| کد خبر: 182278 |

◄ فرودگاه‎های ایران در چهل سالگی انقلاب

فرودگاه مهرآباد به دلیل واقع‌شدن در پایتخت کشور به عنوان پرترافیک‎ترین فرودگاه کشور در رونق اقتصادی و صنعت توریسم و گردشگری و فعالیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است؛ به‌طوری‌که در 12 بهمن سال 1357 به قدمگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی تبدیل شد و طلوع فجر انقلاب را نوید داد.

تین نیوز

فرودگاه مهرآباد به دلیل واقع‌شدن در پایتخت کشور به عنوان پرترافیک‎ترین فرودگاه کشور در رونق اقتصادی و صنعت توریسم و گردشگری و فعالیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است؛ به‌طوری‌که در 12 بهمن سال 1357 به قدمگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی تبدیل شد و طلوع فجر انقلاب را نوید داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها، روابط‎عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه مهرآباد کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به این فرودگاه را می‎خوانیم.

در تهران دریکی از روزهای سال 1296 شمسی در اواخر جنگ جهانی اول مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز بر فراز آسمان تهران شدند این هواپیما توسط روس‎ها از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شده بود و پس از سوار کردن قطعات توسط خلبان روسی بر فراز تهران در ارتفاع پایین پرواز کرد و چون فرودگاهی وجود نداشت در میدان مشق (محل امور خارجه) به زمین نشست. زمان گذشت تا این‌که در سال 1328 نیروی هوایی در فرودگاه مهرآباد با 20 فروند هواپیما شروع به کار و انجام عملیات پروازی کرد.

فرودگاه مهرآباد در زمینی به مساحت 517 هکتار قرارداد و دارای دو باند 29 راست و باند 29 چپ با طول‎های بیش از 4000 متر و دو اپرون شرقی (با ابعاد 546 در 219 متر) و اپرون غربی (با ابعاد 650 در 321 متر) است که ظرفیت پارک بیش از 54 هواپیما را داراست.

مهرآباد پرترافیک‎ترین فرودگاه و یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‎های ایران است که امکان نشست و برخاست همه نوع هواپیما را داراست و از وجود سامانه‎های کمک ناوبری ILS، NDB، دو دستگاه VOR، یک دستگاه DVOR، پنج دستگاه DME و سیستم‎های نظارتی رادار PSR REYTON و REYTON MMSA و اتوماسیون ARIYA –REYTON بهره می‎برد که این امکانات و تجهیزات موجب ایمنی و استانداردسازی پروازها شده است.

مهرآباد دارای شش ترمینال است که از ترمینال 1، 2 و 4 برای پروازهای خروجی، از ترمینال 2 و 6 برای پروازهای ورودی، از ترمینال 3 به عنوان satandby و از ترمینال کرو برای عوامل پروازی استفاده می‎شود که به منظور کاهش ایستایی و ترافیک و تسهیل در گردش کار مسافری شرکت‎های هواپیمایی در ترمینال‎های مختلف به امر عملیات پروازی می‎پردازند.

در مهرآباد در 9 ماهه سال جاری، 95 هزار و 155 نشست و برخاست انجام‌شده است که طی آن بیش از 12 میلیون و 900 هزار مسافر اعزام و پذیرش و حدود 76 میلیون و 500 کیلوگرم بار و مرسوله پستی ارسال و پذیرش‌شده‌اند.

این فرودگاه قبل از انقلاب اسلامی دارای دو ترمینال 1 و 2 بود که همه عملیات پروازی خارجی و داخلی از این دو ترمینال انجام می‎شد اما در طول سال‎های پس از انقلاب شاهد اجرای طرح‎های ساخت ابنیه و سامانه‎های کمک ناوبری، تجهیز فرودگاه و ترمینال‎ها احداث پارکینگ‎ها و هم‌چنین مسیرهای دسترسی مسافران به ترمینال‎ها بوده است. از اقدامات مهم می‎توان به احداث چهار ترمینال اشاره کرد که دو ترمینال آن مختص به عملیات حج، ترمینال 1 و 2 مخصوص پروازهای خارجی و ترمینال 4 و 6 مخصوص پروازهای داخلی بود که به مرور زمان بعضی از ترمینال‎ها به دلیل انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام تغییر کاربری داده است.

در جریان بهسازی و نوسازی باندهای این فرودگاه، باند 29 راست به دومین باند بتنی کشور تبدیل شد و باند 29 چپ نیز به زودی بهسازی و نوسازی خواهد شد این دو باند به کلیه امکانات و تجهیزات استاندارد دنیا مجهز هستند و سیستم روشنایی آن از بهترین سامانه‎های روشنایی است.

توسعه اپرون مهرآباد بعد از انقلاب انجام شد و اپرون شرقی به 140 هزار مترمربع افزایش و سامانه‎های چراغ‎های تقرب دقیق PALS و ILS و سامانه‎های رادار در ایستگاه‎های هوانوردی افزایش‌یافته‌اند. در ضمن 17 ایستگاه هوانوردی به سامانه‎های کمک ناوبری در کوشک بزم و نصرت و ده نمک و ورامین افزوده‌شده است.

از پروژه‎های مهم در راستای تسهیل و گردش مسافری و کاهش ترافیک در منطقه مهرآباد بعد از انقلاب می‎توان به احداث پارکینگ در ترمینال 4 و مقابل ترمینال‎های 2 و 1 اشاره کرد که اکنون ظرفیت پارکینگ‎های فرودگاه مهرآباد بیش از 7500 خودرو رسیده است.

فرودگاه برای افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی و ارتقای کمی و کیفی این خدمات اقدامات قابل توجهی انجام داده است که می‎توان به احداث اماکن تجاری بهسازی و نوسازی و احداث سرویس‎های بهداشتی، احداث نمازخانه‎های زیبا با سبک و معماری اسلامی، بهسازی و نوسازی ترمینال‎ها، تجهیز ترمینال‎ها به امکانات ترمینالی از جمله کانترهای پذیرش بار تسمه نقاله‎ها، به‎روزرسانی سیستم مرکز تلفن و سامانه جامع 199 فرودگاه مهرآباد، ساماندهی و افزایش حمل‌ونقل عمومی (تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی)، ساماندهی محاوط فرودگاهی، افزایش بیش از 7000 هکتار فضای سبز، نصب تابلوهای اطلاع‎رسانی لندساید و ایرساید ترمینال‎ها، به‎روزرسانی و اصلاح شبکه‎های هوایی و ظرفیت‎سازی TMA تهران، اصلاح شبکه‎های روشنایی کلیه قسمت‎ها فرودگاه، نصب ایربریج‎ها در ترمینال‎های 1 و 2 (که در حال انجام است)، افزایش و تجهیز ماشین‎آلات فرودگاهی و خودروهای به‎روز و با استاندارد جهانی ایمنی و آتش‌نشانی، خرید سامانه‎های تأسیساتی موتور ژنراتورها و موتورهای دیزلی IMKW اشاره کرد.

هم‌چنین تجهیز و به‎روزرسانی سامانه‎ها و زیرساخت‎های تاسیساتی و نیز تجهیزات ارتباطی فرودگاه به فیبر نوری، تجهیز و به‎روزرسانی سامانه‎های ارتباطی و مخابراتی به‌روز دنیا، تعمیرات و به‌روزرسانی کلیه سامانه‎های الکترونیکی بدون اتکا به کشور سازنده و حتی در مواردی ساخت تجهیزات هوانوردی و رسیدن به خودکفایی ملی، بهسازی سطوح پروازی ایجاد شبکه گازرسانی و گسترش برق‎رسانی و همچنین اقدامات کاهش مصرف انرژی با تغییر سامانه‎های روشنایی و هوشمند سازی کنتورهای برق، احداث ساختمان تکنیکال بلاک جدید و ساختمان ایمنی و آتش‌نشانی و همچنین احداث ساختمان پست برق 29 /11 و نصب دستگاه‎های مولد برق اضطراری و موتوربرق جدید از دیگر اقدامات این فرودگاه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.