| کد خبر: 255757 |

◄ از فرودگاه جدید اهواز چه خبر؟

آیا میدان نفتی اهواز باعث جابجایی فرودگاه شهید سلیمانی اهواز می شود؟

تین نیوز

آیا میدان نفتی اهواز باعث جابجایی فرودگاه شهید سلیمانی اهواز می شود؟

به گزارش تین نیوز، چند سالی است که جابجایی فرودگاه بین المللی اهواز به علت قرارگیری بر روی میدان نفتی اهواز در میان مسئولین عالی رتبه صنعت نفت، وزارت راه و شهرسازی و همچنین استانداری خوزستان مطرح شده است. 

آشنایی با فرودگاه بین المللی اهواز

فرودگاه بین المللی اهواز با نام فرودگاه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در شمال شرق کلانشهر اهواز و در فاصله 4 کیلومتری رودخانه کارون قرار دارد. بعد از حمله رژیم بعث عراق به خوزستان و تخلیه کامل بندر آبادان، فرودگاه این شهر برای همیشه از رونق افتاد و در طول سه دهه بعد از پایان جنگ رفته رفته جای خود را به فرودگاه بین المللی اهواز داد. لازم به ذکر است که پیش از انقلاب، فرودگاه آبادان دومین فرودگاه پر تردد کشور پس از فرودگاه بین المللی آبادان بود، تاجایی که پروازهای اروپایی نیز از این فرودگاه برقرار می شد.

توسعه فرودگاه اهواز در طول سال های اخیر به انجام رسیده و اکنون این فرودگاه هاب اصلی جابجایی مسافر هوایی در استان خوزستان و هاب دوم هوایی جنوب غرب کشور بعد از فرودگاه شیراز به حساب می آید. نظر به افزایش جمعیت اهواز در طول سال های پس از جنگ و تبدیل شدن این شهر به قطب اول اقتصادی استان خوزستان، فرودگاه اهواز به تمامی شهرهای بزرگ کشور پرواز دارد، به طوری که بسیاری از متخصصان، صنعتگران و همچنین کارگران شاغل در صنایع نفت و گاز برای کار در خوزستان و یا امورات دیگر از طریق فرودگاه اهواز وارد این خطه از ایران می شوند.

جابجایی فرودگاه اهواز به دلیل قرارگیری روی یک مخزن بزرگ نفتی

میدان نفتی اهواز در حال حاضر بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از 10 میدان نفتی در جهان است که بخشی از آن در محدوده فرودگاه اهواز واقع شده است. در سال 1396 خبری در رسانه ها منتشر شد که توجهات ویژه ای را نسبت به فرودگاه اهواز جلب کرد: کشف میدان بزرگ نفتی در فرودگاه بین المللی اهواز. به محض پخش این خبر، ماجرای انتقال فرودگاه فعلی و ساخت فرودگاه جدید خارج از محدوده شهری مطرح شد که البته تا به امروز اخبار مثبتی در این رابطه شنیده نمی شود. 

اهواز نه تنها خود به علت جمعیت زیادش توجیه پذیری نسبی برای برقراری پرواز دارد، به دلیل وجود مراکز بزرگ صنعتی همچون پالایشگاه ها، کارخانه فولاد و صنایع نیشکر، این استان از تمام کشور مراجعین مکرری دارد. جلگه حاصلخیز خوزستان به عنوان قطب اول صنعت نفت مملکت، قطب اول تولید نیشکر و بزرگترین تولید کننده گندم در کشور ریزشگاه پر آب ترین رودخانه ایران (کارون) بوده و از این رو جایگاه بسیار مهمی در اقتصاد کلان کشور دارد. هر چند که در طول دهه های گذشته چندین فرودگاه فاقد توجیه اقتصادی در ایران احداث شده اند، اما نباید فراموش کرد که مناطقی در کشور هستند که به سبب موقعیت های ویژه و حساس جغرافیایی و همچنین آینده توان بالقوه اقتصادی آن منطقه، احداث فرودگاه توجیه پذیر نیز خواهد بود، مانند منطقه آزاد چابهار.

علی رغم اظهار نظرهای مکرر مسئولین در طول سال های اخیر در اهمیت احداث فرودگاه جدید اهواز، همچنان اخبار امید بخشی از مسئولین ذی ربط چه در استانداری خوزستان و چه در شرکت توسعه زیرساخت به گوش نمی رسد. سال 1395 بود که در ایام خوش پسابرجام مسئولان وقت راه و شهرسازی از سرمایه گذاری فرانسوی ها در فرودگاه جدید اهواز خبر دادند. به گزارش کجارو در تاریخ 4 شهریور 1395، منوچهر رحمانی مدیرکل اداره راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای احداث فرودگاه جدید اهواز، گفت: پیگیری های کشوری و استانی احداث این پروژه انجام گرفته و تنها گره موجود برای احداث فرودگاه جدید بحث سرمایه گذاری است که امیدواریم این مسئله نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی هر چه سریع تر حل شود. 

 در تاریخ 1395، ایرنا گزارش داد که فرودگاه جدید اهواز با سرمایه گزاری 300 میلیون یورویی و در مدت 6 سال احداث خواهد شد. به گزارش ایرنا، مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان با اشاره به اینکه ساخت فرودگاه جدید اهواز بیش از 6 سال زمان خواهد برد گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای ساخت این فرودگاه بالغ بر 300 میلیون یورو است. اکنون، 5 سال پس از پخش آن خبر، نه تنها خبری از فرودگاه جدید اهواز نیست، بلکه فرودگاه فعلی نیز همچنان در حال توسعه و رسیدگی است.

مهر ماه 1399، مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور آب پاکی را روی دست همه ریخت. مدیر عامل وقت شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور با عبارت "انتقال فرودگاه اهواز در دستور کار نیست"، خیال همه را راحت کرد که فرودگاه جدید اهواز احداث نخواهد شد. در این رابطه ایمنا گزارش داد: مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور با اشاره به مخازن نفتی موجود در اراضی فرودگاه اهواز و احتمال جابه جایی این فرودگاه به مکانی دیگر، اظهار کرد که فعلاً این طرح در دستور کار نیست.

از طرف دیگر، آذر ماه 1399 بود که استاندار وقت خوزستان دلیل اجرا نشدن این پروژه را تحریم ها عنوان کرد. به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان با بیان اینکه اهواز نیاز به یک فرودگاه جدید متناسب با شرایط مسافری امروز دارد، گفت: برای ساخت فرودگاه جدید اهواز زمین اختصاص داده شده اما به دلیل تحریم ها روند احداث آن متوقف شده است. نظر به مشکلات اقتصادی کشور در چند سال اخیر و همچنین اخبار واصله ناامید کننده از مسئولین ذی ربط، بعید به نظر می رسد که هم و غمی برای احداث فرودگاه جدید اهواز وجود داشته باشد. 

جغرافیای خوزستان

استان خوزستان به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور از شمال و شرق توسط کوهستان های زاگرس احاطه شده است. از طرف دیگر این استان از جنوب به خلیج فارس و از غرب نیز با عراق مرز زمینی دارد. این موقعیت جغرافیایی خاص، دسترسی خوزستان را به سایر استان ها و علی الخصوص مناطق پرجمعیت کشور زمانبر کرده است.

هر چند که ماجرای قرارگیری فرودگاه بین المللی اهواز بر روی مخزن نفتی دلیل موجهی برای احداث فرودگاه جدید اهواز است، اما فراموش نشود که خوزستان با جمعیت تقریبی 5 میلیونی و جایگاه ویژه و حساس اقتصادی در کشور نیاز مبرمی به یک ایستگاه هوایی مدرن داشته تا علاوه بر ایجاد دسترسی مناسب اهواز با تمامی شهرهای کشور، زمینه برقراری پروازهای بین المللی منطقه ای و دوربرد را برای مردم این استان فراهم کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.