◄ افزایش ۱۶ درصدی حمل بار و جابهجایی ۸۶۳ هزار مسافر توسط راه آهن در بحران جنگ
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که حملات رژیم صهیونیستی توانست بیش از ۸۶۳ هزار نفر را جابه جا کند و تناژ بارگیری را ۱۶ درصد افزایش دهد.

در جریان بحران جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی و با بسته شدن مرزهای هوایی کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اجرای برنامه های ضربتی و هماهنگ موفق شد بیش از ۸۶۳ هزار نفر مسافر را جابه جا کند و میزان بار حمل شده ریلی را تا ۱۶ درصد افزایش دهد؛ دستاوردی قابل توجه که نقش کلیدی راه آهن را در ثبات حمل ونقل کشور در این شرایط حساس به نمایش گذاشت.
به گزارش تین نیوز، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و کارکنان خدوم این شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی که یک بخش از مدهای حمل و نقل را برعهده دارند، در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی عهده دار مسئولیتی سنگین در کشور شده و در شرایطی که مرزهای هوایی به دلیل حملات رژیم صهیونیستی بسته شدند، بخش عمده ای از ترددها را در بخش مسافر و حمل کالا برعهده گرفتند.
جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه قائم مقام و معاونان شرکت راه آهن با حضور مستمر در مناطق عملیاتی و ستادی، ضمن تقویت روحیه همکاری و به کارگیری راهکارهای فوری، تمامی توان خود را برای تسریع در حمل و نقل مسافر و کالا برای رفع نیازهای کشور به کار گرفتند.
تشکیل ستاد مدیریت بحران و آماده باش سراسری، افزایش ظرفیت ناوگان مسافری و جابه جایی۸۶۳ هزار مسافر، رشد ۱۶ درصدی تناژ بارگیری ریلی و نقش محوری در تأمین کالاهای اساسی، تقویت توان فنی و عملیاتی و رشد ۱۵ درصدی آماده به کاری لکوموتیوها، هماهنگی با مجلس و نهادهای امنیتی برای ثبات شبکه ریلی، مدیریت مالی کارآمد با پرداخت زودهنگام حقوق پرسنل و استرداد ۱۷۰ میلیارد تومان به مسافران، آماده سازی ماشین آلات زیرساختی برای مواقع اضطراری، بازدیدهای میدانی و نظارت میدانی بر عملکرد واحدها از مهمترین دستاوردهای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بحران حملات و جنگ ۱۲ روزه سال جاری با رژیم صهیونیستی است.
آماده باش کامل راه آهن برای حفظ ایمنی زیرساخت های ریلی
میرحسن موسوی دیزجی قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مهمترین اقدامات شرکت راه آهن از تشکیل ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به فوریت در ایام جنگ خبر داد و گفت: با تشکیل ستاد تلاش کردیم تا نقشی حیاتی برای جابه جایی مسافران و کالاهای اساسی ایفا کنیم. آماده باش کامل راه آهن برای حفظ ایمنی زیرساخت های ریلی و جابه جایی در حمل کالاهای اساسی و مسافران بخشی از این تمهیدات به کار گرفته شده در مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
افزایش ظرفیت واگن های مسافری و جابه جایی بیش از ۸۶۳ هزار مسافر
قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: صنعت ریلی کشور با برنامه ریزی و سیاستگذاری های وزارت راه و شهرسازی به افزایش ظرفیت ناوگان ریلی در بخش مسافر و بار اقدام کرد. راه اندازی قطارهای فوق العاده در مسیرهای پرتردد و افزودن واگن های جدید، افزایش ظرفیت حمل مسافر تا حدود ۲۲ هزار نفر که سبب جابه جایی در مجموع ۸۶۳ هزار و ۷۴۹ مسافر در مدت ۱۲ روز شد، بخش دیگری از تمهیدات وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل ریلی و بهره مندی از این ظرفیت در بحران جنگ ۱۲ روزه است.
تناژ بارگیری در مسیرهای ریلی ۱۶ درصد افزایش یافت
موسوی ادامه داد: در بخش حمل بار نیز، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با سیاستگذاری های مجموعه وزارت راه و شهرسازی توانست میزان تناژ بارگیری را به ۱۶ درصد افزایش دهد تا به عنوان پشتیبان سفرهای جاده ای در برخی از مسیرها نقش آفرینی کند. به عنوان نمونه در بنادر جنوبی کشور، تعداد واگن های بارگیری شده روزانه از ۵۰ واگن به ۱۱۶ واگن افزایش یافت و این افزایش ظرفیت، امنیت غذایی کشور را تضمین کرد.
ارتقای توان فنی شبکه ریلی با رشد ۱۵ درصدی لکوموتیو فعال و افزودن ۳۵ واگن نو
به گفته این مقام مسئول در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، همچنین در این مدت، توان فنی شبکه ریلی با رشد ۱۵ درصدی لکوموتیوهای فعال و افزودن ۳۵ واگن باری نو به ارزش ۱۴۰ میلیاردتومان، یافت.
بازگرداندن ۱۷۰ میلیارد تومان بلیت سفرهای لغو شده ریلی به مسافران
موسوی در بیان دیگر اقدامات برای ایجاد انگیزه در کارکنان خدوم این شرکت توضیح داد: شرکت راه آهن با رویکردی جهادی در ایام جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، حقوق کارکنان خود و شرکت های نگهداری زیرساخت را پیش از موعد پرداخت کرد تا روحیه و انگیزه خدمت حفظ شود. همچنین مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان استرداد بلیط به مسافرانی که سفر شان را لغو کرده بودند، در کمترین زمان ممکن پرداخت شد.
به گفته وی، از دیگر اقدامات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آماده باش کامل پیمانکاران زیرساختی و ماشین آلات غسنگین مرتبط بود. راه آهن تمامی ظرفیت فنی خود را برای امدادرسانی سریع در صورت آسیب به خطوط ریلی یا وقوع بحران در مناطق خاص را به کار گرفت.