راه آهن بوشهر در جست وجوی سرمایه گذار خارجی
آیت الله صفایی بوشهری با تأکید بر ضرورت احداث خطوط ریلی در بوشهر، خواستار مشارکت بخش خصوصی و جذب فاینانس خارجی برای اجرای این پروژه شد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر با بیان اینکه توان دولت به تنهایی برای تأمین اعتبارات این پروژه عظیم کافی نیست، بر لزوم مشارکت بخش خصوصی و جذب فاینانس خارجی تأکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در دیدار مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس بر ضرورت احداث خطوط ریلی در این استان تأکید کرد و اظهار داشت: عدم وجود زیرساخت های ریلی، علاوه بر افزایش استهلاک و کاهش امنیت جاده ها، مانع از تحقق کامل پتانسیل حمل و نقل استان می شود.
وی افزود: در صورت بروز تهدید برای خطوط دریایی، هیچ جایگزین دیگری برای انتقال کالاهای سنگین از مکران به شلمچه وجود ندارد.آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه توان دولت به تنهایی برای تأمین اعتبارات این پروژه عظیم کافی نیست، بر لزوم مشارکت بخش خصوصی و جذب فاینانس خارجی تأکید کرد.
وی یادآور شد: در دولت سیزدهم قرار بود سهم ۱.۲ میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای راه آهن بوشهر تهاتر شود اما محقق نشد.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر به تشریح چالش های اجرایی و هزینه های پروژه های ریلی پرداخت و گفت: بخش بوشهر به شیراز به دلیل وجود پل ها، تونل ها و زمین های کوهستانی، بیشترین هزینه را در بر دارد و سرعت پیشرفت فیزیکی در این منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی کند است.
در مقابل، هزینه احداث خط ریلی از بوشهر به عسلویه پایین تر است.وی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده های عسلویه به بوشهر به دلیل حجم بالای ترافیک، گفت: علاوه بر خط بوشهر-شیراز، خط بوشهر-عسلویه نیز طراحی شود.آیت الله صفایی بوشهری بر لزوم یافتن راه حلی برای این معضل، چه از طریق وزارت نفت و چه از طریق بخش خصوصی، تأکید کرد.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات جدی فقدان حمل و نقل ریلی درون استانی در بوشهر و تبعات آن برای اتصال به شبکه ریلی سراسری تا شیراز است.
آیت الله صفایی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: احداث راه آهن علاوه بر ایجاد امنیت و اشتغال، مشکلات ترافیکی و سلامت را نیز بهبود می بخشد.وی با اشاره به تصویب این طرح از سال ۸۵، از روند کند اجرای آن ابراز ناخرسندی کرد.