| کد خبر ۳۱۱۶۷۵
کپی شد

۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور اضافه می‌ شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در هشت ماه نخست سال جاری تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.

۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور اضافه می‌ شود
تین نیوز |

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در هشت ماه نخست سال جاری تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ بازوند در نشست بررسی عملکرد و پروژه های آماده افتتاح شبکه راه و بزرگراه های کشور با حضور معاون ساخت و توسعه راه ها، مدیران و مجریان این حوزه با تاکید بر اهمیت تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور اظهار داشت: تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور به ویژه چهار مورد از این مسیرها که از مرز بازرگان آغاز و تا بندر چابهار امتداد می یابند و ستون اصلی اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور محسوب می شوند ضمن افزایش ظرفیت حمل ونقل داخلی، می تواند صادرات کشور را ۳۰ تا ۳۵ درصد ارتقا دهد.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۲۴ کیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده و ۱۴۵ کیلومتر باقی مانده است که تسریع در عملیات اجرایی این مسیرها می تواند کشور را از مزایای متعدد آن بهره مند سازد.

معاون وزیر راه  و شهرسازی بر اهمیت تلفیق کریدورهای بزرگراهی با صنعت گردشگری ملی تأکید کرد و گفت: در دل این ۱۲ کریدور اصلی بزرگراهی کشور، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کریدور گردشگری وجود دارد و هدف ما این است که هر کریدور علاوه بر نقش حمل ونقلی، به محور جذب گردشگر و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل شود.

بازوند افزود: پیشنهاد می شود  برای هر یک از این کریدورها، یک مشاور گردشگری متخصص انتخاب شود تا برنامه ریزی دقیق و مستند برای بهره برداری از ظرفیت های گردشگری انجام گیرد و بتوانیم مسیرهای گردشگری را با زیرساخت های لازم تجهیز کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: استانداران نقش کلیدی در این فرآیند دارند و با همکاری آن ها، می توانیم توافق نامه های لازم را برای ارائه تسهیلات به گردشگران و تسریع در صدور مجوزها تنظیم کنیم؛ به گونه ای که زمین ها و زیرساخت های وزارت راه و شهرسازی در اختیار پروژه های گردشگری قرار گیرد و روند توسعه با سرعت و کیفیت مناسب پیش برود.

بازوند تاکید کرد: تمرکز بر نیروهای متخصص، مدیریت متمرکز و هم افزایی میان ستاد و استان ها، کلید موفقیت پروژه ها است. این اقدامات نه تنها زیرساخت حمل ونقل کشور را تقویت می کند، بلکه جایگاه ایران در تجارت، لجستیک و گردشگری منطقه ای را نیز ارتقا خواهد داد.

وی با اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدای سالجاری در تکمیل محورهای بزرگراهی کشور گفت: هدف گذاری ما برای سالجاری بهره برداری از 800 کیلومتر مسیر بود، اما تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت نیروهای انسانی متخصص گفت: موفقیت پروژه های ملی در گرو اتکا به کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران متخصص و نظارت دقیق است. تجربه نشان داده است که پروژه هایی که با حضور مستقیم تیم های فنی و سازوکارهای نظارتی متمرکز اجرا می شوند، کیفیت و بهره وری بالاتری دارند.

در ادامه این نشست علیرضا سیاهپور، معاون ساخت و توسعه راه ها ضمن ارایه گزارش عملکرد در تکمیل شبکه راه ها و بزرگراه ها به مقایسه برنامه و عملکرد بهره برداری  در این حوزه پرداخت و گفت: برنامه ریزی انجام شده این امکان را فراهم کرده که در چهار ماه پایانی سال، به طور میانگین ماهانه حدود ۱۰۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراه به بهره برداری برسد؛ موضوعی که تحقق آن، رکوردی کم سابقه در عملکرد سالانه شرکت ساخت وتوسعه محسوب می شود.

وی  با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و شفاف سازی منابع، از نهایی شدن سازوکار جدید مدیریت قیر در پروژه ها خبر داد و گفت: با هدف افزایش شفافیت، فرآیند جدیدی برای تخصیص و مصرف قیر طراحی شده که بر اساس آن، دریافت قیر از پیمانکار، تأیید مشاور منطقه و صدور دستور نهایی در یک مسیر مشخص و قابل رهگیری انجام می شود و این دستورالعمل در هفته جاری ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به ساماندهی مصرف قیر در سال های گذشته افزود: با تشکیل تیم های تخصصی، بیش از ۷۰ درصد پرونده های مربوط به دو سال گذشته مستندسازی شده و فرآیند اعمال حساب و تسویه در حال انجام است؛ به گونه ای که پیش بینی می شود تنها حدود ۴ تا ۵ درصد موارد باقی مانده پس از جمع بندی نهایی تعیین تکلیف شود.

سیاهپور با تشریح روند تخصیص اعتبارات تصریح کرد: در آغاز، پیشنهاد تخصیص حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی منابع مطرح بود، اما با اتخاذ رویکرد برنامه محور، برگزاری جلسات فشرده با مدیران استانی و استفاده حداکثری از اعتبارات توازن ملی و استانی، موفق شدیم منابع باقیمانده را با حداقل اختلاف تأمین کنیم؛ موضوعی که نقش مهمی در فعال سازی پروژه ها و آماده سازی آن ها برای افتتاح تا پایان سال دارد.

سیاهپور همچنین با اشاره به تنوع مدل های اجرایی پروژه ها گفت: پروژه ها هم شامل طرح هایی است که به صورت ملی توسط مناطق اجرا شده و هم پروژه هایی که با تفویض اختیار به استان ها پیش رفته اند؛ در هر دو بخش، با یک نگاه واحد مدیریتی و کنترلی وارد عمل شدیم و خوشبختانه امکان مدیریت حدود ۹۵ درصد از پروژه ها فراهم شده است.

معاون ساخت و توسعه راه ها در بخش دیگری از این نشست، با ارائه گزارشی از  آخرین وضعیت شبکه راه و بزرگراه کشور، گفت: در حال حاضر، طول پروژه های تعریف شده در موافقت نامه ها حدود یک هزار و ۲۵۴ کیلومتر است و مجموع طول بزرگراه های کشور به بیش از ۶۴ هزار و ۵۸۱ کیلومتر می رسد.

وی با تشریح وضعیت پروژه ها در مراحل مختلف مطالعاتی و اجرایی افزود: حدود ۲ هزار و ۴۶ کیلومتر از مسیرها در مرحله مطالعات و در دست بررسی توسط شرکت های مشاور قرار دارد، بیش از ۴۶ هزار کیلومتر از شبکه راهی کشور در حال بهره برداری است و در حال حاضر حدود ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراه در دست اجرا داریم.

معاون ساخت و توسعه راه ها با اشاره به رشد محسوس عملکرد اجرایی در ماه های اخیر تصریح کرد: با پیگیری های میدانی مستمر معاون وزیر راه و شهرسازی و تأکیدات مدیریتی صورت گرفته، عملکرد بهره برداری در هشت ماهه ابتدایی سال از برآوردهای اولیه فراتر رفته و بیش از ۷۷۰کیلومتر پروژه به بهره برداری رسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.