| کد خبر: 3586 |

کارشناس ریلی در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:

◄ تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر جذب بار در حمل و نقل ریلی

تین نیوز | یک کارشناس ریلی گفت: در صورتی که قیمت گازوئیل افزایش معقول نداشته باشد، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تأثیری در جذب بار راه آهن نخواهد داشت.

مرتضی ناصریان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تأثیرات احتمالی آن بر حمل و نقل عمومی و بویژه بخش ریلی گفت: با اجرای فاز دوم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت، به طور مسلم نقش بخش حمل و نقل عمومی و ریلی بیشتر به چشم خواهد آمد.

وی افزود: از آنجا که مصرف سوخت بخش ریلی بسیار پایین‌تر از حامل‌های جاده است، بالطبع، مزیت‌های ریلی را در بخش حمل بار آشکار خواهد کرد.

این کارشناس ریلی با اشاره به تعیین کننده بودن قیمت گازوئیل در افزایش حمل و نقل ریلی گفت: در حمل مسافر، نسبت صرفه‌جویی سوخت راه آهن نسبت به اتوبوس خیلی بالا نیست اما نسبت به سواری قابل ملاحظه است.

ناصریان یادآور شد: در صورتی که قیمت بنزین افزایش یابد، جذب مسافر در اتوبوس و راه آهن افزایش خواهد یافت و اگر گازوئیل گران شود، جذب بار از جاده به راه آهن افزایش می‌یابد. با این حال، با توجه به مشترک بودن مصارف گازوئیل با صنعت و کشاورزی، دولت تمایلی به افزایش قیمت گازوئیل ندارد.

وی افزود: بنابراین، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش گازوئیل، تأثیر چندانی در جذب بار در بخش راه آهن نخواهد داشت، اما تأثیر دیگری که می‌تواند داشته باشد این است که دولت مصمم است که بخشی از درآمد حاصل از یارانه‌ها را در اختیار صنعت و حمل و نقل عمومی و راه آهن بگذارد.

کارشناس حوزه ریلی با اشاره به سخنان مدیرعامل راه آهن در خصوص 500 میلیارد تومان مساعدت دولت از محل یارانه‌ها به راه آهن گفت: این کمک می‌تواند تا حدودی مشکلات سخت افزاری را حل کند، اما تمام مشکلات راه آهن مربوط به مسائل مالی نیست.

وی افزود: بخشی از مشکلات راه آهن، مالی است و عمده مشکل آن به نظر من، سازماندهی روابط بین بخش دولتی و خصوصی، بهره‌وری از سامانه‌های ریلی است که امیدوارم عزم جدی مدیران جدید راه آهن در ارتقای بهره‌وری و تسهیل کار شرکت‌های خصوصی اتفاق بیفتد و این مساعدت مالی نیز به این کار کمک کند.
 
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    لطفا کلمه مادی را در تمام متن به مالی تبدیل کنید