| کد خبر: 177096 |

◄ راه‌آهن مراغه-ارومیه هفته آینده افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری از خط آهن مراغه-ارومیه با حضور رییس جمهور خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری از خط آهن مراغه-ارومیه با حضور رییس جمهور خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، خیرالله خادمی در نشست خبری گفت: تمام اقدامات زیرساختی و زیربنایی راه‌آهن مراغه ـ ارومیه شامل ریل‌گذاری و همچنین فعالیت‌های روبنایی آن شامل احداث ایستگاه‌ها تکمیل شده است.

او ارزش کل پروژه را ۱۰۰۰  میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کل مسیر مراغه تا ارومیه ۱۸۳ کیلومتر است که ۹۸ کیلومتر باقی‌مانده شامل مسیر مهاباد تا ارومیه با هزینه 400 میلیارد تومان هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای اولین‌بار در ایستگاه راه‌آهن ارومیه، سینی دَوّار تعبیه شده است که قطار همراه با دیزل می‌تواند به مسیر برگشت وارد شود، افزود: ایستگاه راه‌آهن ارومیه فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری با مرزهای اشنویه و تمرچین دارد که امیدواریم در آینده شاهد اتصال این دو پایانه مرزی به شبکه ریلی باشیم.

خادمی ادامه داد: اولویت شرکت توسعه و زیرساخت، بهره‌برداری از ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود که شامل اتصال ۵ مرکز استان کردستان، همدان، گیلان و آذربایجان‌های شرقی و غربی به شبکه ریلی و اتصال خط آهن ایران ـ افغانستان از مسیر خواف و هرات است که همه این موارد تا پایان امسال اجرایی خواهند شد.

او گفت: خط آهن خواف ـ هرات در مراحل پایانی قرار داشته و ۶۳ کیلومتر در خاک افغانستان خط ریلی نصب شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت افزود: برای این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون تن خاک‌برداری شد که سه برابر عملیات خاک‌ریزی بزرگترین سد خاکی کشور بود. همچنین ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژه‌ها احداث شده است که قطار می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای انتقال مسافر تردد کند.

خادمی درباره راه‌آهن چابهار ـ زاهدان گفت: تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شامل پرداخت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت هزینه شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۵ درصد شامل مجموع روسازی و زیرسازی و کل مسیر بوده و طول پروژه ۶۱۰ کیلومتر است.

او درباره  تولید ریل ملی گفت: پیشنهاد داده‌ایم یکی از بانک‌ها هزینه تولید ریل را فاینانس کرده و شرکت ساخت به مرور مبلغ فاینانس شده را به بانک بازپرداخت کند.

وی درباره سایر پروژه‌های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: احداث ۱۰۸۵ کیلومتر خط ریلی جزو تکالیف ماست که از سوی سازمان برنامه و بودجه به ما ابلاغ شده است. در حال حاضر ۳۲۹۵ کیلومتر خط ریلی در دست ساخت داریم و احداث ۵۲۵۲ کیلومتر خط ریلی دیگر نیز در دست مطالعه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.