| کد خبر: 240500 |

◄ دو فرودگاه در 10 کیلومتری یکدیگر!

یک کارشناس حمل و نقل اجرای پروژه‌ های نیمه‌ تمام را از جمله موضوعاتی دانست که همواره از سوی دولت‌ ها به عنوان یک دغدغه بزرگ یاد شده است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل اجرای پروژه‌ های نیمه‌ تمام را از جمله موضوعاتی دانست که همواره از سوی دولت‌ ها به عنوان یک دغدغه بزرگ یاد شده است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس که نامش محفوظ است، گفت: درباره میزان پروژه‌ های نیمه تمام در سطح کشور، گزارشات مختلفی ارایه شده که براساس برخی گزارشات بیش از 800 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد که حدود ۶ هزار طرح ملی و ۸۷ هزار طرح استانی هستند.

وی افزود: بدون شک ناکارآمدی سازمان مدیریت اجرایی طرح های عمرانی کشور چه در طرف دستگاه های اجرایی و چه در طرف مشاوران و سازمان های پیمانکاری یکی از عوامل انکارناپذیر در تولید و تکثیر طرح های عمرانی نیمه تمام به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

وجود 80 هزار طرح عمرانی نیمه تمام استانی؛ لزوم غربالگری طرح ها

وی ادامه داد: برخی کارشناسان، بسیاری از این پروژه های نیمه تمام عمرانی را با نام «پروژه های انتخاباتی» می شناسند. دلیل این نام گذاری هم این است که برخی نمایندگان مجلس در هنگام انتخابات و برای جمع آوری رای مردم با فشار و اعمال نفوذ و حتی گاهی بده و بستان های سیاسی، اقدام به گرفتن این پروژه ها برای حوزه های انتخاباتی خود می کنند.

این کارشناس به تین نیوز گفت: از آنجا که این پروژه ها بدون هیچ گونه مطالعات کارشناسی شده یا پیش بینی بودجه مورد نیاز به حوزه های انتخاباتی داده می شوند و صرفا کاربرد انتخاباتی دارند، بعد از اجرا و در نیمه راه یا حتی با پیشرفت های حداقلی رها و تبدیل به پروژه های نیمه تمام عمرانی می شوند.

وی عنوان کرد: جناح بعدی هم که بر سر کار می آید اولا به دلیل آن که این پروژه ها مربوط به دوره جناح رقیب بوده است و چه بسا به دلیل غیرکارشناسی بودن آنها، اقدام به پیگیری این پروژه های نیمه تمام عمرانی نکرده و سعی دارند تا پروژه های جدیدی را برای مطرح کردن خود، تعریف و اجرا کنند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می یابد.

او تاکید کرد: یکی از طرح های عمرانی پیش بینی شده در لایحه بودجه 1401 طرح مطالعه و احداث فرودگاه بناب (جنوب استان آذربایجان شرقی) است. بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر در آن منطقه فرودگاه سهند (مابین دو شهر مراغه و بناب با فاصله 10 کیلومتر از هم!) موجود و عملیاتی است که چند پرواز در هفته نیز در آن از مبدا و به مقصد تهران انجام می شود.

وی افزود: این فرودگاه با بهسازی ها و صرف هزینه، دارای امکانات هوانوردی، باند پرواز و تجهیزات زیرساختی مناسبی بوده و تنها با بار مالی به مراتب کمتر از احداث فرودگاه جدید در 10 کیلومتری آن و با تکمیل برخی پروژه های نیمه کاره آن نظیر تجهیز جایگاه نیمه تمام سوخت، می توان تعداد و مقاصد پروازی را در آن افزایش داد و حتی طرح توسعه تصویب شده آن را نیز اجرایی نمود.

این کارشناس افزود: نکته جالب توجه دیگر در این خصوص، طرح احداث فرودگاه جدید در موقعیت دورتر از مرکز جمعیتی بزرگ (شهر مراغه) می باشد که توجیه فنی و اقتصادی احداث آن را بسیار کمتر و شائبه سیاسی آن را تقویت میکند.

وی عنوان کرد: هر چند در این سال‌ها به دلایل مختلف و تمرکز دولت بر تامین هزینه‌ های جاری، بحث‌ ها وطرح های عمرانی کشور رونق کافی نداشته است، اما در صورت رفع تحریم های ظالمانه و بازتر شدن دست دولت در تخصیص اعتبار به طرح های عمرانی، امید است لزوم توجه و دقت نظر در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا از ارتکاب اشتباهات و افزودن بر بار سنگین طرح های نیمه تمام قبلی جلوگیری گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    این کارشناس اگر راجع به هوایی و فرودگاهی صحبت کرده خیلی کارشناس نیست چون طرح های نیمه تمام فرودگاهی دوران آقای باقریان تمام شد. مطالعات فرودگاه بناب هم سالها است در بودجه هست و اعتباری آن هرگز تخیص نگرفته و رقمش هم آنقدر کم است که قابل اجرا نیست و صرفا صوری است.
    آخر هم اولا موضوع بحث قدیمی است، ثانیا اصلا مطلب ارزشمندی ندارد که عنوان کارشناسی بگیرد و ثالثا این محترم پشت پرده چه چیز مهمی گفته که بابت تهدید ناشی از آن تین نیوز را وادار به پرده پوشی کرده؟!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس 0 0

      حقیقتا بعد از عزل آقای مهابادی و از هم پاشیده شدن تیم ایشان از جمله قهر و کناره گیری دکتر باقریان کلا شرکت فرودگاهها تعطیل و فقط سفره ای بزرگ پهن شده که همه در حال اطعام هستند. از کار هم در این چند سال خبری نبود و نیست. فقط دارایی های شرکت مجانی به این آن داده شد تا سفره پهن بماند.
      پس نگران نباشید. نفر جدید هم کاری ازش بر نمی آید. کشور هم جمع شوند فرودگاه بناب که هیچ یک طرح کوچک در فرودگاه های بزرگ هم نمیتواند اجرا شود.
      این الگوی بدبختی ایران است: کارهای بزرگ را به آدمهای کوچک بدهید.
      نتیجه اخلاقی: کار درست حرکت رانتخوران CIP است. ایلخان رو ببین چه زندگی به هم زده و باقریان و مهابادی را هم ببین. کدام برنده هستند؟ شاه زاده یا گدا؟

  • ناشناس 10 3

    این نماینده جدید بناب حتما به مردم ساده بناب قول فرودگاه عظیم الجثه داده که یه وقت از هول حلیم نیافتی تو دیگ اخه با این وضع اقتصادی و باین طرحهای نیمه تمام و با این کسری بودجه ان هم تو بناب که جز 4 خیابان ان هم هر چهار تا به بن بست میرسه چی داره که نیاز به فرودگاه داشته باشه اگه حسادت ندارنداز فرودگاه مراغه استفاده کنند والسلام

  • یعقوبی 3 7

    با سلام اولا چرا کارشناس محترم اسمش محفوظه ؟ چون کارشناس نیست . دوما اون فرودگاه که در خاک شهرستان بناب قرار دارد اصلا امکان توسعه ندارد از یک طرف جاده پرتردد و کابلهای فشار قوی و از یک طرف باغات و مزارع درجه یک و در حصار کلی موانع محدود شده است در حالی که فرودگاه جدید بناب با ۱۰۰۰ هکتار در بهترین موقعیت مکانی و بدون هیچ تهدیدی قرار دارد.

  • حسین شیرازی 0 4

    چنین چیزی در بودجه نیست. بهتر است کارشناس محترم سند و مدرک برای گفته های خود ارائه دهد.

  • محسن ک 9 0

    مشکلی که همیشه و همیشه این مملکت رو از توسعه و پیشرفتی که حقش بوده دور می‌کنه ، اول سوء مدیریت هست و دوم هزینه کردن منابع مالی در جایی که هیچ توجیه اقتصادی ندارد ،
    این فاجعه است که دو فرودگاه در فاصله ۱۰ کیلومتری باشه ، به امید روزی که این دو معضل در کشورمون نبینیم

  • ناشناس 1 1

    این ایراد متاسفانه به تین نیوز وارده!
    اگر مطلب ارزشمند و قابل دفاعی است چرا نام نویسنده نیامده!
    اگر مطلب چندان ارزشمندی نیست پس اصلا چرا منتشر میشه!!؟؟

    مطلب بیشتر حالت شبنامه داره تا یک مطلب عمیق و تحلیلی!