◄ دو فرودگاه در 10 کیلومتری یکدیگر!
یک کارشناس حمل و نقل اجرای پروژه های نیمه تمام را از جمله موضوعاتی دانست که همواره از سوی دولت ها به عنوان یک دغدغه بزرگ یاد شده است.
یک کارشناس حمل و نقل اجرای پروژه های نیمه تمام را از جمله موضوعاتی دانست که همواره از سوی دولت ها به عنوان یک دغدغه بزرگ یاد شده است.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس که نامش محفوظ است، گفت: درباره میزان پروژه های نیمه تمام در سطح کشور، گزارشات مختلفی ارایه شده که براساس برخی گزارشات بیش از 800 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد که حدود ۶ هزار طرح ملی و ۸۷ هزار طرح استانی هستند.
وی افزود: بدون شک ناکارآمدی سازمان مدیریت اجرایی طرح های عمرانی کشور چه در طرف دستگاه های اجرایی و چه در طرف مشاوران و سازمان های پیمانکاری یکی از عوامل انکارناپذیر در تولید و تکثیر طرح های عمرانی نیمه تمام به شمار می رود.
بیشتر بخوانید:
وجود 80 هزار طرح عمرانی نیمه تمام استانی؛ لزوم غربالگری طرح ها
وی ادامه داد: برخی کارشناسان، بسیاری از این پروژه های نیمه تمام عمرانی را با نام «پروژه های انتخاباتی» می شناسند. دلیل این نام گذاری هم این است که برخی نمایندگان مجلس در هنگام انتخابات و برای جمع آوری رای مردم با فشار و اعمال نفوذ و حتی گاهی بده و بستان های سیاسی، اقدام به گرفتن این پروژه ها برای حوزه های انتخاباتی خود می کنند.
این کارشناس به تین نیوز گفت: از آنجا که این پروژه ها بدون هیچ گونه مطالعات کارشناسی شده یا پیش بینی بودجه مورد نیاز به حوزه های انتخاباتی داده می شوند و صرفا کاربرد انتخاباتی دارند، بعد از اجرا و در نیمه راه یا حتی با پیشرفت های حداقلی رها و تبدیل به پروژه های نیمه تمام عمرانی می شوند.
وی عنوان کرد: جناح بعدی هم که بر سر کار می آید اولا به دلیل آن که این پروژه ها مربوط به دوره جناح رقیب بوده است و چه بسا به دلیل غیرکارشناسی بودن آنها، اقدام به پیگیری این پروژه های نیمه تمام عمرانی نکرده و سعی دارند تا پروژه های جدیدی را برای مطرح کردن خود، تعریف و اجرا کنند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می یابد.
او تاکید کرد: یکی از طرح های عمرانی پیش بینی شده در لایحه بودجه 1401 طرح مطالعه و احداث فرودگاه بناب (جنوب استان آذربایجان شرقی) است. بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر در آن منطقه فرودگاه سهند (مابین دو شهر مراغه و بناب با فاصله 10 کیلومتر از هم!) موجود و عملیاتی است که چند پرواز در هفته نیز در آن از مبدا و به مقصد تهران انجام می شود.
وی افزود: این فرودگاه با بهسازی ها و صرف هزینه، دارای امکانات هوانوردی، باند پرواز و تجهیزات زیرساختی مناسبی بوده و تنها با بار مالی به مراتب کمتر از احداث فرودگاه جدید در 10 کیلومتری آن و با تکمیل برخی پروژه های نیمه کاره آن نظیر تجهیز جایگاه نیمه تمام سوخت، می توان تعداد و مقاصد پروازی را در آن افزایش داد و حتی طرح توسعه تصویب شده آن را نیز اجرایی نمود.
این کارشناس افزود: نکته جالب توجه دیگر در این خصوص، طرح احداث فرودگاه جدید در موقعیت دورتر از مرکز جمعیتی بزرگ (شهر مراغه) می باشد که توجیه فنی و اقتصادی احداث آن را بسیار کمتر و شائبه سیاسی آن را تقویت میکند.
وی عنوان کرد: هر چند در این سالها به دلایل مختلف و تمرکز دولت بر تامین هزینه های جاری، بحث ها وطرح های عمرانی کشور رونق کافی نداشته است، اما در صورت رفع تحریم های ظالمانه و بازتر شدن دست دولت در تخصیص اعتبار به طرح های عمرانی، امید است لزوم توجه و دقت نظر در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا از ارتکاب اشتباهات و افزودن بر بار سنگین طرح های نیمه تمام قبلی جلوگیری گردد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.