بهره برداری آزمایشی از قطارهای باری پرسرعت به زودی آغاز می شود
مدیرکل بازرگانی داخلی راهآهن، از آغاز بهرهبرداری آزمایشی قطارهای باری با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت خبر داد.

مدیرکل بازرگانی داخلی راهآهن، از آغاز بهرهبرداری آزمایشی قطارهای باری با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت خبر داد؛ حرکتی که با شناسایی و آمادهسازی واگنهای نو و مجهز به سیستم ترمز پیشرفته، گامی مهم در افزایش بهرهوری و کاهش زمان حمل بار در شبکه ریلی کشور محسوب میشود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایران، برنامه جدید تحول صنعت حمل و نقل ریلی علاوه بر توسعه زیرساخت و ناوگان، افزایش سرعت قطارهای مسافری به 160 و باری به 80 کیلومتر در ساعت را به پیش می برد. این برنامه در حوزه مسافری در خط تهران-مشهد شروع شده و سرعت سیر قطار در این خط به 160 کیلومتر در ساعت رسیده و زمان سفر از 12 به 9 ساعت کاهش یافته است.
عابدین هادی نژاد، مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن با اشاره به جزئیات برنامه جدید تحول در راه آهن، افزایش سرعت قطارها را یکی از محورهای اصلی برنامه تحول عنوان کرد و گفت: سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت رسیده است، در حال حاضر قطار در مسیر تهران -مشهد به این سرعت رسیده و زمان سفر از 12 به 9 ساعت کاهش یافته است و پیش بینی شده تا در آینده ای نزدیک و در برنامه جدید تحول جابه جایی در راه آهن، قطارهایی که قابلیت افزایش سرعت تا 160 کیلومتر را دارند، به این سرعت برسند.
مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن گفت: افزایش سرعت قطار، پیش نیازهایی مانند توسعه سالن های مسافری، قابلیت خط برای افزایش سرعت ناوگان کششی و واگنی و نگهداری ویژه در حوزه خط و زیربنا دارد که در مورد مسیر مشهد این اقدامات زیربنایی و در بخش ناوگان، انجام شده است.
در حال حاضر قطار مسافری با سرعت 140 و 120 کیلومتر در ساعت هم داریم. مثلا در مسیر بندرعباس و آذربایجان سرعت قطار 140 کیلومتر در ساعت را داریم ولی سرعت 160 کیلومتر فعلا در مسیر تهران - مشهد اجرایی شده و تلاش ما این است تا هم این سرعت حفظ شود و هم افزایش سرعت به مسیرهای دیگر توسعه پیدا کند.
رفع محدودیت سرعت حمل قطار باری
مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن با اشاره به دستورالعمل های افزایش سرعت سیر در حوزه قطار باری، نیز گفت:حداکثر سرعتی که برای این قطارها پیش بینی شده 60 کیلومتر است. در کل شبکه ریلی، قطار باری اجازه سرعت بالاتر ندارد و سرعت بالاتر از حد مجاز تجاوز و تخلف برای لوکوموتیوران تلقی می شود. برای افزایش سرعت قطارهای باری هم دستورالعمل هایی از سوی راه آهن صادر شده است. شناسایی واگن هایی که قابلیت سیر تا 80 کیلومتر و بعد تا 100 کیلومتر را دارند شروع شده است.
هادی نژاد افزود: «بسیاری از واگن های نو این قابلیت را دارند که اغلب، واگن های 6 محور با درصد ترمزگیری بالا هستند، گام افزایش سرعت قطارهای باری به 80 کیلومتر به زودی برداشته می شود.
سرعت بازرگانی
مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن با اشاره به اینکه سنجش سرعت حمل و نقل بار با سرعت سفر متفاوت است، توضیح داد: مثلا سرعت سفر یعنی مدت حرکت قطار از ایستگاه تهران تا ایستگاه مشهد که مشمول توقف های بین راه، مسافرگیری، توقف برای نماز، رفع خرابی و... می شود. درخصوص سرعت سیر قطار باری، این قطار تحت تاثیر فراز یا شیب بلاک و توپوگرافی مسیر قرار دارد و در برخی مسیرها امکان افزایش سرعت قطار باری 2 یا 4 هزار تنی در داخل بلاک، به 60 کیلومتر وجود ندارد؛ در حالی که سرعت مجاز قطار باری 60 کیلومتر است.
وی با اشاره به موضوع سرعت بازرگانی قطارها گفت: سرعت بازرگانی قطارها بین 6 تا 7 کیلومتر است چون تعریف سرعت بازرگانی متفاوت از سرعت سفر و سرعت سیر است. در سرعت بازرگانی کل چرخه انتقال بار در نظر گرفته و محاسبه می شود. این روند شامل بارنامه، تخصیص لوکوموتیو، بارگیری، خالی کردن بار و... می شود.
عملیات تخلیه و بارگیری بسیار زمانبر است که دلایل مختلفی دارد و سهم 40 درصدی در سرعت بازرگانی دارد به عنوان مثال در بندرعباس واگن باری روزها منتظر تخلیه می ماند چون تجهیزات تخلیه در بندر قدیمی است. شاخص اندازه گیری سرعت قطار باری یا مسافری در دنیا و در راه آهن های کشورهای سی آی اس، اکو و... از زمان حرکت قطار تا رسیدن به مقصد محاسبه می شود. اما در کشور ما سرعت های مختلف مانند سرعت بازرگانی، سرعت سیر، سرعت در بلاک محاسبه می شود.
نیاز به تغییر ریل نداریم
به گفته مدیرکل بازرگانی راه آهن، خطوط ریلی کشور ما تراورس بتنی است که خط سنگینی است و برای سرعت های 160 مسافری یا 80 باری مناسب است اما اگر بخواهیم سرعت را به 200 کیلومتر برسانیم، حتما باید اصلاحاتی روی خط انجام شود؛ شرط اول برای افزایش سرعت در حوزه بار و مسافر تایید زیربناست.
هادی نژاد افزود: با افزایش سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت زمان سفر از 45 دقیقه تا 70 دقیقه کاهش پیدا می کند. شرط تداوم افزایش سرعت سیر و سفر، نگهداری از زیرساخت های ریلی است چون اگر مشکلی در خط ایجاد شود بلافاصله بر سرعت سیر تاثیر می گذارد.
وی گفت: در حوزه باری هم اگر سرعت قطار از 60 به 80 کیلومتر در ساعت برسد رشد بهره وری در حمل و نقلی ریلی را خواهیم داشت. برای افزایش سرعت قطارهای باری برنامه ما ابتدا افزایش آزمایشی قطارهای بدون بار است؛ قطارهای با ترمز مناسب و ترجیحا خالی و بعد قطارهای باردار و در تمام مسیرها را در دست اقدام داریم.