| کد خبر: 174690 |

◄ تسریع روند جستجو و امداد و نجات سوانح هوایی در جنوب شرق کشور

با توجه به این‌که این منطقه جنوب شرقی کشور در جنوب خود به سواحل خلیج فارس متصل است به منظور فراهم کردن امکان امدادرسانی سریع به هواپیماهایی که در آب سقوط و یا فرود اضطراری می‎کنند، به‌زودی میان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان کشتیرانی و بنادر تفاهم‌نامه همکاری منعقد خواهد شد.

تین نیوز

با افتتاح اولین مرکز فرعی جستجو و نجات هوایی کشور در فرودگاه زاهدان عملیات جستجو و امداد و نجات سوانح و حوادث هوایی در منطقه جنوب شرقی کشور تسریع می‎شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، این مرکز امروز، یازده‌مهر، با حضور مسعود نیکبخت، مدیرکل کنترل ترافیک هوایی؛ سعید شرفی معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری؛ فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیرت بحران و پدافند غیرعامل؛ سردار مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‎های کشور؛ محمد الهی‎نیا مدیر ایمنی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل و معاونان فرودگاه‎های استان سیستان و بلوچستان و رئیس هلال احمر استان مسئولان استان افتتاح شد.

بر اساس الزامات بین‎المللی و ملی قوانین هوانوردی همه کشورها باید مراکزی را برای جستجو و نجات هوایی ایجاد کنند. به‌همین منظور در ایران یک مرکز اصلی جستجو و نجات هوایی در تهران ایجادشده است و براساس تقسیم‎بندی جغرافیایی کشور 9 فرودگاه مهرآباد، مشهد، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، زاهدان، کرمان، تبریز و کرمانشاه برای ایجاد مرکز فرعی انتخاب‌شده‌اند.

این مراکز فرعی در ارتباط با مرکز اصلی و مرکز کنترل فضای کشور، با مرکز مدیریت بحران کشور، هلال‌احمر و دیگر سازمان‎های امدادی و انتظامی هستند و وظیفه آن‌ها «هماهنگی و اقدامات عملیاتی در زمان بروز سوانح و حوادث هوایی»، «اطلاع‎رسانی سریع به واحدهای جستجو و نجات»، «ارائه خدمات جستجو و نجات هوایی، پیاده‎سازی مکان احتمالی وقوع سانحه»، «ارائه اطلاعات مربوطه به منطقه بازماندگان و وضعیت هواپیمای سانحه دیده» و «تسریع در عملیات پرواز پرنده‎های جستجو و نجات نظارت و کنترل بر روند عملیات و هماهنگی‎های لازم» است.

این مراکز از سوی دیگر با ماهواره‎های کاوشگر بین‎المللی جستجو و نجات در ارتباطند که امکان دریافت سیگنال‎های هشدار ELT هواپیماهای سانحه دیده رادارند و از اطلاعات آن‌ها برای تعیین منطقه احتمالی وقوع سانحه استفاده می‎کنند.

قبلا اقدامات جستجو و نجات به طور مشترک و هم‌زمان با هدایت هواپیماها توسط کنترلرهای برج مراقبت پرواز انجام می‎شد که عدم تمرکز و مشکلات خود را به همراه داشت اما مرکز فرعی جستجو و نجات هوایی فرودگاه زاهدان در طبقات پایین برج مراقبت این فرودگاه و جدا از کنترلرهای مراقبت پرواز سازماندهی‌شده است و به‌منظور بهره‎برداری از آن، دو نفر از کارکنان مراقبت پرواز این فرودگاه آموزش‎های لازم را دیده‎اند تا در زمان وقوع سانحه، به سرعت به این مرکز بروند و وظایف خود را انجام دهند.

هم‌چنین با تلاش کارکنان مراقبت پرواز این فرودگاه، نقشه توپوگرافی منطقه مربوط به این مرکز حاوی اطلاعات راه‎ها و مراکز مهم و مرتبط در آن مانند پاسگاه‎های پلیس آماده‌شده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بنادر و کشتیرانی

با توجه به این‌که این منطقه جنوب شرقی کشور در جنوب خود به سواحل خلیج فارس متصل است به‌منظور فراهم کردن امکان امدادرسانی سریع به هواپیماهایی که در آب سقوط و یا فرود اضطراری می‎کنند، به‌زودی میان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان کشتیرانی و بنادر تفاهم‌نامه همکاری منعقد خواهد شد.

به این ترتیب این مرکز فرعی پس از تعیین حدود وقوع سانحه و تطبیق آن بر روی نقشه، اطلاعات لازم را به این سازمان ارسال می‎کند تا تیم‎های امداد و نجات دریایی به سرعت وارد عمل شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.