| کد خبر: 175279 |

◄ نقشه‌های هوانوردی رقومی می‌شوند

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی یکی از وظایف اصلی این اداره را تولید نقشه‌های قابل‌پردازش هوانوردی عنوان کرد و از رقومی و مکان محور کردن بستر این نقشه‌ها تا پایان امسال خبر داد.

تین نیوز

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی، گفت: اداره اطلاعات هوانوردی مسئول دریافت داده‌های هوانوردی، پایش و پردازش این داده‌های دریافتی از تولیدکنندگان اولیه و ارائه اطلاعات پردازش‌شده در قالب نقشه‌ها و اطلاعات پایدار و پویا به دریافت‌کنندگان خدمات هوانوردی از قبیل شرکت‌های هواپیمایی (داخلی و بین‌المللی)، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اطلاعات هوانوردی نظیر جپسن، لوفت‌هانزا سیستم و سایر شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات ناوبری و فرودگاهی است.

به‌عبارت‌دیگر براساس مستندات سازمان جهانی و قوانین ملی شامل ضمیمه‌های سه و 15 پیمان شیکاگو، تمام اطلاعات هوانوردی پس از سیر این مراحل از طریق محصولات این اداره به ذینفعان ارائه می‌شود که این امر می‌تواند به‌صورت نسخه‌های سخت‌افزاری و یا با بارگذاری در سایت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عرضه شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، احمد کاوه فیروز بابیان این‌که این اداره مرجع اطلاعات هوانوردی کشور است، توضیح داد: این اداره وظیفه تولید اطلاعات را در قالب کتاب اطلاعات هوانوردی (AIP) که مرجع اطلاعات ثابت هوانوردی کشور است براساس مکانیزم زمان‌بندی‌شده موردتوافق بین‌المللی (AIRAC) مبنی بر تولید و انتشار محصولات جدید و یا اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعاتی قبلی با فواصل زمانی 28 روز را همواره رعایت می‌کند و در صورت نیاز عملیاتی، تولید و انتشار اطلاعیه‌های هوانوردی مضاعف (نوتام) را که در حکم تبصره‌هایی است که خارج از بازه زمانی یادشده به اطلاعات مندرج در کتاب AIP وارد می‌شود بر عهده دارد.

وی گفت: واحد فعالیت‌های نظامی این اداره نیز عهده‌دار بررسی تمام درخواست‌های بخش‌های مرتبط نظامی با صنعت هوانوردی کشور است.

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی با اشاره به این‌که این اداره تنها واحد عملیاتی دارای فرایند مدیریت دانش، مدیریت ریسک و مدیریت تغییر است، عنوان کرد: اداره اطلاعات هوانوردی از طریق سازمان جهانی ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران ممیزی شده و همواره از شرکت‌های مطرح بین‌المللی مانند چپسن و لوفت‌هانزا سیستم و نوبلو، بازخورد پایش محصول می‌گیرد که این امر به بهبود مستمر محصولات منجر می‌شود.

کاوه با اشاره به این‌که نظارت و پردازش طرح‌های پروازی و اعتبارسنجی سامانه‌های کمک ناوبری نیز از وظایف اداره اطلاعات هوانوردی است، افزود: یکی از وظایف اصلی این اداره تولید نقشه‌های هوانوردی شامل طرح‌های ورودی، خروجی و تقرب است و ازجمله نقشه‌های تدوین‌شده در این اداره می‌توان به نقشه شبکه مسیرهای هوایی (ENR CHART)، نقشه عملیات هوانوردی (ONC) و نقشه پروازهای ارتفاع پایین و ناوبری بصری (WAC) اشاره کرد.

وی افزود: این اداره در حال مطالعه دیجیتال و رقومی کردن بستر نقشه‌های هوانوردی است که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی همچنین گفت: سال گذشته 14 دوره آموزشی را برای ایجاد هماهنگی و استانداردسازی در تولید و انتشار محصولات اطلاعات هوانوردی برگزار کردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.