پروژه راه آهن سنندج–باشماق با جدیت پیگیری می شود
معاون عمرانی استانداری کردستان از ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومانی پروژه ریلی سنندج–همدان خبر داد.

اتصال راه آهن سنندج به مرز باشماق با هدف توسعه حمل ونقل ریلی و تقویت تجارت مرزی با جدیت دنبال می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کیومرث حبیبی عصر روز سه شنبه 15 مهر ماه در نشست بررسی امکان سنجی توسعه حمل ونقل در محور ریلی سنندج–همدان اظهار کرد: توسعه حمل ونقل ریلی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت باری و مسافری راه آهن، نقشی کلیدی در کاهش هزینه ها، افزایش ایمنی و رشد اقتصادی استان دارد.
وی اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور را فرصتی ارزشمند برای تنوع بخشی به حمل ونقل دانست و ادامه داد: ارزش کنونی راه آهن سنندج- همدان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: توسعه ریلی و اتصال راه آهن سنندج به مرز باشماق از برنامه های جدی در این حوزه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: بخشی از اهداف اولیه راه آهن سنندج- همدان هنوز تحقق نیافته و ظرفیت این مسیر به طور کامل استفاده نمی شود.
به گفته حبیبی، افق ۲۰ ساله بهره برداری از این خط، حمل سالانه یک میلیون تن بار و جابه جایی ۷۰۰ هزار مسافر است؛ هرچند استقبال عمومی فراتر از پیش بینی ها بوده است.
وی با بیان اینکه حمل ریلی غلات و گندم آغاز شده اما به بهره برداری کامل نرسیده است، گفت: افزایش استفاده از حمل ونقل ریلی موجب کاهش تردد خودروهای سنگین، تصادفات، مصرف سوخت و هزینه های نگهداری جاده ها می شود، اما باید به معیشت رانندگان نیز توجه شود تا توسعه به صورت متوازن پیش رود.
حبیبی تأکید کرد: بهره گیری راهبردی از سیستم ریلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید زمینه حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم شود تا سهم حمل ونقل بار افزایش یابد.
وی طرح گردشگری قشلاق–گریزه، دهکده سلامت و بندر خشک را سه پروژه کلان دولت چهاردهم در کردستان دانست و خواستار تشکیل اداره کل راه آهن استان و توجه به بومی گزینی در استخدام ها شد تا اشتغال و بهره وری افزایش یابد.
سعید ابراهیم نژاد، مدیرکل راه آهن غرب کشور هم از راه اندازی مسیر ریلی سنندج–مشهد در آینده لی نزدیک و برگزاری آزمون استخدامی با جذب ۲۴ نفر از استان کردستان خبر داد.