| کد خبر: 197089 |

دبیر کمیته توسعه هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاه‌ها؛

◄ اقتصاد هوایی با توسعه هوانوردی عمومی شکوفا می‌شود

بی‌توجهی به «هوانوردی عمومی» در دهه اخیر، صنعت هوایی را متحمل خسران عظیمی کرد به‌طوری‌که در سال‌های اخیر با ادغام برخی از شرکت‌های ایرتاکسی و ایرسرویس هوانوردی عمومی کنار گذاشته شد و صنعت حمل‌ونقل هوایی به سمت ایرلاین‌داری و ایجاد شرکت‌های بزرگ متمرکز و تنوع ارائه‌دهندگان خدمات هرروز در صنعت هوایی کمتر شد.

تین نیوز

بی‌توجهی به «هوانوردی عمومی» در دهه اخیر، صنعت هوایی را متحمل خسران عظیمی کرد به‌طوری‌که در سال‌های اخیر با ادغام برخی از شرکت‌های ایرتاکسی و ایرسرویس هوانوردی عمومی کنار گذاشته شد و صنعت حمل‌ونقل هوایی به سمت ایرلاین‌داری و ایجاد شرکت‌های بزرگ متمرکز و تنوع ارائه‌دهندگان خدمات هرروز در صنعت هوایی کمتر شد.

به گزارش تین نیوز، اما امروزه مسئولان صنعت هوانوردی به این نتیجه رسیده‌اند که حلقه مفقوده توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی گسترش و تقویت هوانوردی عمومی است؛ حدود ۴۰ درصد از ظرفیت فرودگاهی کشور خالی است. این سخن سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است که می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مشتریان این زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بلااستفاده فرودگاهی کشور، بهره‌برداران توسعه هوانوردی عمومی خواهند بود که شامل بیزینس جت‌ها، ایرتاکسی‌ها، هواپیماهای شخصی، پروازهای آموزشی، پروازهای خاص نظیر ایرآمبولانس‌ها و غیره می‌شود.»

در راستای همین موضوع بود که توافقنامه سه‌جانبه بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و سازمان هواپیمایی کشوری با راهبری معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی منعقد و کمیته توسعه هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاه‌ها تشکیل شد. در همین رابطه به سراغ رامین کاشف‌آذر، دبیر این کمیته رفتیم و از ضرورت‌های ایجاد این کمیته از او سؤال کردیم. 

ضرورت توسعه هوانوردی عمومی چرا در صنعت هوایی احساس شد؟

ما در سیستم صنعت حمل‌ونقل هوایی نمی‌توانیم تنها یک نوع فعالیت را در پی بگیریم و بگوییم که تنها شرکت‌های هواپیمایی اصلی و بزرگ می‌توانند در آن فعالیت کنند؛ این موضوع مانند این است که ما در سیستم حمل‌ و نقل عمومی شهری بگویم که تنها اتوبوس می‌تواند فعالیت کند و سایر وسایل نقلیه مانند مینی‌بوس، ون، مترو، خودرو شخصی و... امکان فعالیت ندارند و مردم تنها باید از اتوبوس برای جابه‌جایی شهری آن‌هم در زمان‌های تعریف‌شده استفاده کنند.

حضور به‌تنهایی ایرلاین‌های اصلی در صنعت حمل‌ و نقل هوایی یک اکوسیستم ناقصی را به وجود خواهد آورد. ما در صنعت حمل‌ و نقل هوایی نیازمند تنوع مختلف ارائه خدمات ازجمله شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، متوسط و کوچک هستیم که بتوانند در پیرامون صنعت از یکدیگر تغذیه کنند.

اکوسیستم حمل‌ونقل هوایی ما از منظر بهره‌برداران تنها یکسری هواپیما و ایرلاین‌های بزرگ هستند که برای زمان‌های مشخص برنامه‌ریزی شده‌اند؛ حال اگر کسی بخواهد و توانمندی این را داشته باشد که از هواپیمای شخصی استفاده کند تا خانواده‌اش را برای مثال از یزد به کیش ببرد و نمی‌خواهد در زمان‌های مشخصی که ایرلاین‌های بزرگ برای پرواز برنامه‌ریزی کرده‌اند استفاده کند این امکان برایش فراهم نیست از همین رو این اکوسیستم در ارائه خدمات نقص دارد.

به اعتقاد شما توسعه هوانوردی چه تأثیراتی اقتصادی در کشور خواهد گذاشت؟

توسعه هوانوردی می‌تواند اشتغال‌زایی ایجاد کند و از سوی دیگر بخش زیادی از ظرفیت فرودگاه‌های کشور خالی است از همین رو توسعه صنعت هوانوردی عمومی می‌تواند به‌عنوان یک حلقه مفقوده در این میان نقش داشته باشد و برای فرودگاه‌های کشور درآمدزایی کند.

کمیته توسعه هوانوردی در شرکت فرودگاه‌ها به همین منظور ایجاد شد؟

کمیته توسعه هوانوردی عمومی بر اساس ایجاد یک مسئله شکل گرفت؛ شرکت‌های آموزشی در حوزه هوانوردی ساعت آموزشی گرانی داشتند و اعلام می‌کردند بخشی از این گرانی معطوف به تعرفه‌های گران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی است از همین رو ما با بهره‌برداران هوانوردی عمومی در حوزه تفریحی، آموزشی و شخصی جلسه گذاشتیم و ساختار هزینه شرکت‌های آموزشی را بررسی کردیم و درنهایت به این  نتیجه رسیدیم که باید تعرفه‌های را اصلاح کنیم تا بهره‌برداران در این حوزه مشوق‌هایی داشته باشند.

بر همین اساس در فاز اول از ظرفیت قانونی ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول استفاده کردیم و با تأیید وزیر راه‌وشهرسازی ۳۰ درصد از هزینه‌های جنرال اویشین یا هزینه‌های هواپیماهای زیر ۲ هزار کیلوگرم را پایین آوردیم و در فاز بعدی نیز قرار شد که این تعرفه‌ها اصلاح شود. 

هم‌زمان با این مسئله معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیر توسعه هوانوردی عمومی و ایرتاکسی بودند به همین جهت میان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و پس‌ازآن «کارگروه توسعه هوانوردی عمومی» در شرکت فرودگاه‌ها با ابلاغ مدیرعامل شرکت به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.

وظیفه اصلی این کارگروه دقیقا چیست؟

اصلاح تعرفه‌گذاری نظام جنرال اویشن، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مرکز علوم فنون، ایجاد بسترهای لازم برای ایجاد ایرتاکسی و حمایت از تولیدات ساخت داخل ازجمله وظایف اصلی این کارگروه است که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آن را ابلاغ کرده‌اند.

آیا بسترهای لازم در فرودگاه‌ها به‌ویژه برای توسعه ایرتاکسی‌ها مهیا است؟

بررسی‌های لازم در رابطه با توسعه ایرتاکسی با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام گرفته و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز اعلام کرده که بسترهای فرودگاهی و عملیاتی را انجام داده و آمادگی داریم که اگر شرکتی تمایل به آغاز فعالیت در حوزه ایرتاکسی در فرودگاه‌های کشور را داشته باشد، همکاری کنیم.

از سوی دیگر شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری جلسات مختلفی را با بهره‌برداران ایرتاکسی داشته و اعلام کرده‌ایم که مشکلاتشان را حل خواهیم کرد تا بتوانند زودتر فعالیت خود را آغاز کنند. از سوی دیگر تعداد نشست‌وبرخاست هواپیماهای جنرال اویشن در برخی از فرودگاه‌ها مانند رامسر و نوشهر به‌مراتب بالاتر از هواپیماهای مسافری است. ما اگر بسترهای توسعه هوانوردی عمومی را ایجاد کنیم تا بهره‌برداران شخصی بتوانند با تسهیلات راحت‌تر فعالیت کنند به‌طور حتم از این موضوع استقبال و تعداد پروازها بیشتر خواهد شد.

ما درحال‌حاضر در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ظرفیت‌های بلااستفاده در برخی فرودگاه‌های کشور داریم که این فرودگاه‌ها را می‌توانیم به هوانوردی عمومی اختصاص بدهیم و با انجام مطالعات مربوط شرکت فرودگاه‌ها در این رابطه اعلام آمادگی کرده است. اگر این فرودگاه‌ها به موضوع جنرال اویشین اختصاص پیدا کند سود دوطرفه خواهد بود اما تأکید می‌کنم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌هایی ایران در راستای توسعه صنعت هوانوردی عمومی تنها به دنبال سود اقتصادی نیست چراکه توسعه صنعت هوانوردی اثرات بسیار زیاد اجتماعی،فرهنگی و آموزشی را در پی خواهد داشت.

از همین رو لازم است که تأکید کنم درحال‌حاضر در بحث زیرساخت‌ها در فرودگاه مشکل خاصی برای توسعه هوانوردی عمومی وجود ندارد اما لازم است در بخش قوانین مقررات اصلاحاتی صورت بگیرد که سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه اقداماتی را انجام داده و به نظر می‌رسد با تفاهم‌نامه سه‌جانبه و  همدلی که ایجاد شده مشکلات این حوزه زودتر حل شود.

درحال‌حاضر چه اقداماتی در بخش تعرفه‌گذاری برای ایجاد مشوق‌ها انجام گرفته؟ 

ما سقف جنرال اویشین که زیر ۲ هزار کیلوگرم بود را تا ۸ هزار و ۶۱۸ کیلوگرم ارتقا دادیم و تمام تعرفه‌های این حوزه با لحاظ سه اصل سادگی، رقابت‌پذیری و مشوق‌بودن اصلاح شده است و در هفته جاری به هیئت‌مدیره ابلاغ و بعد از تأیید به وزارتخانه ارسال و درنهایت با تصویب هیئت‌دولت به‌عنوان یکی از مقررات جاری کشور، نظام این موضوع حل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    آقاجان اینقدر شعار ندهیم. توسعه جنرال اویشن مادام که مشکلات امنیتی و موانع فعالیت هواپیماهای شخصی حل نشود؛ فرمایش غیرکارشناسی است. در مورد تاکسی هوایی هم بعلت گستره ایران و فواصل بالای فرودگاهها از هم از یک سو و عدم برخورداری مردم از پتانسیل‌های لازم اقتصادی چنین کسب و کاری عملا جواب نمی‌دهد. ضمنا کاهش و یا حذف تعرفه‌های وقتی اثرگذار است که سهم ان در هزینه‌های عملیاتی چشمگیر باشد. در این سخنرانی این دوست محترممان فقط الگوی روزنامه‌ای رویت می‌شود. برای همین است که بارها از تین خواسته شده تا از صاحب‌نظران نظرخواهی شود چون این یک خبرگزاری تخصصی است.
    متاسفانه معاونت علمی هم فاقد رویکرود علمی و حرفه‌ای در این صنعت بوده و برای همین هر فصلی یک مطلب داغ می‌شود. یک با ساخت هواپیمای ۱۰۰ نفره یک وقت جت کوپک و یک وقت هواپیمای سبک و...
    این دوست محترم هم بدانند پس از اندوخن تجربه در بخش‌های مختلف صنعت و شناخته شدن فرمایشاتشان ارزشمند و شنیدنی میشود.قبل از آن صحبت نفرمایند بهتر است.