توسعه کریدورهای ریلی کشور؛ تکمیل داربازا–مکتارال و ارتقای خطوط شرقی تا ۲۰۲۶
طرح های کلان توسعه زیرساخت های ریلی کشور با محوریت خط آهن داربازا–مکتارال و ارتقای خطوط شرقی، تا سال ۲۰۲۶ به مرحله بهره برداری می رسد.
طرح های کلان توسعه زیرساخت های ریلی کشور با محوریت خط آهن داربازا–مکتارال و ارتقای خطوط شرقی، تا سال ۲۰۲۶ به مرحله بهره برداری می رسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روند توسعه کریدورهای ریلی کشور با شتاب قابل توجهی ادامه دارد و وزارت راه و شهرسازی از تکمیل خط آهن داربازا–مکتارال به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی حوزه حمل ونقل تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی خبر داده است.
این مسیر با اتصال مناطق جنوبی به شبکه ریلی ملی، ظرفیت جابه جایی ۲۰ میلیون تن بار در سال را فراهم می کند و به تقویت حمل ونقل درون مرزی و توسعه ترانزیت بین المللی کمک شایانی خواهد کرد.
در شرق کشور نیز پروژه نوسازی خط آهن آلتین کول–ژتیگن در حال اجراست که با هدف افزایش ظرفیت حمل بار طراحی شده است. طبق برنامه، با تکمیل این طرح تا سال ۲۰۲۶، توان جابجایی کالا در این محور به ۲۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.
همزمان با اجرای این دو پروژه، توسعه زیرساخت های ریلی منتهی به گذرگاه های مرزی نور ژولی، آتامکن و کاراسو نیز در دستور کار قرار دارد. این اقدامات شامل احداث پل ها و مسیرهای کمکی جدید برای کاهش گلوگاه های ترافیکی و تسهیل تردد ریلی خواهد بود.
با پیشرفت این برنامه ها، شبکه ریلی شرق و جنوب ایران به یکی از مسیرهای راهبردی ترانزیت منطقه ای تبدیل می شود و زمینه را برای افزایش سهم ایران در تجارت بین المللی و ارتقای جایگاه لجستیکی کشور فراهم می کند.