آغاز فاز دوم آزادراه خرمآباد–اراک/بازوند:این پروژه بخشی از کریدور ملی دریا به دریاست
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرم آباد- اراک در منطقه شازند گفت: این پروژه قطعه ای از کریدور بزرگ و ملی «دریا به دریا» است

مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرمآباد- اراک به رغم اعلام قبلی بدون حضور فرزانه صادقمالواجرد، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در مراسم رسمی آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرمآباد - اراک که صبح پنج شنبه با حضور مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس در محل پروژه در شازند برگزار شد، برخلاف اعلام قبلی، فرزانه صادقمالواجرد، وزیر راه و شهرسازی حضور نیافت.
مجری این مراسم در بخشی از برنامه اعلام کرد: «وزیر راه و شهرسازی قرار بود امروز در این مراسم حضور داشته باشند، اما به دلیل برگزاری جلسهای در نهاد ریاستجمهوری، سفر ایشان لغو شد.»
بنابراین گزارش، عملیات اجرایی فاز بعدی آزادراه خرمآباد- اراک، از مقطع بروجرد تا شازند اراک به طول ۶۸ کیلومتر امروز آغاز شد.
حدود ۱۳ کیلومتر از مسیر آزادراه در محدوده استان لرستان واقع شده است، این پروژه موجب کاهش زمان سفر بین لرستان و تهران به میزان تقریبی ۳۰ دقیقه خواهد شد و نقش مؤثری در ارتقای سطح دسترسی، ایمنی و توسعه منطقهای ایفا خواهد کرد.
این مسیر بخشی از کریدور ترانزیتی جنوب به مرکز کشور است و استانهای جنوبی از جمله خوزستان و مناطق بندری از مزایای این اتصال جدید به تهران بهرهمند خواهند شد.
معاون وزیر راه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرم آباد- اراک گفت: این پروژه قطعه ای از کریدور ملی «دریا به دریا» است؛ یعنی مسیری که خزر را به خلیج فارس متصل می کند.
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، در حاشیه آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادراه خرم آباد- اراک در منطقه شازند، با تشریح آخرین وضعیت اجرایی کریدور استراتژیک شمال به جنوب کشور، این مسیر را گره گشای ترافیکی و شتاب دهنده توسعه اقتصادی کشور دانست.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این مسیر گفت: این پروژه قطعه ای از کریدور بزرگ و ملی «دریا به دریا» است؛ یعنی مسیری که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند. طول کل این کریدور ۹۵۰ کیلومتر است که تاکنون ۵۵۳ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده، ۱۳۳ کیلومتر در حال اجراست و ۲۴۷ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
قطعه کلیدی شازند؛ حلقه اتصال مسیر شمال به جنوب
بازوند ادامه داد: قطعه ای که امروز در حال احداث است، بخشی از مسیر ۱۳۰ کیلومتری عراق آباد است. از این میزان، ۶۷ کیلومتر قبلاً به پایان رسیده و اکنون ۶۸ کیلومتر دیگر در دست اجراست. این مسیر از منطقه شازند در استان مرکزی آغاز می شود و به کنارگذر اراک متصل می شود؛ کنارگذری که امسال به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه این قطعه می تواند نقش بسزایی در کاهش گلوگاه های ترافیکی داشته باشد، تصریح کرد: اگر این پروژه طبق برنامه زمان بندی به پایان برسد، یکی از مهم ترین گلوگاه های ترافیکی منطقه حذف می شود که این امر نقش مهمی در تسهیل تردد، کاهش مصرف سوخت و بهبود ایمنی جاده ای خواهد داشت.
سرمایه گذاری ترکیبی دولت و بخش خصوصی؛ الگویی موفق در توسعه زیرساخت ها
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدل تأمین مالی پروژه، اظهار داشت: برای احداث این ۶۸ کیلومتر، اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۶۰ درصد آن از سوی دولت تأمین می شود و ۴۰ درصد دیگر نیز توسط بخش خصوصی، به ویژه شرکت های وابسته به قرارگاه خاتم، تأمین خواهد شد.
وی افزود: این مشارکت بین دولت و بخش خصوصی یکی از الگوهای موفق در اجرای پروژه های ملی است، به ویژه در حوزه زیرساخت های حمل ونقل که نیاز به سرمایه گذاری گسترده دارد.
نگاه راهبردی به توسعه متوازن مناطق
بازوند با تأکید بر اینکه پروژه کریدور «دریا به دریا» صرفاً یک مسیر ترانزیتی نیست، خاطرنشان کرد: این مسیر نه تنها برای کشور اهمیت بین المللی در حوزه ترانزیت کالا دارد، بلکه با اتصال مناطق مرکزی کشور به بنادر شمالی و جنوبی، به توسعه متوازن و افزایش فرصت های اقتصادی و اشتغال زایی در مناطق مختلف کمک شایانی خواهد کرد.
وی در پایان یادآور شد: پیشبرد این پروژه ها در گرو عزم ملی، هماهنگی نهادهای اجرایی و تداوم مشارکت بخش خصوصی است و وزارت راه و شهرسازی تمام توان خود را برای تحقق این اهداف به کار گرفته است.