۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور اضافه می شود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در هشت ماه نخست سال جاری تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در هشت ماه نخست سال جاری تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ بازوند در نشست بررسی عملکرد و پروژه های آماده افتتاح شبکه راه و بزرگراه های کشور با حضور معاون ساخت و توسعه راه ها، مدیران و مجریان این حوزه با تاکید بر اهمیت تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور اظهار داشت: تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور به ویژه چهار مورد از این مسیرها که از مرز بازرگان آغاز و تا بندر چابهار امتداد می یابند و ستون اصلی اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور محسوب می شوند ضمن افزایش ظرفیت حمل ونقل داخلی، می تواند صادرات کشور را ۳۰ تا ۳۵ درصد ارتقا دهد.
وی ادامه داد: تاکنون ۷۲۴ کیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده و ۱۴۵ کیلومتر باقی مانده است که تسریع در عملیات اجرایی این مسیرها می تواند کشور را از مزایای متعدد آن بهره مند سازد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت تلفیق کریدورهای بزرگراهی با صنعت گردشگری ملی تأکید کرد و گفت: در دل این ۱۲ کریدور اصلی بزرگراهی کشور، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کریدور گردشگری وجود دارد و هدف ما این است که هر کریدور علاوه بر نقش حمل ونقلی، به محور جذب گردشگر و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل شود.
بازوند افزود: پیشنهاد می شود برای هر یک از این کریدورها، یک مشاور گردشگری متخصص انتخاب شود تا برنامه ریزی دقیق و مستند برای بهره برداری از ظرفیت های گردشگری انجام گیرد و بتوانیم مسیرهای گردشگری را با زیرساخت های لازم تجهیز کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: استانداران نقش کلیدی در این فرآیند دارند و با همکاری آن ها، می توانیم توافق نامه های لازم را برای ارائه تسهیلات به گردشگران و تسریع در صدور مجوزها تنظیم کنیم؛ به گونه ای که زمین ها و زیرساخت های وزارت راه و شهرسازی در اختیار پروژه های گردشگری قرار گیرد و روند توسعه با سرعت و کیفیت مناسب پیش برود.
بازوند تاکید کرد: تمرکز بر نیروهای متخصص، مدیریت متمرکز و هم افزایی میان ستاد و استان ها، کلید موفقیت پروژه ها است. این اقدامات نه تنها زیرساخت حمل ونقل کشور را تقویت می کند، بلکه جایگاه ایران در تجارت، لجستیک و گردشگری منطقه ای را نیز ارتقا خواهد داد.
وی با اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدای سالجاری در تکمیل محورهای بزرگراهی کشور گفت: هدف گذاری ما برای سالجاری بهره برداری از 800 کیلومتر مسیر بود، اما تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت نیروهای انسانی متخصص گفت: موفقیت پروژه های ملی در گرو اتکا به کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران متخصص و نظارت دقیق است. تجربه نشان داده است که پروژه هایی که با حضور مستقیم تیم های فنی و سازوکارهای نظارتی متمرکز اجرا می شوند، کیفیت و بهره وری بالاتری دارند.
در ادامه این نشست علیرضا سیاهپور، معاون ساخت و توسعه راه ها ضمن ارایه گزارش عملکرد در تکمیل شبکه راه ها و بزرگراه ها به مقایسه برنامه و عملکرد بهره برداری در این حوزه پرداخت و گفت: برنامه ریزی انجام شده این امکان را فراهم کرده که در چهار ماه پایانی سال، به طور میانگین ماهانه حدود ۱۰۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراه به بهره برداری برسد؛ موضوعی که تحقق آن، رکوردی کم سابقه در عملکرد سالانه شرکت ساخت وتوسعه محسوب می شود.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و شفاف سازی منابع، از نهایی شدن سازوکار جدید مدیریت قیر در پروژه ها خبر داد و گفت: با هدف افزایش شفافیت، فرآیند جدیدی برای تخصیص و مصرف قیر طراحی شده که بر اساس آن، دریافت قیر از پیمانکار، تأیید مشاور منطقه و صدور دستور نهایی در یک مسیر مشخص و قابل رهگیری انجام می شود و این دستورالعمل در هفته جاری ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به ساماندهی مصرف قیر در سال های گذشته افزود: با تشکیل تیم های تخصصی، بیش از ۷۰ درصد پرونده های مربوط به دو سال گذشته مستندسازی شده و فرآیند اعمال حساب و تسویه در حال انجام است؛ به گونه ای که پیش بینی می شود تنها حدود ۴ تا ۵ درصد موارد باقی مانده پس از جمع بندی نهایی تعیین تکلیف شود.
سیاهپور با تشریح روند تخصیص اعتبارات تصریح کرد: در آغاز، پیشنهاد تخصیص حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی منابع مطرح بود، اما با اتخاذ رویکرد برنامه محور، برگزاری جلسات فشرده با مدیران استانی و استفاده حداکثری از اعتبارات توازن ملی و استانی، موفق شدیم منابع باقیمانده را با حداقل اختلاف تأمین کنیم؛ موضوعی که نقش مهمی در فعال سازی پروژه ها و آماده سازی آن ها برای افتتاح تا پایان سال دارد.
سیاهپور همچنین با اشاره به تنوع مدل های اجرایی پروژه ها گفت: پروژه ها هم شامل طرح هایی است که به صورت ملی توسط مناطق اجرا شده و هم پروژه هایی که با تفویض اختیار به استان ها پیش رفته اند؛ در هر دو بخش، با یک نگاه واحد مدیریتی و کنترلی وارد عمل شدیم و خوشبختانه امکان مدیریت حدود ۹۵ درصد از پروژه ها فراهم شده است.
معاون ساخت و توسعه راه ها در بخش دیگری از این نشست، با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت شبکه راه و بزرگراه کشور، گفت: در حال حاضر، طول پروژه های تعریف شده در موافقت نامه ها حدود یک هزار و ۲۵۴ کیلومتر است و مجموع طول بزرگراه های کشور به بیش از ۶۴ هزار و ۵۸۱ کیلومتر می رسد.
وی با تشریح وضعیت پروژه ها در مراحل مختلف مطالعاتی و اجرایی افزود: حدود ۲ هزار و ۴۶ کیلومتر از مسیرها در مرحله مطالعات و در دست بررسی توسط شرکت های مشاور قرار دارد، بیش از ۴۶ هزار کیلومتر از شبکه راهی کشور در حال بهره برداری است و در حال حاضر حدود ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراه در دست اجرا داریم.
معاون ساخت و توسعه راه ها با اشاره به رشد محسوس عملکرد اجرایی در ماه های اخیر تصریح کرد: با پیگیری های میدانی مستمر معاون وزیر راه و شهرسازی و تأکیدات مدیریتی صورت گرفته، عملکرد بهره برداری در هشت ماهه ابتدایی سال از برآوردهای اولیه فراتر رفته و بیش از ۷۷۰کیلومتر پروژه به بهره برداری رسیده است.