسجام بیش‌تر دو حوزه ترافیکی و شهرسازی

بیش از گذشته نیازمند انسجام در این دو حوزه هستیم و امیدواریم با مدهای ترکیبی حمل‌ونقل که سرعت متوسط بالاتری دارند، حجم مسافر بیشتری را جابجا می‌کنند و عارضه کمتری به شهر وارد می‌کنند را مورد استفاده قرار دهیم.

تین نیوز

شهردار تهران در همایش راه‌های تحقق TOD، از لزوم انسجام بیش‌تر دو حوزه ترافیکی و شهرسازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پیروز حناچی در همایش راه‌های تحقق TOD در شهر تهران با اشاره به وضعیت روزهای هوای پاک در پایتخت که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در روزهای جمعه که فعالیت‌های شغلی کاهش می‌یابد شاهد آلودگی هوا هستیم که این نشان می‌دهد مجموعه سیاست‌ها در یک امتداد حرکت نمی‌کند و این مسئله نشان می‌دهد که گپ‌هایی وجود دارد هم‌چون معاینه فنی خودروهای سنگین که باید دقت بیش‌تری در آن شود.

به گفته حناچی، اولویت در شهرها با پیاده‌ها است و ما باید با اقدامات‌مان این پیام را در شهر منتشر کنیم و در دنیا راه‌های مختلفی پیشنهاد شده است. همچون اجرایی کردن خیابان کامل که جای سوال است با توجه به این‌که خیابان‌های تهران شکل گرفته است به چه میزان تحقق خیابان کامل محقق می‌شود؟ البته چاره دیگری نیست و باید به این سمت حرکت کنیم.

به گفته شهردار تهران، این‌که زمانی که در شورای عالی معماری و شهرسازی بودم در شورای شهر دوم مباحثی مطرح شد مبنی بر محدودیت شماره گذاری خودروها در تهران که در آن زمان یکی از مدیران حمل‌ونقل پاریس میهمان تهران بود و در جلسات در مورد مسائل مختلف ترافیکی صحبت شد آنها سوال شد که آیا می‌توان مانع عدم پلاک گذاری خودروها شد؟ و آنها جواب دادند که در شهر پاریس آن زمان 13 میلیون خودرو پلاک شده و مگر می‌شود جلوی تولید را گرفت.

حناچی با اشاره به  استفاده مدیران شهر پاریس از جمله نقره داغ در برخورد با رانندگان خودروهای شخصی، گفت: این مدیر عنوان کرد که ما افرادی را که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند نقره داغ می‌کنیم چرا که از مسیرهای اصلی تردد کم کرده و آن را به مسیر پیاده رو اضافه می‌کنیم و کسانی که می‌خواهند از خودروی شخصی به جای حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند می‌توانند در ترافیک بمانند و تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی را مشاهده کنند.

وی بهع این موضوع پرداخت که، ما در تهران باید بیش از گذشته انسجام دو حوزه ترافیک و شهرسازی را ایجاد کنیم، گفت: بیش از گذشته نیازمند انسجام در این دو حوزه هستیم و امیدواریم با مدهای ترکیبی حمل‌ونقل که سرعت متوسط بالاتری دارند، حجم مسافر بیشتری را جابجا می‌کنند و عارضه کمتری به شهر وارد می‌کنند را مورد استفاده قرار دهیم.

شهردار تهران با اشاره به این‌که در توسعه قلمرو عمومی در شهر، امکان دسترسی افراد بسیار مهم است، افزود: به عنوان مثال می‌توان به تپه‌های عباس آباد اشاره کرد که ایستگاه مترو را در نزدیکی دارد و امکان دسترسی مردم به این تپه‌ها زیاد است. هر چند که معتقدیم توسعه امنیت آن هم امنیت شهری و نه صرفاً پلیسی می‌تواند موجب گسترش قلمرو عمومی در شهر شود.

وی با بیان این‌که باید از عناصر هویتی برای بالا بردن کیفیت قلمرو عمومی استفاده کرد، افزود: باید مأموریت جدید برای توسعه قلمرو عمومی تدوین کنیم. هر چند که در کشور ما به دلیل مسائل مذهبی محدودیت‌هایی است اما می‌توانیم عملکردهای قابل انطباق در محلات ایجاد کنیم و به جای تخریب به فکر بازسازی و احیای محلات باشیم.

حناچی با تاکید بر این نکته که، امید است با زمینه‌های علمی موجود در TOD و بودجه سال آینده امکان توسعه این مهم فراهم شود، افزود:  TOD مدل توسعه‌ای مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی است که بر اساس آن شهرسازی مبتنی بر توسعه ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی به خصوص مترو شکل می‌گیرد.

بر اساس مدل TOD خیابان کامل به خیابانی گفته می‌شود که چهار مدل حمل‌و‌نقلی اعم از حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه، پیاده رو و حمل‌ونقل شخصی در آن دیده شو. اما اولویت با عابران پیاده‌ و حمل‌ونقل عمومی خواهد بود که بر این اساس سهم بیشتری از خیابان به این دو مد اختصاص داده می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.