| کد خبر: 181279 |

◄ مهم‌ترین مهارت مدیریت از زبان مه آبادی

مدیریت زمان مهم‌ترین مهارت مدیریت است.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مدیریت زمان باید مهم‌ترین مهارت مدیریت است و برای ماهرشدن مدیران و کارکنان در این مقوله و آموختن تکنیک‌ها و ایجاد سیستم‌ها هرچه می‌توان باید هزینه کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رحمت‌اله مه‌آبادی که در کارگاه آموزشی معاونان توسعه مدیریت و منابع، عملیات فرودگاهی و برنامه‌ریزی فرودگاه‌های کشور سخن می‌گفت، با تاکید بر ارزش زمان و اهمیت مدیریت آن، گفت: زمان ارزشمندترین نعمت الهی عطاشده به انسان و شالوده حیات ما است به‌طوری‌که خداوند متعال در قرآن به زمان درجاهای مختلف آن قسم‌خورده و آوردن یک سوره برای زمان، ارزش الهی این نعمت خدادادی را مشخص می‌کند. هم‌چنین به فرموده رسول اکرم نیز در روز قیامت از عمر انسان به‌طور اعم و از جوانی به‌طور اخص سوال می‌شود که در چه راهی سپری‌شده است؟

وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های زمان پرداخت و گفت: زمان در دسترس‌ترین برای همه و دائمی‌ترین و تمام‌نشدنی‌ترین منبع برای یک فرد پربازده تا زمان مرگ است چراکه نمی‌توان گفت چه زمانی وقت به پایان می‌رسد و این مسئله بزرگ‌ترین شگفتی در مورد این منبع پراهمیت به شمار می‌آید که درنتیجه آن را باارزش‌تر نیز می‌کند، چراکه قابل پیش‌بینی برای آینده نیست.

مه‌آبادی افزود: درعین‌حال باوجود غیرقابل‌پیش‌بینی بودن زمان، اما سریع سپری و منقضی شده و به عقب بازنمی‌گردد و بنابراین جبران‌ناپذیر بوده و هیچ‌چیز جای آن را نمی‌گیرد. زمان، ظرف عملی برای هر عمل و هر تلاشی است، هر تازه‌ای را کهنه می‌کند و هر دوری را نزدیک می‌کند و دراین‌بین هدر رفت آن موجب دوری نزدیکی‌ها می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از زمان به‌عنوان خبری بزرگ و هشداری مستمر از نیستی و مرگ یادکرد و گفت: زمان همان‌طور که به اعمال و اقدامات ارزش می‌دهد، می‌تواند از ارزش آن بکاهد چراکه هر عملی وقتی دارد.

به گفته مه‌آبادی اتلاف وقت، کشتن تدریجی خود و اتلاف وقت دیگران، کشتن آن‌هاست و شاید یک دلیلش این باشد که لغو کردن کراهت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: ویژگی‌های که نام‌برده شد نشان از این دارد که مدیریت زمان چقدر ضروری است و درست و به‌جا مصرف کردن آن چقدر اهمیت دارد. بر همین اساس بهترین مصرف زمان و کاربرد آن در عمل خیر و نیکو است و قدر مسلم خیری ارجح است که بیش‌تر به عموم برسد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به مدیریت زمان در حوزه شخصی و فردی پرداخت و گفت: ما باید زمانی را برای تفکر، مطالعه، تفریح و سرگرمی مباح، آینده و برنامه‌ریزی و مرور گذشته و محاسبه خود بگذاریم. همان‌طور که حضرت امام علی فرمودند که خویشتن را به محاسبه بکشید پیش از آنکه شمارا به محاسبه بکشند و خودتان اعمال خود را بسنجید پیش از آنکه شمارا بسنجند.

مه‌آبادی مدیریت زمان در حوزه شخصی، اجتماعی، سازمانی یا شغلی را موردتوجه قرارداد و بابیان اینکه اگر نتوانیم وقت خود را به‌درستی تنظیم کنیم از عهده انجام هیچ کاری بر نخواهیم آمد، گفت: علت اصلی برنامه‌ریزی ضعیف یا بی‌برنامگی، بی‌توجهی به مدیریت زمان است و لذا مدیریت زمان را باید مهم‌ترین مهارت مدیریت دانست و برای ماهرشدن مدیران و کارکنان در این مقوله و آموختن تکنیک‌ها و ایجاد سیستم‌ها هرچه می‌توان باید هزینه کرد.

وی با اشاره به این‌که مدیریت زمان از تنش‌ها و استرس‌های شخص و سازمان می‌کاهد گفت: در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که یک شرکت تخصصی است، سطح استرس بالا است و بنابراین مدیریت زمان امری واجب بوده و مهم‌ترین فاکتور موثر در بهره‌وری فردی و سازمانی است.

مه‌آبادی زمان را تنها یک عامل ثانویه در مدیریت زمان عنوان و تاکید کرد؛ عامل اساسی در مدیریت زمان واقعی باید اولویت‌های شخصی ما باشد. افراد براساس محیطی که در آن رشد کرده و تربیت‌شده‌اند، یک چرخه بهره‌وری دارند و در ساعاتی از روز از بیش‌ترین راندمان کاری برخوردارند و ما باید این ساعات را برای خود مشخص کنیم.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، مدیریت زمان در قالب پنج محور اولویت‌بندی فعالیت‌ها، وجود ضرب‌الاجل برای انجام کارها، درک ارتباط و پیوند میان کارها، وقت‌شناسی و ایجاد یک حاشیه زمانی برای بازنگری تقسیم‌بندی کرد.

وی بابیان اینکه ما در شرکت فرودگاه‌ها مسئول زمان مردم و مسافران هستیم و این حق‌الناس است، گفت: در این راستا باید از خودمان شروع کرده و مدیریت زمان را می‌بایست در اولویت امور قرار دهیم چراکه مهم‌ترین ماموریت ذاتی ما است. در این راستا هرچقدر بیشتر به فانی بودنمان معتقد و با آن هماهنگ باشیم، به مدیریت زمان بیش‌تر اهمیت می‌دهیم.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان سخنانش گفت: کارکنان ما در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها باید سمبل نظم، دیسیپلین و انضباط سازمانی و مدیران باید شاخص این ویژگی باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.