| کد خبر: 157536 |

فرارسیدن زمان پژوهش‎های آینده‎نگارانه هوانوردی کشور

پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات هوانوردی تاکید دارد که برای دستیابی به استانداردهای بین‎المللی باید در پژوهش‎های این حوزه از آینده‎نگری کلاسیک به آینده‎نگاری نوین در عرصه مدیریت دانش بپردازیم.

تین نیوز

پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات هوانوردی تاکید دارد که برای دستیابی به استانداردهای بین‎المللی باید در پژوهش‎های این حوزه از آینده‎نگری کلاسیک به آینده‎نگاری نوین در عرصه مدیریت دانش بپردازیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فردگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران امیر صابری ورزنه، کارشناس مخابرات و فناوری اطلاعات فرودگاه بندرعباس و از پژوهشگران این حوزه  با تاکید بر اینکه در پژوهش‎های کلاسیک به کشف نیازهای آتی درحوزه‎های سخت‎افزاری، نرم‎افزاری و مغزافزاری می‎پردازیم، گفت: در پژوهش‎های نوین، به عنوان نمونه در بحث از فرودگاه‎های هوشمند، دیگر سرویس‎ها مستقل از هم نیستند بلکه با هم تعامل اطلاعاتی دارند و سرویس‎های جدیدی را ارائه می‎کنند.

این پژوهشگر که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر و صاحب مقالات و طرح‎های پژوهشی متعدد است، افزود: در پژوهش‎های نوین به مدیریت تلفیقی در مقابل مدیریت یکپارچه توجه می‎شود و ایمنی به مدیریت اطلاعات و برعکس وابسته می‎شود.

صابری ورزنه درباره مقاله اخیر خود در حوزه امنیت که برگزیده کارگاه آموزشی تهدیدات سایبری در صنعت هوانوردی شده است، توضیح داد: این مقاله «چالش و راهکار امنیتی سرویس E-FPL متصل به بستر AFTN در برابر تهدیدات سایبری» نام دارد که در آن خطرات پیش روی بستر AFTN در صنعت هوانوردی در مواجهه با تهدیدات سایبری بررسی شده است. بستر AFTN یکی از سیستم‎های حساس صنعت هوانوردی است که سرویس‎های فراوانی همچون درخواست، ارسال و اطلاع‎رسانی FPL‎ها را ارائه می‎کند.

در این مقاله نحوه عملکرد این بستر توضیح داده شده است و سپس یکی از سناریوهای تهدید، نقطه خطر و آسیب‎پذیری و نیز نحوه حمله به آن ارائه و در نهایت راهکارهای پیشنهادی در مقابله با این تهدیدات بررسی و تحلیل شده است و در نهایت با توجه به تهدیدات سه راهکار که تلفیقی از روش‎های نرم‎افزاری، سخت‎افزاری و هیبریدی است ارائه شده که از تجربه‎های مشابه سایر علوم مرتبط و نیمه مرتبط تاثیر گرفته است.

وی با بیان اینکه امروزه امنیت از دیدگاه‎های بسیاری بررسی می‎شود، گفت: از دیدگاه سازمانی، امنیت و مقابله با تهدیدات سایبری را می‎توان به نوعی در لایه‌های زیرساخت، اطلاعات سیستمی و کاربران دسته‌بندی کرد و با توجه به پیشرفت شرکت‌ فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در ارائه سرویس‎های هوشمند و سطح بالا و همچنین تمرکز بسیار در امنیت و مقابله با تهدیدات سایبری زیرساخت و اطلاعات، بایستی کاربران مراکز و شرکت‎های سرویس‌گیرنده را بیشتر تحت کنترل قرار داد تا از اشتباهات سهوی یا عمدی در ارسال و دریافت اطلاعات بر روی سامانه‌های مذکور جلوگیری کنیم.

صابری ورزنه در پایان تاکید کرد: صنعت هوانوردی یکی از حوزه‎های راهبردی و حساس زیرساختی کشور است که اهمیت آن بر هیچ کس پنهان نیست. پس تهدیدات سایبری به روش‎ها و مقاصد مختلف سعی دارد به هر روشی در سیستم‎ها و سرویس‎های این صنعت ایجاد اختلال کند و یکی از راه‎های نفوذ می‎تواند سرویس‎های ارائه شده در بستر اینترنت باشد که برای حمله به این حوزه در دسترس است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.