| کد خبر: 2938 |

آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی

تین نیوز | به منظور توسعه کریدور‌های عبوری از کشور، پروژه‌های متعددی در بخش ریلی به سرانجام رسیده یا در حال اجراست که آخرین وضعیت این پروژه‌ها که در مسیر کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستند تشریح می‌شود.
 
به منظور راه‌اندازی یک ترانزیت بین‌المللی کارآمد باید گسستگی‌ها، نواقص و کمبودهای عملیاتی را برطرف کرد تا به بازدهی و قابلیت اطمینان زنجیره حمل‌ و نقل افزوده شود و به استفاده بهینه از موقعیت استراتژیکی خود در مسیر‌های بین‌المللی بین اروپا، جنوب و مرکز آسیا دست یافت.
 
هم‌اکنون کریدورهای بین‌المللی و منطقه‌ای از دو جهت شمالی - جنوبی و شرقی - غربی از ایران عبور می‌کنند که یکی از آن‌ها کریدور شمال - جنوب است که مبدأ این کریدور اروپای شمالی (کشور فنلاند) و مقصد آن جنوب خلیج فارس، کشور‌های حوزه اقیانوس هند، دریای عرب و کشور‌های آسیای جنوب شرقی به طول 5058 کیلومتر هستند.
 
کریدور شمال - جنوب
اقدامات در حال انجام برای فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب شامل مسیر قزوین، رشت، انزلی، آستارا و اتصال چابهار به شبکه سراسری راه‌آهن کشور است.
 
این کریدور در شمال کشور به طول 375 کیلومتر جهت ارتباط با آذربایجان و روسیه که تکمیل‌کننده‌ کریدور شمال - جنوب از شمال اروپا به کشور‌های خلیج فارس و جنوب شرق آسیا است.
 
در حال حاضر 90 درصد زیرسازی محور قزوین - رشت به طول 205 کیلومتر به اتمام رسیده و محور رشت - انزلی نیز در مرحله‌ زیرسازی است و مطالعات مرحله‌ دوم محور رشت - آستارا به طول 167 کیلومتر تمام شده است.
 
اما ساخت محور گرگان - اینچه‌برون در شرق دریای خزر، کریدور جدید ریلی مکمل شمال – جنوب را تشکیل می‌دهد و با طول 926 کیلومتر کشور‌های ایران، ترکمنستان و قزاقستان را شامل می‌شود که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، حدود 90 کیلومتر آن در ایران و 144 کیلومتر در خاک قزاقستان است؛ 144 کیلومتر این خط که در کشور قزاقستان است سال 91 افتتاح شد و ادامه آن در ایران (گرگان - اینچه‌برون) خرداد‌ پارسال افتتاح شد.
 
نوع حمل‌ و نقل در این کریدور استفاده سیستم حمل‌ و نقل ریلی و دریایی است.
 
کریدور چین – خاورمیانه – اروپا
وجود حلقه‌های مفقوده در طول مسیر یعنی مسیر دور دریاچه وان در ترکیه که هم اکنون بارها از طریق فری‌بوت از این مسیر عبور داده می‌شوند.
 
مبدأ این کریدور کشور چین و مقصد آن کشور ترکیه به سمت اروپای شرقی است که این کریدور در طول مسیر از کشور‌های چین، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، ترکیه و بلغارستان می‌گذرد.
 
نوع حمل‌ و نقل آن نیز ریلی و فری‌بوت در منطقه دریاچه وان ترکیه است.
 
اقدامات در حال انجام برای فعال‌سازی به این صورت است که مسیر کرمان - بم - زاهدان جهت اتصال با راه‌آهن پاکستان و برقراری کریدور ریلی پاکستان - ایران - ترکیه در مرداد‌ 88 عملیاتی شده است.
 
کریدور شرق – غرب
وجود حلقه‌های مفقوده در طول مسیر کریدور (مسیر بصره به شلمچه و اراک به خسروی) در راستای کریدور شرق - غرب و اتصال با سوریه و دریای مدیترانه است.
 
ساخت خط آهن خرمشهر - شلمچه به طول 16 کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده و اقدامات لازم در عراق نیز برای ساخت 35 کیلومتر راه‌آهن در حال انجام است.
 
مسیر اراک تا کرمانشاه نیز به طول 266 کیلومتر در حال ساخت است که قسمت اراک – ملایر به طول 90 کیلومتر در سال 90 افتتاح شده و عملیات اجرایی حد فاصل ملایر - کرمانشاه به طول 176 کیلومتر در حال اجراست.
 
زیرسازی مسیر کرمانشاه - خسروی نیز 25 درصد پیشرفت دارد.
 
محور خواف - سنگان - هرات در مسیر کریدور جدید ریلی ایران - افغانستان - تاجیکستان - قرقیزستان و چین است که احداث خط‌آهن خواف - سنگان - هرات 191 کیلومتر (77 کیلومتر داخل ایران و 114 کیلومتر در خاک افغانستان) طول دارد.
 
دو قطعه از مسیر در خاک ایران و دو قطعه در خاک افغانستان است که در حال حاضر زیرسازی دوقطعه در خاک ایران به اتمام رسیده و عملیات روسازی آن شروع شده است.
 
در خاک افغانستان نیز زیرسازی قطعه سوم به طول 63 کیلومتر توسط ایران پایان یافته و آماده‌ عملیات روسازی است.
 
قطعه چهارم نیز پس از تامین مالی پروژه از سوی دولت افغانستان توسط کشورمان احداث می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، اقدامات داخلی در راستای توسعه کریدور‌های بین‌المللی شامل پروژه قزوین - رشت - آستارا، راه‌آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران، پروژه اتصال ریلی ایران به عراق، راه‌آهن خرمشهر - شلمچه - بصره، اتصال ریلی در مسیر کرمانشاه - خسروی - خانقین - بغداد و پروژه توسعه و تجهیز ایستگاه سرخس است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.